بناهای تاریخی
مدیر کل حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی جزئیاتی از پیگیری بازدیدهای انجام شده رئیس شورای شهر تهران از بناهای تاریخی را تشریح کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا تابش در جمع خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی گفت: هفته پیش در حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی جلسه ای با حضور معاونان و کارشناسان برگزار شد. در این برنامه اعلام شد که ظرفیت تهران در مقایسه با سایر استانها قابل قیاس نیست چرا که شهر تهران دارای هزار دفتر خدمات گردشگری است که باید اداره کل میراث تهران به آن رسیدگی کند و بناهای تاریخی زیادی دارد که باید حفظ شود.

وی ادامه داد: در جریان برگزاری برنامه کشف تهران که با حضور رئیس شورای شهر تهران و خبرنگاران برگزار می شود، ما پس از هر برنامه ای جلسه ای را با حضور مسئولان مربوطه تشکیل می دهیم. در این جلسه پیگیری موارد مطرح شده انجام می شود. به عنوان مثال پس از بازدید از عمارت کلاه فرنگی، مسئولان میراث تهران، سپاه و شورای شهر جلسه ای برگزار کردند و به نتایج خوبی رسیدند هر چند که روند آن کند انجام می شود. درباره موزه صنعتی نیز بخش اول مساعدت های شهرداری رسیده است.

تابش درباره دانشگاه هنر واقع در باغ ملی که چندی پیش مسجد جامعی از آن دیدن کرده بود، گفت: از مشاورانی که روی این بنای تاریخی مطالعه کرده اند نتیجه این مطالعات را گرفته ایم. برخی موانع وجود دارد که باید آنها را برطرف کنیم. وزارت خارجه فردی را برای موضوع میدان مشق انتخاب کرده است تا با همکاری مسئولان مربوطه رایزنی های لازم انجام شود. این میدان مصوبه سال 82 را دارد ولی ما 11 ماه است که به سازمان میراث فرهنگی آمده ایم.

وی همچنین درباره مقبره شهدای مشروطیت، گفت: جلسه ای را با مالک، مسئولان زیباسازی و شهرداری برگزار کردیم. تکلیف هر بخش مشخص شده است. به عنوان مثال سازمان میراث فرهنگی باید طرح مرمت و احیای آن را ارائه کند، شهرداری هزینه ها را تقبل کند و مالک استعلام های لازم را از سازمان ثبت احوال بگیرد. درباره خانه شیخ فضل الله نوری نیز بیش از 4 بار نامه کتبی به مسئولان مربوطه نوشتیم ولی هیچ کدام را رسانه ای نکردیم.

تابش همچنین درباره تخلفات انجام شده مدیران پیشین سازمان میراث فرهنگی و اظهارنظر نمایندگان مجلس درباره اینکه هنوز این تخلفات برایشان مسجل نشده است، بیان کرد: برخی از این موارد را نمایندگان کمیسیون اصل 90 و کمیسیون فرهنگی می دانند ولی شاید هنوز وقت رسانه ای شدن آن نرسیده است.