تور

آگاه شدن راهنمایان تور و فرا گرفتن استانداردهای جهانی با این هدف که سفر برای گردشگران خسته‌کننده و کِسالت آور به نظر نیاید و امنیت مسافر و راهنما به مخاطره نیافتد، شاید این بار پایانی باشد برای تورهایی که “شادِ شاد” خوانده می‌شوند و رفتارهای ناهنجار، غیراستاندار و متغایر با عرف جامعه محلی را بدون آنکه سطح آگاهی مسافر را ارتقاء دهد، به نمایش می‌گذارد.

معمولا تعریف راهنمای تور در ایران با آنچه در عُرف جهانی از آن برداشت می‌شود، متفاوت است. متاسفانه در کشورمان “بعضا” نقش راهنمایان تور محدود به سرگرم کردن و ایجاد هیجان و شادی گروهی میان مسافران است، که نتیجه‌ آن اعمال محدودیت‌هایی بوده که ممنوعیت ورود تورهای مختلط به کویر مرنجاب، مثال عینی آن است.

مدرسان فدراسیون جهانی راهنمایان تور با اذعان به همین نقاط ضعف در میان همتایان ایرانی‌شان که آشنایی کافی با تکنیک‌ها و استاندارهای لازم را ندارند، با برگزاری دوره های آموزشی، سعی در ارتقاء آگاهی و توانمندسازی آنها داشتند.

فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری با دو دوره آموزشی که در ایران برگزار شد، سعی در ارتقاء آگاهی و توانمندسازی راهنمایان ایرانی داشت. «جن وان»، مدرس این فدراسیون جهانی که برای برگزاری دوره آموزشی یک هفته‌ای به ایران آمده، تاکید کرد: تمرکز آموزش‌های فدراسیون جهانی راهنمایان بر رفع نقاط ضعف راهنما است. در این دوره‌ها استانداردها به صورت تئوری منتقل و ضعف‌ها، عملی برطرف می‌شوند.

«وان» از کشور سنگاپور است و حدود 30 سال به عنوان راهنمای بین‌المللی سابقه فعالیت دارد. او که سرگروه مدرسان اعزامی فدراسیون جهانی راهنمایان به ایران است، در پاسخ به این سوال که سطح آگاهی و استانداردهای راهنمایان ایرانی چقدر با اصول و استانداردهای جهانی مطابقت دارد؟ به خبرنگار گردشگری ایسنا، گفت: تمام راهنمایان در جهان تقریبا به یک شکل هستند، یعنی در همه کشورها خصوصیاتی مشابه دارند. من تورهای عملی در ایران را ندیده‌ام، برای همین نمی‌توانم خیلی راحت قضاوت کنم که آنها از نظر علمی و عملی در چه سطحی هستند.

او با اشاره به سطح آگاهی و توانایی راهنمایان ایرانی که در دوره آموزشی فدراسیون جهانی حضور داشتند، اظهار کرد: شرکت‌کنندگان این دوره را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ گروهی که ناخواسته تکنیک‌ها و استانداردها را اجرا می‌کردند و آنهایی که هیچ اطلاعی از تکنیک‌ها نداشتند. هر دوی این گروه‌ها و حتی اشخاصی که با تجربه بودند نمی‌دانستند این تکنیک‌ها چیست و از استانداردها مطلع نبودند و براساس تجربه به این دانش دست یافته بودند.

این مدرس جهانی راهنمایان به استناد سطح آگاهی شرکت‌کنندگان ایرانی در این دوره که برای دومین‌بار در ایران برگزار می‌شود، گفت: تعداد راهنمایانی که از تکنیک‌ها اطلاع نداشتند و ناآگاه بودند بیشتر از آن‌هایی است که براساس تجربه به استانداردها رسیده‌اند.

او راهنمایان ایرانی را افرادی باسواد دانست که تمایل دارند با شور و هیجان اطلاعات‌شان را به گردشگران منتقل کنند، اما از تکنیک‌ها و استانداردهای جهانی اطلاعی ندارند.

«وان» در پایان این دوره آموزشی که همزمان با نهمین دوره گردهمایی راهنمایان تور در اصفهان برگزار شد، بیان کرد:‌ اکنون فاصله زیادی را بین روزهای نخست آموزشی و پایان آن می‌بینم. راهنمایان ایرانی که در این دوره آموزشی شرکت کردند، خیلی پیشرفت داشتند و تقریبا همه آن‌ها از استانداردهای اصولی مطلع شدند.

او با تأکید بر اینکه دوره‌های آموزشی فدراسیون جهانی متمرکز بر نقطه ضعف‌های راهنمایان است، افزود: من متوجه شدم بسیاری از شرکت‌کنندگان از استانداردهای بدنی (فیزیکی) مطلع نیستند. ما در این دوره‌ها از وضعیت راهنما فیلم تهیه می‌کنیم و به آن‌ها نشان می‌دهیم تا ضعف‌های خود را برطرف کنیم.

مدرس جهانی فدراسیون بین‌المللی راهنمایان همچنین درباره آمادگی میزبانی ایران از کنوانسیون بین‌المللی راهنمایان در سال 2017 با توجه به سطح آگاهی و رعایت اصول جهانی در راهنمایان ایرانی، اظهار کرد:‌ اطلاع دارم تعدادی از راهنمایان ایرانی در دوره دیگر فدراسیون جهانی شرکت کرده‌اند. باید با توجه به سطح دانش آن‌ها در این‌باره قضاوت کرد که آیا راهنمایان ایران آماده این میزبانی هستند یا خیر. ما از سطح آگاهی و دانش گروه دیگر اطلاع نداریم و نمی‌توانیم اکنون در این‌باره قضاوت کنیم.

وی اضافه کرد: نکته مشخص اینکه ایران در آغاز راه قرار دارد. حتما لازم نیست تا زمان برگزاری کنوانسیون 2015 دوره آموزشی دیگری در ایران برگزار شود، اما راهنمایان باید همیشه تمرین کنند و آنچه فراگرفته‌اند را مرور و اجرا کنند تا از پس میزبانی کنوانسیون برآیند.

دو مدرس دیگر فدراسیون جهانی که «جن وان» را در این دوره آموزشی همراهی می‌کردند نیز با ابراز رضایت از مشارکت و ارتقاء آگاهی راهنمایان ایرانی اعلام کردند که تفاوت قابل توجهی را در پایان دوره شاهد بودند، چرا که این راهنمایان به استانداردهای فدراسیون جهانی راهنمایان نزدیک شده‌اند.

آناستازیا گایتانو نیز بیان کرد: اشتیاق زیادی را برای یادگیری در شاگردانم شاهد بودم. نتیجه در پایان دوره کاملا با روزهای نخستین متفاوت بود. راهنمای ایرانی علاقه‌مند به گوش کردن و دیدن است. یک راهنما دوست دارد هر آنچه در توانش است انجام دهد. مهم آن است که بداند چه توانایی‌هایی دارد. دوره‌های آموزشی فدراسیون جهانی برای آن است که راهنما متوجه سطح توانایی‌های خود شود و ناآگاهی‌ها را برطرف کند.

دومین دوره آموزشی HOT که مربوط به آموزش‌ اصول و استانداردهای اولیه راهنمایان تور است توسط سه مدرس فدراسیون جهانی راهنمایان به مدت یک هفته در اصفهان برگزار شد، 36 راهنمای ایرانی در این دوره بین‌المللی حضور داشتند. همچنین اعلام شده است سطح دو این آموزش ها بزودی در ایران توسط مدرسان ایرانی فدراسیون جهانی به زبان فارسی برگزار خواهد شد.