جلسه

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از سازمان زیباسازی شهر تهران به خاطر مشارکت در مرمت و بهسازی عمارت تاریخی ساختمان بنیاد (خانه قوام السلطنه) تقدیر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی بنیاد سینمایی فارابی؛ در جلسه‌ای که صبح دیروز، دوشنبه ۲۱ تیر، در محل بنیاد سینمایی فارابی و با حضور دکتر عیسی علیزاده؛ مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران، دکتر اسکندر مختاری؛ ناظر سازمان میراث فرهنگی و مهندس حمیدرضا نیلی، معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران و معاونان و مدیران بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد «علیرضا تابش» گفت: «از بدو مسئولیتم در بنیاد سینمایی فارابی، در کنار فعالیت‌های اصلی و راهبردی بنیاد و رسیدگی به امور سینماگران، دغدغه توجه به بنای تاریخی که بنیاد در آن فعالیت می‌کند را داشتم، اواخر سال ۹۳ در جلسه‌ای با آقای خسروآبادی- مدیرکل میراث فرهنگی تهران- از وی خواستم در مرمت و بهسازی ساختمان بنیاد سینمایی فارابی – که هم یک مجموعه فرهنگی است و هم یک اثر ثبت ملی- به بنیاد کمک کنند.»

خانه قوام‌السلطنه برند فرهنگی بنیاد فارابی

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی افزود: خانه قوام‌السلطنه به‌عنوان برند فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی شناخته می‌شود و حضور بنیاد فارابی در این ساختمان تاریخی خود نیاز به ثبت فرهنگی دارد جایی که بیش از سی سال خاطره جمعی مجموعه سینمای نوین ایران و هنرمندانش در آن ساختمان رقم خورده است و چه افتخاری برای یک ساختمان تاریخی مهمتر و چه میراث فرهنگی بالاتر از این که عمارت تاریخی قوام السلطنه پس از پیروزی انقلاب محل رفت و آمد بزرگان سینمای ایران و محلی برای آموزش، پرورش و حمایت از فیلمسازان افتخار آفرین ایران بوده است.
علیرضا تابش افزود: «این بنا از دوره قبل از انقلاب اسلامی کاربری فرهنگی تحت عنوان فرهنگسرای نوبهار داشته و بعد از انقلاب بنیاد سینمایی فارابی که یک نهاد فرهنگی و هنری است در اینجا مستقر شده است. گرچه در سال‎های گذشته توجه چندانی به ارزش‌های تاریخی و معماری بنا نشده بود، اما حالا به واسطه مشارکت سازمان زیباسازی شهر تهران در امر مرمت و بهسازی این بنای ارزشمند، قدردان حمایت‌های دکتر علیزاده هستیم.»

وی تأکید کرد: «در سال گذشته پس از مذاکرات کارشناسی، تفاهم‌نامه همکاری با سازمان زیباسازی شهرداری تهران به امضاء رسید.»

وظیفه بنیاد احترام به بنای تاریخی است

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه گفت: «خدمات ارزشمندی از سوی زیباسازی شهر تهران در سطح شهر تهران انجام شده که ماهیت فرهنگی و هنری دارد، خوشبختانه در دوره مدیریت اخیر این سازمان توجه بسیار خوبی به حفظ و مرمت میراث فرهنگی در مناطق تاریخی شهر تهران شده است. چرا که هویت و ارزش‌های اصلی شهر تهران همین فضاها و بناهای تاریخی است. بنابراین وظیفه ما به عنوان متولیان بنیاد فارابی احترام به این بنای تاریخی است و از کمک و مشارکت سازمان زیباسازی در این مورد استقبال شد. البته مدیرعامل سازمان زیباسازی نیز از این طرح استقبال کرد که این حمایت جای تقدیر و تشکر دارد. با توجه به اینکه این عمارت در سه دهه گذشته به طور اصولی مرمت نشده و اگر هم اقداماتی شده غیراصولی بوده است، به عنوان یکی از متولیان فرهنگی خرسندیم که در حال حاضر این مرمت به صورت علمی و اصولی و با نظارت کارشناسان امر انجام شده است.»
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی افزود:«علیرغم بحران مالی بنیاد در سال گذشته، با همکاری و مشارکت سازمان زیباسازی شهر تهران به مسائل اساسی این ساختمان تاریخی توجه شد و البته ما نیز تعهداتی در قبال سازمان زیباسازی خواهیم داشت که شامل همکاری در حوزه‌های حمایت از تولیدات سینمایی مرتبط با شهر تهران، انتشارات، تألیف و ترجمه در حوزه تهران شناسی و… است. همچنین در جهت اهداف سازمان زیباسازی تهران، برای ثبت و ارائه خاطرات تصویری شهر تهران در آثار سینمایی، اعلام آمادگی می‌کنیم.

مرمت بنای قوام‌السلطنه به نحو احسنت انجام شده است

در ادامه، اسکندر مختاری کارشناس میراث فرهنگی نیز با توجه به ارائه گزارش مصور از مرمت و بهسازی بنیاد فارابی در این نشست، گفت: «امروز مشاهده گزارش تصویری مرمت و بهسازی این بنا، پس از چند ماه تلاش تیم مرمت و بهسازی، برایم بسیار لذت بخش بود و خرسندیم که کار به نحو احسن انجام شده و ضروریات میراث فرهنگی در انجام کار رعایت شده است.»
این کارشناس میراث فرهنگی افزود: «فرایند مرمت و بهسازی ساختمان بنیاد فارابی با اصول علمی مرمت انجام شده و برخورد خوبی با این ساختمان تاریخی صورت گرفت. اساس و شالوده بنا حفظ شده و مهمتر این که از هدر دادن منابع مالی و انسانی جلوگیری شد و این یک کار ماندگار است.»
مختاری از حمایت‌ها و اعتماد سازمان زیباسازی شهر تهران و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در پیشبرد این طرح تشکر و قدردانی کرد.

ضرورت تدوین دستورالعمل برای نگهداری بناهای تاریخی

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز در ادامه گفت: «سازمان زیباسازی شهر تهران نقش مهمی را تاکنون و خصوصاً در موضوع میراث فرهنگی در شهرداری تهران انجام داده است. امروز در مناطق تاریخی شهر تهران شاهد هستید که مرمت و بهسازی بناهای تاریخی در حال انجام است از جمله خانه اتحادیه، میدان بهارستان، میدان انقلاب، ناصر خسرو و… دیدگاه ما این است که مرمت و احیای این اماکن سرمایه‌گذاری در حفظ چهره شهر تهران است چرا که بناهای تاریخی آثاری فرهنگی و ماندگار برای همه مردم یک شهر و کشور است. بنابراین تا آنجا که بتوانیم سازمان میراث فرهنگی و نهادهای بهره‌بردار از بناهای تاریخی را در این امر یاری می‌دهیم.»
عیسی علیزاده در ادامه افزود: «انتظار است که بهره برداران هر بنای تاریخی بعد از مرمت و بهسازی، در حفظ و نگهداری آن بنا کوشا بوده و در صورت نیاز به مرمت، در اسرع وقت این کار را انجام دهند تا ساختمان مستهلک نشود. پیشنهاد می‌شود برای این مهم، دستورالعمل و مصوبه‌ای تدوین شود که در طی سال‌های آینده نگهداری مناسب از بناها صورت پذیرد.»

آشپزخانه بنیاد تعطیل و ورود خودرو ممنوع شد/ مرمت اصولی تأسیسات خانه قوام‌السلطنه

همچنین سید محمدحسن مهدویان؛ مدیر امور اداری بنیاد فارابی طی گزارشی از روند همکاری‌های فی‌مابین بنیاد فارابی و سازمان زیباسازی، تأکید کرد: «در سال گذشته تفاهم‌نامه مرمت و بهسازی عمارت تاریخی بنیاد سینمایی فارابی با همت و پیگیری‌های آقای تابش مدیرعامل بنیاد و همکاری و اعتماد آقای علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی به امضاء رسید و “کارگروهی متشکل از نمایندگان دو نهاد” برای پیشبرد برنامه‌ها تعیین و تشکیل شد. خوشبختانه از سال گذشته تاکنون اقدامات اصلاحی و مرمتی در این بنا آغاز شده و برای حفظ ساختمان و زیبایی بنا، نسبت به جمع آوری اسپلیت‌ها و سایر اقلام تاسیساتی غیر استاندارد اقدام شد.»

وی افزود: از سوی دیگر به دلیل فرسوده شدن سیستم تأسیسات طی چهار دهه گذشته، تأسیسات بنیاد به طور اصولی تعمیر شد که این اقدام در جهت کنترل و زدودن رطوبت بالارونده در عمارت تاریخی بسیار تعیین کننده بود.
مهدویان تاکید کرد: بنیاد سینمایی فارابی در دوره جدید مدیریت، خود را ملزم به احترام و حفظ ساختمان تاریخی می‌داند و مجموعه اقداماتی را در راستای مرمت و بهسازی ساختمان انجام داده است که می‌توان به مرمت سر در ورودی، تعمیرات تأسیسات ساختمان، جابجایی و مرمت آجرهای فرسوده،ساب زدن، بندکشی و شستشوی دیوارها و کف محوطه، مرمت آجرهای کف حیاط بنیاد و… اشاره کرد.
وی همچنین اعلام کرد: در جهت احترام به بنای تاریخی با تصویب هیات عامل بنیاد، ضمن تعطیلی آشپزخانه ساختمان، از ابتدای سال ۹۵ از ورود خودرو به محوطه این بنای تاریخی جلوگیری شده است.