سلطانیه

مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه گفت: اگر زمانی این گنبد دچار حریق شود، تزئینات چوبی آن از بین می‌رود با این حال باید در طرح احیای جامع مجموعه، فکر اساسی برای این موضوع کرد.

علیرضا رازقی به خبرنگار مهر گفت: سیستم اطفای حریق در گنبد سلطانیه متکی به امکانات این مجموعه است از سوی دیگر خودروهای آتش نشانی از لحاظ دسترسی به گنبد سلطانیه مشکلی ندارند منتها اگر زمانی در این مجموعه آتش سوزی رخ دهد، صدمات جبران ناپذیری به گنبد وارد می‌شود.

وی ادامه داد: داربست‌های موجود در محوطه داخلی از جنس فلز است و مانع شعله‌ور شدن آتش می‌شود. اما در هر حال باید در بحث طرح احیای جامع مجموعه، به برخی از نکات مانند تاسیسات گرمایشی و سرمایشی و اطفای حریق توجه ویژه‌ای شود. چون در اثر حریق، تزئینات و یا بخش‌های چوبی گنبد به شدت آسیب می بیند.

رازقی گفت: ماموران آتش‌نشانی می‌توانند در مدت زمان ۵ دقیقه خود را به گنبد سلطانیه برسانند چون از ضلع شرقی به گنبد راه دسترسی وجود دارد ضمن اینکه پایگاه جهانی سلطانیه در شهر واقع شده است و از امکانات شهر برخوردار می‌شود.

چندی پیش موزه پایگاه جهانی شهر سوخته استان سیستان و بلوچستان آتش گرفت. سیستم اطفای حریق در آن برای جلوگیری از شیوع آتش کافی نبود.