سفر کارت ملی

مدیرعامل گروه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی با بیان اینکه هلدینگ گردشگری وزارت رفاه تشکیل می‌شود گفت که دستگاههای دولتی و وزارت خانه‌ها برای شارژ سفر کارت ملی که مصوبه هیات وزیران داشت، اقدام نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مدیرعامل گروه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی ظهر روز دوشنبه در ساختمان شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی برگزار شد. در این برنامه، محسن قریب گفت: این شرکت به عنوان قدیمی‌ترین مجموعه گردشگری و هتلداری فعالیت‌هایش را از دهه ۴۰ شروع کرده است. این شرکت با همکاری کارشناسانی از فرانسه حدود ۲۰۰ نقطه مناسب را در کشور برای ایجاد مراکز اقامتی و مهمانسرا انتخاب کردند و مجموعه مهمانسراهای ایرانگردی و جهانگردی ساخته شد. جانمایی این هتل‌ها هنوز بعد از سال‌ها در بهترین نقطه شهر انجام شده بود. پس از انقلاب مجموعه‌های احداث شده به ارشاد انتقال داده شد ولی در آن زمان این شرکت به عنوان سازمان حاکمیتی نقش داشت نه مجموعه اقتصادی.

وی گفت: در سال ۷۸ سازمان ایرانگردی و جهانگردی بابت دیونی که دولت به صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی داشت این سازمان را به این دو صندوق رد دین کرد و از آن موقع ۵۰ درصد سهام سازمان به تامین اجتماعی واگذار شد و ۵۰ درصد به صندوق بازنشستگی وصول شد آنهم به نام شرکت سرمایه گذاری ایرانگردی و جهانگردی.

قریب ادامه داد: این شرکت دارای ۶۵ واحد هتل اقامتی و پذیرایی است. دو هزار اتاق در مجموعه هتل و مهمانسرا آماده بهره برداری است و بالغ بر چهار هزار تخت مسافری در رده های مختلف اتاق سوئیت و آپارتمان وجود دارد. این هتل ها معمولا سه ستاره هستند چون برای اقشار متوسط جامعه طراحی شده اند.

مدیرعامل گروه هتل های ایرانگردی و جهانگردی تصریح کرد: آمار سالانه مسافرین پذیرش شده در هتل ها ۳۰۰ هزار مسافر است که از این تعداد ۲۰ هزار نفر گردشگر خارجی بوده اند که از کشورهای اروپایی مانند آلمان و ایتالیا در این مراکز اقامت کرده اند.

وی با بیان اینکه ضریب اشغال سالانه این هتل‌ها ۶۰ درصد است، گفت: می‌توان تا ۵۰۰ هزار نفر نیز در این هتل‌ها مسافر پذیرفت با این حال سیاست اصلی این شرکت، توسعه است؛ چراکه املاک و دارایی‌هایی وجود دارد که می تواند زمینه مشارکت با بخش خصوصی برای احداث هتل های ۱۰۰ و ۲۰۰ اتاقه را در شهرهایی مانند کرمان، شیراز و یزد فراهم کرد.

قریب افزود: بنابراین سرمایه گذاری توسط این شرکت برای توسعه، یکی از سیاست‌های اصلی ما است تا بتوانیم به احداث مجموعه های جدید و بزرگترین دست پیدا کنیم.

هتلهای جهانگردی در دست مرمت و بازسازی

مدیرعامل گروه هتل های ایرانگردی و جهانگردی درباره کهنگی هتل های ایرانگردی و جهانگردی نیز گفت: شاید سالی چهار یا پنج هتل بازسازی می شود؛ چراکه عمر این هتل ها ۴۰ ساله است. اکنون هتل‌های دیزین، مرند، مریوان و میگون در حال بازسازی هستند. توان ما این است که سالی ۱۰ هتل را برای نوسازی آماده کنیم پس هر هفت سال می توان این بازسازی را انجام داد، منتها مشکل اینجا است که برای بازسازی برخی از این هتل ها لازم است که کل هتل را تعطیل کنیم و این موضوع مستلزم هزینه است.

همکاری با روتانا

وی ادامه داد: هدف دیگر ما این است که با شرکت هتل های سه ستاره بین المللی مشارکت کنیم. این کار احتیاج به مقدماتی دارد در فاز اول استانداردسازی مجموعه های اقامتی است، فاز دوم آموزش نیروی کار تا بتوان با مهمانان خارجی مشارکت کرد. در نهایت در فاز سوم برند مشترکی در سردرب هتل ها نصب می شود که می‌تواند در بازاریابی و فروش تاثیرگذار باشد.

قریب درباره شرکت های طرف قرارداد بیان کرد: با سه شرکت مذاکره کرده و در مرحله تفاهم هستیم شرکت هتل های روتانا در اولویت اول است چون گرید آن با هتل های ما همخوانی دارد و در سطح بین‌الملل نیز مطرح است.

مدیرعامل گروه هتل های ایرانگردی و جهانگردی گفت: تفاهم نامه های زیادی برای استفاده از مجموعه های اقامتی با قوه قضائیه، مجلس، وزارتخانه ها و شرکت ها امضا کرده ایم تا کارمندان آنها با یک قرارداد گروهی و تخفیف مناسب بتوانند از ظرفیت اقامتی ما استفاده کنند، به این ترتیب که بخشی از این هزینه را سازمان مربوطه و بخشی را ما تقبل می کنیم در این صورت کارمندان می توانند به صورت قسطی سفر کنند.

وی افزود: در سیاست های تبلیغاتی دو محور را به عنوان شعار اصلی مطرح می کنیم. شعار ما همه زمانی و همه مکانی بودن سفر است.

قریب در پاسخ به این سوال که در تهران چقدر مرکز اقامتی داریم، گفت: در تهران مرکزی نداریم ولی نزدیک ترین هتل های اقامتی ما در شمشک و دیزین است.

دستگاههای دولتی به مصوبه هیات وزیران عمل نمی کنند

مدیرعامل گروه هتل های ایرانگردی و جهانگردی همچنین درباره سفرکارت ملی نیز افزود: این سفرها مصوبه هیات وزیران را دارد و بالغ بر سه میلیون سفرکارت برای کارمندان صادر شد و قرار بود دستگاه های دولتی برای سفر کارمندان خود هزینه سفر را در این کارت ها شارژ کنند ولی این کار انجام نشد. اکنون ۳۰۰ هزار کارت وجود دارد که به صورت دائمی شارژ می شود و تخفیفات داده شده برای آن نیز در برخی از ماه ها حتی به ۴۰ درصد نیز می رسد.

وی با بیان اینکه شرکت ذوب آهن، فولاد و شرکت فولاد مشهد در بخش سفرکارت به خوبی فعالیت دارند، ادامه داد: ما اکنون از دستگاه های دولتی باز هم می خواهیم تا وارد سیاست شارژ دوباره سفرکارت‌ها شوند. هر چند که اگر ۳ میلیون کارت شارژ شود ما نمی توانیم پاسخگوی آنها در همه هتل‌هایمان شویم ولی سعی می کنیم که از مراکز اقامتی دیگر در صورت استقبال استفاده کنیم.

قریب همچنین به تشکیل یک هلدینگ جدید گردشگری اشاره کرد و گفت: دو مجموعه صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی دارای ظرفیت ها و شرکت های بزرگی در عرصه توریسم هستند. مجموعه این شرکت ها در قالب یک هلدینگ تجمع کردیم تا بتوانند نسبت به هم هم افزایی داشته باشند و سرویس های بهتری را به جامعه ارائه کنند. عمده این شرکت ها شامل ایرانگردی، جهانگردی، گروه هتل های هما، هواپیمایی آسمان، قطارهای رجا، بانک رفاه، مجموعه رفاه گستر، آرین پارسه، آژانس مسافرتی پرشین گلف و تامین است که برگزارکننده تورهای تخصصی و اقامتی هستند. این مجموعه به عنوان بزرگترین گروه هستند.

هلدینگ گردشگری وزارت رفاه تشکیل می شود

مدیرعامل گروه هتل های ایرانگردی و جهانگردی افزود: این هلدینگ اکنون به نام هلدینگ گردشگری وزارت رفاه شناخته می شود ولی باید در جلسات مختلف نام آن را ثبت کنیم و روی اسم آن بیشتر کار شود.

وی همچنین گفت: در ایام دهه فجر همه هم‌میهنانی که از هتل های ایرانگردی و جهانگردی استفاده کنند تا ۵۰ درصد تخفیف می گیرند.

قریب در پاسخ به یکی از خبرنگاران که پرسیده بود میزان اشغل ۶۰ درصد از هتل های شما بسیار کم است، گفت: ما واحدهایی را داریم اصلا گردشگر به آنها مراجعه نمی کند، مانند شرفخانه و یا مجموعه ای که با دریاچه ارومیه فاصله دارد. بنابراین ظرفیت خالی مربوط به این واحدهای اقامتی می شود منتها در آمار ما آنها را حساب می کنیم.