دانشجویان گردشگری

دبیر همایش کسب و کار و کارآفرینی زنان در حوزه گردشگری گفت: طی برگزاری این همایش خانه ایده دانشجویان گردشگری راه‌اندازی و ایده‌های آنها جمع آوری می‌شود و به دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد ارجاع داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری ایسنا، زهرا نقوی در نشست خبری همایش کسب و کار و کارآفرینی زنان در حوزه گردشگری که امروز در انجمن زنان مدیر کارآفرین برگزار شد، افزود: شاخص ایران در جهان از نظر ایمنی و امنیت 106 است که شاخص خوبی محسوب نمی‌شود و برای ارتقای آن لازم است قوانین حکومتی و نظارتی وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: در شرایطی که اقتصاد کشور در حالت رکود است، می‌توان از گردشگری برای خروج از این وضعیت بهره برد و در این جهت لازم است مجلس تلاش‌های بیشتری را انجام دهد.

دبیر همایش کسب و کار و کارآفرینی زنان در حوزه گردشگری در ادامه اظهار کرد: براساس تفاهم‌نامه‌هایی که با دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منعقد کردیم از حمایت‌های آنها در این همایش بهره می‌بریم.

نقوی درباره مقالات ارسال شده برای شرکت در این همایش گفت: 50 مقاله به دست ما رسید که 30 مقاله در چارچوب‌های مدنظر ما بود، علاوه بر آن 22 کیس گردشگری نیز قرار است در این همایش مطرح شود. کیس‌ها در سه سطح کوچک، متوسط و بزرگ هستند و هم شامل نوکارآفرینان و هم پیشکسوتان می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به آنکه در سال 2002 تعداد گردشگران از مرز یک میلیارد نفر گذشت، ما تلاش می‌کنیم به قابلیت‌های مناطق مختلف توجه کنیم؛ چراکه در مناطق روستایی و شهرهای کوچک جاذبه‌های تاریخی، قومی و هنرهای دستی زیادی وجود دارد که می‌تواند برای گردشگران جالب باشد.

دبیر همایش کسب و کار و کارآفرینی زنان در حوزه گردشگری با اشاره به چالش‌های برگزاری همایش کسب و کار و کارآفرینی زنان در حوزه گردشگری گفت: بسیاری از افراد موفق در حوزه کارآفرینی گردشگری هیچ تمایلی برای مطرح شدن به عنوان یک کیس در همایش و حتی انجام سخنرانی نشان ندادند، با این حال تلاش کردیم افراد مختلف با قابلیت‌های متفاوت را در همایش کسب و کار و کارآفرینی زنان در حوزه گردشگری مطرح کنیم و آنان از اولین تجربیات خود در حوزه کارآفرینی تا وضعیت کنونی‌شان برای دانشجویان مطالبی را بیان کنند.

نقوی با اشاره به رتبه ایران در حوزه منابع فرهنگی و طبیعی گفت: ایران از نظر منابع فرهنگی، رتبه 45 و از نظر منابع طبیعی رتبه 74 را داراست. در این حوزه مباحث فرهنگی اهمیت زیادی را داراست.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست دکتر زهرا آراستی عضو کمیته علمی همایش کسب و کار و کارآفرینی زنان در حوزه گردشگری نیز اظهار کرد: کشورهایی که تولید ناخالص ملی بالایی دارند بیشترین درآمد خود را از حوزه خدمات کسب می‌کنند. گردشگری قابلیت‌های زیادی را برای کسب درآمد دارد. به عنوان نمونه کشورهایی مانند مالزی و ترکیه از این طریق درآمد زیادی را کسب می‌کنند. کشور ایران نیز دارای پتانسیل زیادی است به گونه‌ای که در یک دوره زمانی می‌توان 4 فصل را به گردشگران نشان داد.

وی با بیان اینکه رتبه ایران از نظر زیرساخت‌های گردشگری 133 است، افزود: در زمینه ساختار گردشگری بسیار ضعیف هستیم به همین منظور یکی از کیس‌هایی که قرار است در همایش کسب و کار و کارآفرینی زنان در حوزه گردشگری مطرح شود، در حوزه فرهنگسازی و محیط زیست فعالیت می‌کند. برخی دیگر از کیس‌ها نیز در حوزه سلامت و اقامتگاه‌ها فعال هستند.

این عضو کمیته علمی همایش کسب و کار و کارآفرینی زنان در حوزه گردشگری با بیان اینکه زنان به عنوان گردشگر مشکلاتی را دارند، اظهار کرد: بخشی از مشکلات و دغدغه‌های آنها فرهنگی است و یکی از موانع حضور گردشگران خارجی در کشور با توجه به رتبه ایران، امنیت و ایمنی است.

آراستی با اشاره به برگزاری خانه ایده‌پردازان در همایش کسب و کار و کارآفرینی زنان در حوزه گردشگری گفت: یکی از راه‌های ترغیب دانشجویان برگزاری مسابقه‌های ایده‌پردازی است که ما این کار را پیش از این در کنفرانس بین‌المللی کارآفرینی دانشگاه تهران انجام داده‌ایم.

وی اضافه کرد: در همایش کسب و کار و کارآفرینی زنان در حوزه گردشگری نیز ایده‌ها از طرف دانشجویان مرتب با گردشگری مطرح و بررسی می‌شود سپس ایده‌های برتر انتخاب و به سه ایده برتر جوایزی اهدا می‌شود. علاوه بر آن تلاش می‌کنیم سرمایه‌گذاری روی ایده‌های برتر نیز انجام شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست، فخرالسادات محتشمی‌پور دبیر اجرایی همایش کسب و کار و کارآفرینی زنان در حوزه گردشگری هم با بیان اینکه این همایش 15 و 16 بهمن‌ماه در شهر بم برگزار می‌شود، اظهار کرد: بخش خصوصی نقش مهمی در انتخاب این شهر داشته است البته تلاش کرده‌ایم برای برگزاری این همایش از مشارکت بخش دولتی، غیردولتی و خصوصی بهره ببریم. علاوه بر آن دانشگاه تهران نیز در برگزاری همایش کسب و کار و کارآفرینی زنان در حوزه گردشگری مشارکت کرده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری توانسته‌ایم حمایت معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری را نیز کسب کنیم، گفت: البته هنوز مبلغی را از این معاونت دریافت نکرده‌ایم، اما قول مساعد آنها قوت قلبی برای ماست.

دبیر اجرایی همایش کسب و کار و کارآفرینی زنان در حوزه گردشگری با اشاره به هدف همایش کسب و کار و کارآفرینی زنان در حوزه گردشگری گفت: هدف ما صرفا برگزاری همایش نیست، بلکه توجه به دستاوردها در حوزه کارآفرینی به منظور توسعه کسب و کار شغلی و ایجاد کسب و کار جدید اهمیت دارد.

محتشمی‌پور درباره شرکت‌کنندگان این همایش اظهار کرد: حدود 90 نفر از تهران برای شرکت در این همایش ثبت‌نام کرده‌اند، حدود 50 دانشجو نیز از بم این کار را انجام داده‌اند و پیش‌بینی می‌کنیم یک سوم از شرکت‌کنندگان این همایش را دانشجویان تشکیل بدهند.

وی با اشاره به مفهوم کارآفرینی گفت: کارآفرینی صرفا ایده داشتن نیست بلکه افراد باید دست به عمل بزنند و ریسک‌پذیر باشند.

دبیر اجرایی همایش کسب و کار و کارآفرینی زنان در حوزه گردشگری تاکید کرد: یکی از اهداف ما نهادسازی است؛ چراکه در صورت وجود نهاد می‌توان به کاهش مشکلات زنان گردشگر کمک کرد.

محتشمی‌پور در پایان گفت: همایش ما یک همایش ملی نیست ولی برخی از کیس‌های مطرح شده از کشورهای مالزی و ترکیه خواهند بود.