چهارمالک خانه تاریخی در تهران و خراسان رضوی درخواست کرده‌اند این بناهای تاریخی از فهرست میراث ملی خارج شود. دادخواست آنها در دادگاه بدوی دیوان عدالت اداری پذیرفته شده ولی رای قابل تجدید نظر است.

به گزارش خبرنگار مهر، مالک یک خانه تاریخی در استان خراسان رضوی، مالکان مدرسه صدر و خانه حسام لشگر در محدوده بازار تهران و یک خانه دیگر در تهران از دیوان عدالت اداری خواسته اند حکم ثبت املاکشان که در فهرست میراث ملی ثبت شده بود، باطل شود به همین علت دادگاهی برای این منظور تشکیل شده و دادگاه بدوی درخواست آنها را قبول کرده است. امروز 12 خرداد ماه این حکم به اداره کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی ابلاغ می شود.

امید غنمی، مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی با تایید این مطلب به خبرنگار مهر گفت: 20 روز مهلت قانونی برای اعتراض به حکم بدوی داریم و باید این حکم را به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران ارجاع دهیم تا برای دفاع از این پرونده های میراثی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه رای دادگاه بدوی قابل تجدید نظر است ادامه داد: این ابلاغ باید به اداره کل حقوقی میراث فرهنگی استانها داده می شد ولی زمانی که حکم صادر می شود دیوان عدالت اداری آن را به سازمان میراث فرهنگی مرکز می فرستد.

خانه تاریخی حسام لشگر در خیابان خیام، کوچه کربلائی، کوچه حسام لشگر قرار دارد که 25 آبان سال 1384 به شماره 13739 و با قدمت قاجاری در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است.  پیش از این در سال 91 خبرگزاری مهر از تخریب تدریجی این بنای تاریخی خبر داده بود.

همچنین مدرسه صدر نیز در حال تخریب است تا به جای آن یک ساختمان تجاری ساخته شود. این ساختمان تجاری حریم مسجد امام در بازار را نیز به هم می ریزد.