کشف سفال

باستان شناسان در حفاری های فاضلاب تهران یک قطعه سفال مربوط به دوران پیش از تاریخ کشف کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد اسماعیل اسماعیلی سرپرست گروه باستان شناسی با اعلام این خبر گفت: پس از کشف آثار تاریخی 400 ساله در جریان عملیات حفاری شرکت فاضلاب تهران در حد فاصل میدان مولوی و میدان محمدی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مجوز مطالعات باستان شناختی در این منطقه را صادر کرد.

او افزود: بر این اساس بررسی  اولیه انجام شده بر روی یافته های فرهنگی بدست آمده از خاکبرداری شرکت فاضلاب ابعاد تازه ای از آثار تاریخی در این منطقه را مشخص کرد.

به گفته  اسماعیلی پی گیریها برای جلب مساعدت های فنی و انجام تعهدات اعتباری از طرف شرکت فاضلاب در حال انجام است.

این باستان شناس خاطر نشان ساخت که پس از اطلاع یکی  از دانشجویان دانشگاه تهران به پژوهشکده باستان­شناسی مبنی بر وجود آثار فرهنگی در گودبرداری های فاضلاب تهران و هماهنگی به عمل آمده با پژوهشکده باستان شناسی، یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری عملیات را متوفف کرد.

او افزود:  پس از صدور مجوز کاوش نجات بخشی توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی، و گردشگری تیم نجات بخشی به محل اعزام و نسبت به هماهنگی برای  انجام مراحل بعدی مطالعات باستان شناسی اقدام شد.

اسماعیلی همچنین به خبرنگار سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری (richt.ir) گفت: بر اساس یافته های فرهنگی بدست آمده از گودال های حفاری شده توسط شرکت فاضلاب بقایای معماری، تدفین­های قاجاری، سفال­های مربوط به قرون میانی و متاخر اسلامی و قطعاتی از ظروف سنگی بدست آمد.

او با اشاره به کشف دو حلقه قنات قدیمی  در محل افزود: در یکی از گودال های حفر شده یک قطعه سفال هم افق با فرهنگ چشمه علی مربوط به دوران پیش از تاریخ  در عمق پنج متری بدست آمد که اظهار نظر قطعی دوباره آن نیاز به انجام مطالعات تکمیلی دارد.

 بر اساس تصویب نامه هیات وزیران اجرای برنامه پژوهشی میراث فرهنگی در طرح های عمرانی ضروری است.