رجبعلی خسرو آبادی

تهران-مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت:حدود چهار هزار ابنیه ارزشمند تاریخی و فرهنگی در استان تهران وجود دارد که از این میزان، ۲۹۵ ابنیه در پایتخت هستند.

رجبعلی خسرو آبادی، در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به نقش موثر و تعیین کننده ابنیه های تاریخی در معرفی شکوه و عظمت تاریخی و فرهنگی استان تهران اظهار داشت:با عنایت به اهمیت حفظ این آثار، مجموعه میراث فرهنگی استان تهران تلاش کرده در حد توان و امکانات موجود، اقدامات سازنده ای را  مد نظر قرار دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران عنوان کرد:استان تهران در بخش آثار تاریخی غنی به نظر می رسد که وجود چهار هزار ابنیه تاریخی و فرهنگی در این خطه از کشور، موید صحت این ادعا است.

وی افزود:از مجموع چهار هزار ابنیه تاریخی اشاره شده، قریب به ۲۹۵ اثر در شهر تهران متمرکز شده است.

خسروآبادی عنوان کرد:در برخی از شهرستان ها همچون ملارد که در غربی ترین خطه این استان قرار دارد، به تنهایی ۴۰ اثر تاریخی و باستانی شناسایی شده که نیمی از آن به ثبت ملی رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت:در استان تهران نیز ۷۰۰  ابنیه تاریخی به ثبت ملی رسیده که تلاش می کنیم دامنه آثار ثبت شده با افزایش هر چه بیشتری همراه شود که البته تحقق این امر مهم، مستلزم شرایط و الزامات خاصی است.

وی افزود:یکی از اقدامات در دستور کار قرار گرفته برای تسهیل امر ثبت ملیِ آثار و بناهای تاریخی، مشارکت پژوهشگاه در این بخش است که تلاش می شود روند ثبت آثار با همکاری این مجموعه (پژوهشگاه) تسهیل و تسریع شود.

خسروآبادی در خاتمه یاد آور شد:تلاش ما در سال جاری بر این امر استوار و متمرکز است که ۵۰ اثر این استان به ثبت ملی برسد که البته تحقق چنین موضوعی، منوط به الزامات و ملاحظاتی است که به تدریج پیگیری ها و تلاش های لازم در این عرصه عملیاتی خواهد شد.