تورشکار

درحالی که دوستداران محیط زیست مخالف برگزاری تورهای شکار هستند، دفاتر خدمات مسافرتی معتقدند که برپایی این تورها نه تنها متقاضی دارد بلکه میلیاردها تومان سود به ایران می‌رساند.

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ: ابتدای سال ۱۳۹۲ احمدعلی کیخا که چندماهی از ورودش به سازمان حفاظت از محیط زیست گذشته بود برای ساماندهی صدور مجوزهای شکار، جلسه‌ای مشترک تورگردانان و مخالفان شکار برگزار کرد. در این جلسه بر ساماندهی صدور مجوز شکار تاکید شد چون تاقبل از آن برخی شرکت‌های مسافرتی مجوزهای شکار را بدون داشتن مسافر خارجی علاقه‌مند به شکار، می‌گرفتند و وقتی می‌دیدند که آژانس‌های مسافرتی دیگر، مسافر تور شکار دارند آنها را به قیمتی بسیار بالا می‌فروختند.

تقریبا دو سال پیش هم برپایی یکی، دو تور شکار برای گردشگران خارجی به شدت مورد انتقاد دوستداران محیط زیست قرار گرفت و سازمان محیط زیست را بر آن داشت که نسبت به این موضوع، واکنش نشان دهد.

سازمان محیط زیست هنوز پاسخی نداده است

حالا دوباره دفاتر خدمات مسافرتی برآن شده‌اند که تورهای شکار را از سر بگیرند. به همین دلیل محمدحسن کرمانی مدیرعامل انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره نامه درخواست این انجمن که چندی پیش به رییس سازمان محیط زیست برای برپایی دوباره تورهای شکار ارسال شده بود به خبرنگار مهر گفت: نامه نوشتیم که تورهای شکار برپا شود. هنوز خانم ابتکار به این نامه پاسخ نداده است احتمالا رویه ایشان بر عدم پاسخگویی است.

مدیرعامل انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی بیان کرد: می‌توان با خانم ابتکار سر یک میز نشست و در این باره مناظره کرد چون اکنون گردشگران خارجی و علاقه مند زیادی برای ورود به ایران و شرکت در تورهای شکار از کشورهای مکزیک، آمریکا و… داریم که متقاضی شکار حیواناتی مانند، کل، قوچ، هوبره و… هستند آنها حیواناتی می‌خواهند که در مناطق حفاظت شده، قابل شکارند. افرادی از کشورهای حوزه خلیج فارس نیز متقاضی شکار «هوبره» هستند.

وی ادامه داد: ما پیرو عقل، کار می‌کنیم نه احساسات. منظور از شکار تحفه، شکار حیواناتی است که از چرخه طبیعت درحال خارج شدن هستند و عمر خودشان را کرده‌اند نه آنها که در حال انقراض هستند.

کرمانی بیان کرد: در دنیای پیشرفته تحفه، شکار می‌شود نمی‌توان تنها به دلیل دوست داشتن عده‌ای از افراد، منتظر ضربه اقتصادی باشیم. برخی از حیوانات از چرخه حیات خارج می‌شوند پس به جای اینکه آن حیوان خوراک مورچه و شغال شود می‌توان از محل شکارش، میلیاردها دلار پول درآورد.

این فعال حوزه گردشگری گفت: اگر درهای شکارگاه‌ها باز شود از  ورود قاچاقچی‌ها جلوگیری به عمل می‌آید همچنین وقتی جوامع محلی از تور شکار استفاده بردند؛ خودشان در نظام مند کردن شکارگاه‌ها همکاری می‌کنند و دیگر با قاچاقچی‌ها همراه نمی شوند. در آن صورت قاچاقچی ها هم نمی‌توانند بی حد و حصر هر کاری که دلشان خواست با حیات وحش انجام دهند.

شکارچی حرفه‌ای شکار درحال انقراض را از بین نمی‌برد

وی درباره اینکه حیوانات مناطق حفاظت شده همانطور که از نامش پیداست، غیرقابل شکارند گفت: یک شکارچی حرفه‌ای، شکار در حال انقراض و با ارزش را از بین نمی برد.

کرمانی ادامه داد: شکارچی حرفه‌ای از آمریکا نمی‌آید که یک بره و یا بزغاله شکار کند او تحفه‌ای را می‌خواهد که شاخش را در موزه نگهداری کند. این شکار به سنی رسیده که در حال خارج شدن از چرخه حیات است. چه اشکالی دارد شکار شود. این کار در آمریکا و مکزیک و کشورهای دیگر انجام می‌شود. آیا  فکر می‌کنید همه دنیا در متلاشی کردن حیات وحش هستند، جز ایران؟!

این فعال در حوزه تورهای گردشگری تصریح کرد: گونه و محل شکار برای شکارچیان متقاضی ورود به ایران مشخص می‌شود. آنها می‌توانند این همه گرازی که در طبیعت وجود دارد و حتی دیگر ما را هم می‌خورند، را شکار کند. اما دوستداران محیط زیست اجازه نمی‌دهند. درحالی که وقتی یک گونه‌ای افزایش بی رویه دارد، برای استمرار حیات مشکل آفرین است.

این نامه درحالی منتشر شده است که تعدادی از شکارچیان اسپانیایی که گویا هر سال به کمک یکی از شرکت‌های گردشگری به مازندران برای رکورد زدن با دندان نیش گراز پروانه شکار دریافت می‌کنند، فیلم شکارهای خود را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند.

این فیلم با گفته‌های کرمانی مبنی بر اینکه می‌توان از تعداد انبوه گراز برای برپایی تورهای گردشگری استفاده کرد، همخوانی دارد و این درحالی است که شکار گراز می‌تواند به کمبود طعمه برای گوشتخواران منجر شود.اگر قرار باشد که تورهای شکار برای گونه‌های زیادی، در حیات وحش برپا شود کنترل شکارچیان در مناطق حفاظت شده سخت خواهد بود. آن طور که پیش از این هم تجربه نشان داده که شکارچیان به مقررات و قوانین شکار چندان پایبند نمی مانند.

رونقی که سودش تنها برای آژانس‌ها است نمی‌خواهیم!

این موضوع را احمد نادری یکی از فعالان محیط زیست در استان لرستان در گفتگویی با خبرنگار مهر تایید می‌کند و می گوید: مگر غیر از این است که شکارچی برای یک شکار مناسب قصد ورود به ایران را دارد؟ آیا این شکارچی می‌تواند تنها در مدتی که در ایران است فقط گونه‌ای از حیوانات را شکار کند که تعدادش نه تنها در ایران که در کشورهای دیگر هم زیاد است و دیگر کاری به حیوانات دیگر نداشته باشد؟

نادری معتقد است: یک شکارچی پول هنگفتی برای سفر به ایران می‌دهد که بتوان شاخ حیوانی را به عنوان سوغات با خود به وطنش ببرد چطور می‌توان این افراد را قانونمند دانست و برای آنها تور برگزار کرد. آیا دوستان ما در آژانس‌های مسافرتی تصور نمی‌کنند که بعد از مدتی مناطق حفاظت شده ایران سیبل تفریح شکارچیان می شود؟

وی با انتقاد از نامه انجمن دفاتر مسافرتی به سازمان محیط زیست ادامه داد: اگر صنعت گردشگری با تخریب حیات وحش و محیط زیست رونق پیدا می‌کند، ما چنین رونقی که تنها سودش به آژانس‌های مسافرتی می‌رسد را نمی‌خواهیم.

نادری گفت: بسیاری از فعالان گردشگری بر این باورند که شکارچیان را می‌توان در قالب تور به ایران آورد آیا تنها تورهای گردشگری ما و متقاضیان ورود به ایران شکارچیانی هستند که اگر به ایران نیایند با ضرر چند میلیارد دلاری مواجه می شویم یا می توانیم برای ورود انواع دیگر گردشگران هم برنامه‌ریزی کنیم؟