بخشی از خانه قاجاری حسام لشگر تهران قبل از صدور حکم دادگاه تجدید نظر در دیوان عدالت اداری، عصر روز گذشته ( یکشنبه) تخریب شد.

به گزارش خبرنگار مهر، خانه حسام لشگر یکی از بناهای ارزشمند دوره قاجار شهر تهران است که با قدمت بیش از 100 سال در محدوده بازار تهران و خیابان خیام واقع شده است.این اثر که مالکیت شخصیت تاریخی آن در پرونده ثبتی مشخص نشده است، روزگاری یک ملک بوده که امروز به دو ملک شرقی و غربی تقسیم شده است.

بنا بر انچه که در پرونده ثبتی این اثر که در شهریور سال 1384 توسط شرکت نگار و نقش تهیه شده است، بخش شرقی در مالکیت خصوصی است که از جمله شاخصه های معماری آن تالار شاه نشین و پنج دری است.بخش شرقی در ادوار گذشته به عنوان نمایشگاه و انبار فرش های ارزشمند و عتیقه استفاده می شد اما امروز تبدیل به انبار پارچه شده است.

تخریب بخش غربی

بخش غربی نیز در مالکیت خصوصی است که به حال خود رها شده و تخریب رخ بام و  شرفی های ضلع شمالی گواه بر این موضوع است.از این قسمت به عنوان خانه مسکونی و سفره خانه سنتی استفاده می شد که بعدها متروکه ماند. در پرونده ثبتی این اثر آمده است که مالک بخش غربی همواره در صدد تخریب این بنا بوده و به دلیل همکاری نکردن با عوامل تهیه پرونده ثبتی، بخشی از بنای قسمت غربی رلوه نشده و به دلیل تفکر سودجویانه و تخریب و پاساژ، خطر در بیخ گوش این بنا قرار دارد.

نمایی از بخش غربی

این تفکر سودجویانه باعث شد تا مالک همواره درصدد تخریب این بنا بر آید و حتی این بنا را تجاری جلوه دهد و از این طریق بنا را تخریب کند که با آگاهی مردم و نامه نگاری با رئیس وقت شورای شهر تهران، از این اقدام جلوگیری شد.

هفته پیش امید غنمی مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به خبرنگار مهر گفت که به دلیل شکایت مالک خانه حشام لشگر به دیوان عدالت اداری، در حال خروج از فهرست آثار ملی کشور و حکم دادگاه اولیه نیز به نفع مالک صادر شده است.  در این خبر اعلام شد که اکنون این پرونده در دادگاه تجدید نظر(بدوی) است و میراث فرهنگی در حال دفاع از این پرونده است.