سعدآباد

نخستین نشست هیات امنای مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد با حضور رییس سازمان میراث فرهنگی برگزار و رییس و دبیر هیات امنای مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد مسجد جامعی و یوسف منصورزاده  در نخستین نشست هیات امنا که روز دوشنبه ۲۲ دی برگزار شد، با حداکثر آرا به عنوان رییس و دبیر هیات امنای مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد  انتخاب شدند.

مسعود سلطانی فر در ابتدای این نشست  که به منظور انتخاب رییس و دبیر هیات امنا برگزار شد، اظهار امیدواری کرد؛ با تشکیل هیات امنا برای مجموعه سعد آباد وضعیت آن بهبود یافته و گام های موثری در زمینه مدیریت، برنامه ریزی و نظارت برداشته شود.

وی گفت: در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تعداد زیادی موزه هست، طی این مدت برخی از آنها ساماندهی شده‌اند اما هنوز کار زیادی وجود دارد که امیدوارم  با تشکیل هیات امنا، ساماندهی بقیه مجموعه سرعت بگیرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: رویکرد بنده، تمامی معاونان و مدیران سازمان میراث فرهنگی در سایه دولت تدبیر و امید، این است که هیات امنای بناها و مجموعه های تاریخی هر چه زودتر پا گرفته و  با قوت به فعالیت  بپردازند.

معاون رییس جمهور درباره درخصوص شکل‌گیری هیات امنا برای  بناهای تاریخی گفت: تاکنون برای ۷ بنای تاریخی که ثبت جهانی شده و همچنین  مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، هیات امنا تعیین شده است زیرا هر کدام ازاین بناها، سایت‌ها و کاخ موزه‌ها به امکانات و توان بالای مدیریتی نیاز دارد.

 وی با اشاره به این که اداره کردن هر یک از این بناها و مجموعه ها با مشکلاتی همراه است خاطرنشان کرد: تصمیم گرفتیم  به جای یک نفر  جمعی از فرهیختگان، فرهنگیان، اندیشمندان و کسانی که صاحب نظر هستند به عنوان هیات امنا این مراکز را مدیریت کنند.

سلطانی فر با بیان اینکه با همفکری چنین جمعی می توانیم سریعتر و بهتر مشکلات را حل کنیم اظهار داشت :سازمان همه اختیاراتی که برای مدیریت این مجموعه و بنا ها دارد  به هیات امنا که مرکب از شخصیت های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجرایی و خدماتی هر منطقه و شهرستان هستند، تفویض می کند.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی نیز در این مراسم با بیان اینکه مجموعه سعدآباد به لحاظ تاریخی از پتانسیل بالایی برخوردار است عنوان داشت: مجموعه های ملی و جهانی و موزه‌ای در همه جای کشور داریم که با تغییر سیستم مدیریتی به شکل هیات امنایی سعی داریم به استقلال برسند.

یوسف منصور زاده مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران نیز تشکیل هیات امنا را برای مجموعه سعدآباد اتفاق بزرگ و مهمی دانست که شخصیت های برجسته ای  عضو آن هستند.

وی مجموعه سعد آباد را با ۱۱۰ هکتار یکی از بزرگترین مجموعه های فرهنگی تاریخی کشور دانست که ۳۰۰ هزار اثر نفیس موزه ای درآن قرار دارد.

منصور زاده اظهار داشت: وجود ۵هزار تابلوی نفیس، فرش های ارزشمندی با قدمت ۷۰ سال و ۵۰ هزار اصل درخت در سعد آباد این مجموعه را از ارزش خاصی برخوردار کرده است.

وی اظهار امیدواری کرد: با حمایت اعضای هیات امنا مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به خوبی اداره شود.

سید علی خاتمی، صفدر حسینی رییس صندوق توسعه ملی، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، علی کریمی معاون عمرانی استاندار تهران، سید محمد مجابی، معاون سازمان محیط زیست، علی مراد خانی معاون وزیر ارشاد، سمیع اله حسینی مکارم معاون توسعه مدیریت و یوسف منصورزاده رییس مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد از اعضای هیات امنا، محمد رضا کارگر و علی رضا تابش در این جلسه حضور داشتند.