آزمون گردشگری

آزمون جامه راهنمایان تور و مدیران فنی دفاتر خدمات مسافرتی جمعه – 16 بهمن ماه – همزمان در 31 استان و مناطق آزاد کشور برگزار می‌شود.

محسن رنجبر، مدیر دفتر مطالعات آموزش گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایسنا، اظهار کرد: فراگیران دوره‌های آموزشی و متقاضیان شرکت در آزمون جامع تا 30 دی‌ماه فرصت دارند در سامانه جامع الکترونیکی آموزش (http://edutourism.ichto.ir) ثبت‌نام کنند. این زمان به هیج وجه تمدید نخواهد شد و گواهی‌نامه فراگیران نیز براساس نتیجه این آزمون اعطاء می‌شود.

او با تاکید بر اینکه آزمون جامع امسال بدون اعمال تغییر برگزار می‌شود، افزود: دستورالعملی که برای آزمون تعریف شده، بدون تغییر و همانند گذشته اجرا می شود، اما با توجه به تصویب و ابلاغ آیین نامه جدید راهنمایان گردشگری احتمال دارد سال آینده آزمون جامع با تغییراتی همراه باشد که البته فعلا درحال بررسی است تا همه جوانب و شرایط فراگیران قبلی درنظر گرفته شود. بنابراین به همه فراگیران توصیه می شود در آزمون امسال شرکت کنند تا در صورت تغییر در آزمون جامع سال آینده با مشکل مواجه نشوند.

رنجبر، تصحیح سیستماتیک اوراق امتحانی را تنها تغییر آزمون جامع راهنمایان و مدیران فنی سال 94 ذکر کرد و گفت: از حدود یک سال پیش کل فرایند آزمون جامع که قبلا به صورت دستی بود، اینترنتی شده است، برای هین امکان برخی نقایص در سیستم اینترنتی آزمون جامع وجود دارد که این مساله نیز چندان غیرطبیعی نیست. البته نقص فنی آن به گونه ای نیست که مانع ثبت نام شود، چرا که تا کنون حدود 1500 نفر از طریق این سامانه ثبت نام کرده اند.

وی افزود: شرکت‌کنندگان در این دوره از آزمون با پاسخ به سرفصل‌های آموزشی از جمله «اکوتوریسم»، «آشنایی با فرهنگ و اقوام»، «آشنایی با میراث فرهنگی و هنرهای سنتی»، «جغرافیای جهانگردی و نقشه خوانی»، «شناخت اماکن تاریخی»، «شناخت صنعت گردشگری»، «بازاریابی و فروش در دفاتر خدمات مسافرتی»، «برنامه ریزی و سرپرستی گشت ها»، «زبان تخصصی»، «آشنایی با قوانین و مقرارات در دفاتر خدمات مسافرتی»، «شناسایی مسیرهای گردشگری»، «آشنایی با طبیعت ایران (کوه‌ها، پرندگان، گیاهان)»، «آشنایی با تنوع زمین شناسی ایران» و «اصول و مبانی زمین گردشگری»، «آشنایی با تنوع ژئومورفولوژیک ایران»، «آشنایی با اصول تفسیر میراث فرهنگی» و «آشنایی با میراث معدن کاری گردشگری» در چهار دوره متفاوت با یکدیگر به رقابت می پردازند.

مدیر دفتر مطالعات آموزش گردشگری همچنین توضیح داد: در هریک از دوره های راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، طبیعت، ژئوتوریسم و مدیران فنی دفاتر خدمات مسافرتی دورس اضافه تری تدریس می شود که مباحث آن ها جزو مواد امتحانی نیست، اما در بازنگری سرفصل ها برای ارتقاء دانش فراگیران، لازم دانسته شد برخی سرفصل های جدید از جمله بهداشت سفر و کمک های اولیه و قوانین و مقررات گردشگری برای دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی اضافه شود و یا در دوره ژئوتوریسم 18 درس تعریف شده که فقط 6 درس آن در آزمون، طرح سوال می شود.

رنجبر اضافه کرد: در بازنگری سرفصل ها از منابع غنی استفاده شده، چرا که معتقدیم راهنما، پیشانی صنعت گردشگری است و باید برای اطلاع رسانی شایسته درباره ایران به حد کافی توانمند باشد.