قرآن طوماری

قرآن طوماری به طول 5/5 متر متعلق به دوره قاجار 17 تا 30 دی ماه در کاخ اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این قرآن طوماری بر روی کاغذی به طول 5/5 متر به خط غبار نگاشته شده که در آن آیات قرآن و اسامی 14 معصوم و صلوات با خطوط درشت تر در فواصل کادرهای اسلیمی وسط اجرا شده است.

 همزمان با ماه مبارک رمضان گذشته با انجام مطالعات مختلف میکروسکوپی و آزمایشگاهی بر روی ساختار این اثر و مواد مرمتی استفاده شده در دوره پهلوی و شناسایی عوامل آسیب، عملیات حفاظت و مرمت آن انجام شد.

مستند نگاری، بررسی اسیدیته کاغذ، بررسی اسیدیته پارچه و چسب آلی استفاده شده در مرمت قبلی، بررسی اسیدیته بخش کاغذی ساپورت شده با پارچه و چسب الحاقی، انجام تست جابجایی رنگ پارچه ساپورت، بررسی آلودگی بیولوژیکی، تست حلال در نقاط چسب آلی، غبار روبی، پاکسازی موضعی آثار لک و برداشتن لایه تکیه گاه پارچه ای الحاقی به دلیل انتقال رنگ به کاغذ و ایجاد محیط با اسیدیته بالا از جمله عملیات حفاظت و مرمت انجام شده بر روی این اثر می باشند.

برداشتن لایه چسب آلی ساپورت دهی پارچه به دلیل ایجاد محیط تولید و رشد آلودگی بیولوژیکی، پاکسازی برخی رو رنگی های مرمت قبلی، استحکام بخش کاغذ، وصالی در بخش های پارگی و جدا شده، ساپورت دهی با تیشوی گرم پایین و چسب دارای P.H خنثی، بازسازی بخش های از بین رفته با رعایت مبانی حفاظت و مرمت، موزون سازی و انجام موارد حفاظت پیگیرانه نگهداری دیگر عملیات انجام شده بر روی این قرآن طوماری هستند.

علاقه مندان جهت دیدن این اثر می توانند تا30 دی ماه همه روزه (به جز سه شنبه ها) از ساعت 9 تا 16 به کاخ اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند و این مجموعه تا ساعت 17 فعال است.