گردشگران مذهبی

بررسی آماری تعداد گردشگران خارجی ورودی به کشور نشان می دهد که هم اکنون حداقل حدود 60 درصد ورودی های کشور با انگیزه گردشگری مذهبی و بیشتر از شیعیان سراسر دنیا وارد کشور می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری با بیان این مطلب افزود: هر ساله بخش مهمی از اعتبارات سازمان میراث فرهنگی صرف مرمت و حفظ مکان های مقدس زیارتی و مذهبی در کشورمان که مقصد گردشگری داخلی است می شود.

وی گفت: در طول سال گذشته در بخش گردشگری مذهبی به طور خاص اقدامات بسیاری انجام شده، به طوری که هیات محترم وزیران در جلسه مورخ 16/6/93 خود به منظور توسعه و تعمیق زیارت و ترویج فرهنگ رضوی و اتخاذ تصمیمات هماهنگ درباره امور فرهنگی، عمرانی، زیربنایی و زیر ساخت ها در امور زائرین در مقیاس ملی و بین المللی، کارگروه ویژه ای را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با موضوع گردشگری مذهبی با حضور تمام نهادها و سازمان های ذیربط تصریح کرد: در این حوزه با آستان مطهر قدس رضوی، حرم حضرت معصومه(س)، شاه چراغ، جامعه مصطفی العالمیه، وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، صدا و سیما، سازمان های راهداری و حمل و نقل جاده ای و هواپیمایی کشوری جلساتی برگزار و نسبت به ایجاد زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری تصمیمات لازم اخذ و اقدامات مقتضی انجام شده است.

این مقام مسوول، کشور عراق را با توجه به اکثریت جمعیت شیعیان آن به عنوان اولین کشور هدف گردشگری مذهبی ایران دانست و خاطر نشان کرد: در سال گذشته یک میلیون و هشتصد هزار نفر از این کشور وارد ایران شده اند.

معاون گردشگری با اشاره به دستورات و تاکیدات مسئولین عالی نظام درباره اهمیت موضوع ساماندهی وضعیت گردشگری زیارتی و همچنین اجرای مفاد ماده 12 قانون برنامه پنجم توسعه ادامه داد: با توجه به نقش کشور عراق به عنوان بازار برتر ورودی کشورمان به ویژه در زمینه اعزام گردشگران زیارتی، سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی گردشگری در کشور، نگاه و اهتمام ویژه ای به موضوع ارتقاء و افزایش سطح معنویت این نوع از گردشگری داشته و ساماندهی و مدیریت گردشگران زیارتی را با اولویت بازار عراق در دستور کار جدی خود قرار داده است.

رحمانی موحد به تشکیل کارگروه ساماندهی گردشگران زیارتی ورودی با تاکید بر اهمیت زائرین عراقی نیز اشاره کرد و گفت: معاونت گردشگری در همین چارچوب و در جهت تحقق اهداف فوق و عملیاتی نمودن فرایند ساماندهی از طریق تشریح تکالیف هر یک از دستگاه های ذیربط و هم افزایی میان نهادها، اقدام به تشکیل این کارگروه کرد و چهار جلسه نیز برگزار شده است.

وی با اشاره به تشکیل چهار جلسه از کارگروه ساماندهی گردشگران زیارتی ورودی ادامه داد: بر اساس بررسی پیشنهادات دستگاه های عضو و مصوبات جلسات کارگروه و توافقات انجام شده، جمع بندی نهایی کارگروه مذکور شامل راهکارهای مصوب به منظور ابلاغ به دستگاه های اجرایی مرتبط به مراجع ذی صلاح ارسال شده است.

رحمانی موحد با بیان اینکه بررسی آماری تعداد گردشگران خارجی ورودی به کشور نشان می دهد که هم اکنون حداقل در حدود 60 درصد تمامی ورودی های کشور با انگیزه گردشگری مذهبی و اغلب از شیعیان سراسر دنیا وارد کشور می شوند گفت: این آمار کماکان به دلیل اقداماتی نظیر تسهیلات روادید، فعالیت های فرهنگی، برقراری خطوط پروازی هوایی، برگزاری سمینارها و کنگره ها، اطلاع رسانی مناسب و سیاست خارجی موثر دولت رو به افزایش است.

معاون گردشگری با بیان اینکه از 8 هزار مکان مذهبی موجود در ایران و ثبت نیمی از آن در فهرست آثار ملی خاطر نشان کرد: هر ساله بخش مهمی از اعتبارات سازمان میراث فرهنگی صرف مرمت و حفظ مکان های مقدس زیارتی و مذهبی در کشورمان که محل رجوع هموطنان در بخش گردشگری داخلی است می شود.