کاخ نیاوران
مطالعات و فعالیت های مربوط به تحقيق، شناسايي و كنترل جمعيت آفات به منظور حفاظت از آثار تاریخی و پیشگیری از بروز آسیب، در مجموعه فرهنگی- تاريخي نياوران در حال پیگیری و انجام است.

به گزارش خبرگزاری مهر، انواع آفات موجود در محیط این مجموعه که موجب آسیب رسانی به بناهای تاریخی و میراث فرهنگی می شوند شناسایی شده و طی پروژه ای کنترل و دفع آن ها توسط واحد حفاظت و مرمت مجموعه در حال پیگیری است.

طی بررسی های انجام شده در مجموعه فرهنگی-تاریخی نیاوران دو دسته آفات شامل جوندگان و حشرات شناسایی شدند که شیوه مبارزه با آفات موزه ای و مورد تایید از لحاظ علمی به منظور آسیب نرساندن به بناها آغاز شده است.

با توجه به ميزان وفور موش در محيط نياوران و اهميت كنترل جمعيت آنها، مبارزه با جوندگان آغاز شد که بر اين اساس تمامی فضاها اعم از تاسيسات اصلي و حاشيه آن، كاخ اختصاصی نیاوران، كوشك احمد شاهي، کاخ صاحبقرانيه، روابط عمومي، اتاق مانيتورينگ و فضاي سبز بيروني مورد شناسايي، طعمه گذاري و تله گذاري قرار گرفت.

همچنین موش ها به دليل جويدن اجسام سخت از جمله کابل های برق، امكان بروز آتش سوزي را در مجموعه افزايش مي دهند؛ از اين رو برروي كابل هاي اتاق تاسيسات نیز پوشش ایجاد شده است.

برای حصول نتايج مناسب و نگهداري مجموعه عاري از جوندگان، پروژه فوق طی برنامه ای سالیانه و مدون در حال انجام است.

همچنین در پروژه مبارزه با آفات با توجه به اين كه این مجموعه، تاريخي و ميراث فرهنگي بوده، از سموم پايروتيروييد كه هيچگونه اثر مخرب از قبيل رنگبري، ايجاد لكه، تغيير ماهيت، خوردگي سطوح، ايجاد بوي شديد و مسموميت براي پرسنل مجموعه و بازديد كنندگان ندارد استفاده شده است.

در پروژه مبارزه با حشرات، كليه سيستم هاي فاضلاب، رايزرها و منحول ها توسط سموم یاد شده محلول پاشي شده و همچنين درون تمامی منحول هاي مجموعه با استفاده از دستگاه فاگر سم به حالت تعليق درآمده تا ماندگاري آن چندين برابر شود.

درون تمامی آبدارخانه ها نیز جهت مبارزه با سوسري از ژل هاي مخصوص استفاده شده است و چنانچه در محيط گزارشي مبني بر وجود مگس واصل شود با استفاده از ماده اي كه داراي خاصيت SexAttractive است اقدام به علامت گذاري و معدوم کردن مگس ها مي شود.