خانه «ظهیرالاسلام»

نخستین گام برای حفاظت از خانه تاریخی «ظهیر‌الاسلام» در تهران توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برداشته شد و این خانه‌ در کنار چند بنای دیگر، در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، خانه «ظهیرالاسلام» واقع در خیابان شهید قائدی، عمارتی متعلق به اواخر دوره قاجار است و معماری آن، تلفیقی از معماری ایرانی و فرنگی با گچبری های بسیار زیباست که حدود 17 سال پیش، به سازمان تامین اجتماعی، بخش اداره املاک و مستغلات فروخته شد و مدت ها پیش، بحث هایی درباره ساخت پارکینگ طبقاتی در این مکان مطرح شد. این خانه بتازگی با رأی شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

فرهاد نظری در این باره گفت: خانه «ظهیرالاسلام» در خیابان ولی آباد تهران نیز با توجه به ارزش تاریخی و منصوب شدن آن به یک شخصیت ملی در این فهرست قرار گرفت. همچنین در جلسه شورای ثبت که بتازگی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، پنج اثر تاریخی از شهرهای مختلف در فهرست آثار ملی قرار گرفتند و براساس اعلام به استان های مرتبط باید هرچه زودتر عرصه و حریم این آثار مشخص و به دفتر ثبت اعلام شود.

به گفته او، قلعه تاریخی «جندق» در خور و بیابانک، خانقاه «شیخ صفی علی شاه» در تهران، آرامگاه «حسین آقا جوان بخت» در کهگیلویه و بویراحمد و «باغستان» در قزوین از آثاری است که با رأی شورای ثبت در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

او افزود: در جلسه این شورا، روستای «کلایه» در حوزه روستای الموت در استان قزوین با توجه به معماری ویژه و بافت بکر و دست نخورده اش، عمارت «رشیدیه» در بوشهر، میدان «ساعت» تبریز و حمام «بلاغی» در قزوین نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.