گردشگری

آیین‌نامه راهنمایان گردشگری که از حدود چهل سال پیش بدون تغییر در حال اجرا بود، سرانجام پس از اصلاح به «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رییس جمهور داده شد تا در هیأت دولت بررسی و تصویب شود.

«ولی تیموری»، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام این خبر به خبرنگار گردشگری ایسنا گفت: با توجه به این‌که آیین‌نامه راهنمایان گردشگری مصوب سال 1354 بود و گردشگری در این سال‌ها با تحولات گسترده و مشکلات جدیدی مواجه شده بود، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری لازم دید این آیین‌نامه را که حدود چهل سال پیش تصویب شده، اصلاح کند تا کارایی لازم را پیدا کند.

وی اضافه کرد: برای اصلاح آیین‌نامه راهنمایان گردشگری، نظرات حوزه‌های تخصصی‌ مثل تشکل‌های مربوط به راهنمایان تور، ادارات میراث فرهنگی و گردشگری کل استان‌ها و بخش‌های ستادی و تخصصی دریافت شد که پس از جمع‌بندی و اصلاح، آیین‌نامه جدید توسط آقای سلطانی‌فر رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در هفتم دی‌ماه امسال به آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور تقدیم شد.

به گفته‌ی او، این آیین‌نامه پس از بررسی در کمیسیون مربوطه در دولت و رفع ابهام‌ها برای تصویب، به هیأت دولت می‌رود و سپس ابلاغ خواهد شد.

تیموری تأکید کرد: در آیین‌نامه جدید هرچند هنوز تصویب نشده و نمی‌توان درباره جزئیات آن با قطعیت سخن گفت، اما سعی شده است حقوق و تکالیف راهنمای تور توأم در نظر گرفته شود. این آیین‌نامه براساس نظرات اهل فن اصلاح و نوشته شده است.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری همچنین از اصلاح آیین‌نامه مربوط به دفاتر خدمات مسافرتی خبر داد و افزود: می‌طلبید این آیین‌نامه با توجه به تغییرات و نیازهای جدید بخش گردشگری اصلاح شود که در آن به نحوه صدور مجوز برای فعالیت آژانس‌های گردشگری، نظارت، ارتباط کاری آژانس‌های گردشگری با سایر مولفه‌ها، تعاریفی که از این صنف باید باشد و همچنین تخصصی شدن فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی توجه بیشتری می‌شود.

تیموری گفت: آیین‌نامه‌ی دفاتر خدمات مسافرتی هنوز به جمع‌بندی نرسیده و همچنان در حال اصلاح و تغییر است.