راهنمای سفر

تا به حال گروه‌های زیادی برای تشکیل «بانک جامع اطلاع‌رسانی گردشگری» اقدام کرده‌اند؛ اما یا به سرانجام نرسیده‌اند یا کار را نیمه رها کرده‌ و یا به بن‌بست اعتباری خورده‌اند؛ این‌بار انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران تصمیم گرفته شانس‌اش را امتحان کند و بانک جامع اطلاعات گردشگری و راهنمای سفر ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، رضا اباذری، رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران یکی از مهمترین مشکلات در صنعت گردشگری کشور را نبود سیستم اطلاعات یکپارچه می‌داند و می‌گوید: این مساله باعث شده تبادل اطلاعات درون‌صنفی و همچنین ارتباط دوسویه با مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در کشور با مشکل مواجه شود.

به گفته‌4ی او، هم‌اکنون برخی بسته‌هایی که از سوی آژانس‌ها اعلام و برنامه‌ریزی می‌شود، به دلیل تکمیل نشدن تور موجب ضرر و زیان دست‌اندرکاران می‌شود و از طرف دیگر در صورت لغو برنامه سفر، نارضایتی را در بین مشتریان تور به وجود می‌آورد.

وی در ادامه می‌گوید: این یک ضعف بزرگ است که گردشگری ایران هنوز نتوانسته سیستم اطلاعات یکپارچه گردشگری را بستر‌سازی کند. بنابراین یکی از مهمترین هدف‌مان این است که با همکاری دفاتر مسافرتی، مراکز اقامتی و تفریحی و دیگر مراکز مرتبط در بخش دولتی و خصوصی برای ایجاد سیستم اطلاعات یکپارچه گردشگری گام برداریم.

اباذری با اعتقاد بر این‌که فعالیت‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی به دلیل جزیره‌ای بودن،‌ تاکنون نتوانسته برای فرهنگ‌سازی گردشگری موفق عمل کند،‌ اعلام می‌کند: انجمن برای ایجاد ارتباط فراگیر، فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ سفر، در نخستین گام بنا دارد مجموعه کامل و جامع بانک اطلاعات گردشگری استان تهران را با عنوان «راهنمای سفر» منتشر کند.

او اضافه می‌کند: در گام نخست لازم است یک مرجع رسمی جامع ‌وجود داشته باشد تا تمام دست‌اندرکاران صنعت گردشگری در حوزه‌های مختلف اقامتی، سفر، تفریحات، حمل و نقل مسافری و دیگر حوزه‌های مرتبط با صنعت گردشگری بتوانند به آن استناد کنند و اطلاعات آن را برای فعالیت‌های خود به کار بگیرند. از طرف دیگر این مرجع برای گردشگران داخلی و خارجی، نقش راهنمای سفر را بر عهده بگیرد.

رییس هیات مدیره انجمن صفنی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران اظهار می‌کند: برای رسیدن به این هدف باید بانک اطلاعات گردشگری بروز و فراگیر باشد تا بتوانیم بر اساس آن برای اجرای طرح سیستم اطلاعات یکپارچه گردشگری در کشور اقدام کنیم.

به گزارش ایسنا، علی گل‌گلاب که مدیر پروژه بانک اطلاعات جامع گردشگری انجمن صنفی سفر و گردشگری استان تهران است نیز می‌گوید: سیستم اطلاعات یکپارچه گردشگری موجب توسعه بازار فروش خدمات گردشگری و آسان‌سازی دسترسی مشتریان و دست‌اندرکاران به اطلاعات مورد نیاز خواهد شد. برای دستیابی به این هدف،‌نیازمندیم به‌صورت آنلاین و روزآمد، بانک اطلاعات گردشگری را تهیه کنیم که این هدف پیش از پایان سال تحقق خواهد یافت.

او معتقد است: این بانک جامع، گامی مهم برای راه‌اندازی سیستم اطلاعات یکپارچه گردشگری خواهد بود تا بتوان به عنوان منبعی معتبر برای برنامه‌ریزی گردشگران و مراجعان تاسیسات و موسسات گردشگری ارایه کرد.

مدیر پروژه بانک جامع اطلاعات گردشگری در ادامه می‌گوید: اطلاعات تمام دفاتر و شرکت‌های سفر و گردشگری به دو زبان فارسی و انگلیسی جمع‌آوری و تهیه خواهد شد و در گام اول به صورت رایگان منتشر می‌شود تا همه کسانی که به این اطلاعات نیاز دارند بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. در گام دوم نیز بر حسب تخصص و توانمندی‌های ارایه‌دهندگان خدمات گردشگری برای توسعه سیستم اطلاعات یکپارچه گردشگری گام خواهیم برداشت.

گل‌گلاب رسیدن به این هدف مهم را مستلزم همراهی و همدلی مراکز مرتبط با سفر می‌داند و بیان می‌کند: امیدواریم دست‌اندرکاران صنعت گردشگری و دفاتر خدمات سفر و گردشگری، ضمن همکاری با کارشناسان واحد بانک اطلاعات انجمن، در اسرع وقت برای تکمیل فرم‌های تهیه شدده به منظور انتشار آخرین اطلاعات مربوط به فعالیت‌های خود در این مجموعه اقدام کنند و آن را به واحد بانک اطلاعات انجمن بفرستند.