home
رییس شورای شهر تهران گفت: مشکل خانه های قدیمی پایتخت با امضای سند مشترک بین میراث فرهنگی، وزارت مسکن و شهرداری حل می شود.

احمد مسجد جامعی در گفتگو با خبرنگارمهر با اشاره به وضعیت نامناسب برخی از خانه های تاریخی پایتخت گفت: این مشکل با امضای سند مشترک بین میراث فرهنگی، وزارت مسکن و شهرداری حل می شود. باید سند این خانه ها تعیین تکلیف شود. چاره این کار در دست میراث است و واقعیت این است که ما تنها در شورا می توانیم از شهرداری در این باره سوال کنیم. سازمان میراث در گذشته آنطور که باید نقش خود را انجام نداده و این کار ما را دشوار می کند.

وی ادامه داد: مالکان خانه های قدیمی به دادگاه شکایت و آنها را از ثبت خارج می کنند و این خانه ها تخریب می شود. سرای دلگشا به همین رویه تخریب شد و یا برجی که قرار است روبروی کاخ گلستان که ثبت جهانی است بسازند. این موضوع به ثبت جهانی این اثر هم آسیب می زند در همه جای دنیا در این رابطه قواعدی وجود دارد و آثاری که جنبه فرهنگی هنری دارد مورد حمایت قرار می گیرد متاسفانه مدرنیته سبک شهرسازی ما را تحت تاثیر قرار داده است. جا دارد میراث نقش جدی تری ایفا کند. به هر میراث نیز خود فعال شده و ما نیز با فعالیت هایی که انجام می دهیم تلاش می کنیم منشاء اثری در این رابطه باشیم.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به آخرین وضعیت برج آزادی گفت: برج آزادی مشکلش مدیریت چند گانه آن است. هم میراث و هم وزارت ارشاد و هم شهرداری بر آن مدیریت می کنند. ما طرحی را در شهرداری تهیه کردیم که می توانند جلوی نشر آب را در درون موزه بگیرند، امیدواریم به یک راه حل واحد برای حل مشکل این نماد قدیمی پایتخت برسیم. شهرداری این آمادگی را دارد که مجموعه مدیریت این برج را در اختیار بگیرد.