تهران

مدیرکل میراث فرهنگی تهران گفت: با انجام یک نظرسنجی اولیه از ۱۰۰ تن از شهروندان که برای اولین‌بار از نمایشگاه «تهران، کهن شهر من» بازدید کردند ۹۸نفر خواستار ایجاد موزه تخصصی برای تهران شدند.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روابط عمومي ميراث فرهنگي تهران رجبعلی خسروآبادی افزود: در یک سوال چهار گزینه ای ساده از شهروندان پرسیده شده که از بین گزینه های ۱. ایجاد موزه تخصی تهران ۲. ایجاد یک مجموعه ورزشی ۳. ایجاد یک پل شهری ۴. یک کتابخانه و مجموعه فرهنگی کدام را از اولویت تهران می دانید که ۹۸ تن گزینه «ایجاد موزه تخصصی برای شهر تهران» را انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه تقریبا هزینه تاسیس هر یک از موارد چهارگانه سوال برای مجموعه مدیریت شهری به یک اندازه است، گفت: اگر خواسته دوستداران میراث فرهنگی در ایجاد یک موزه تخصصی برای تهران را به یک خواسته منطقی تبدیل کنیم آن وقت می توانیم به عنوان یک مطالبه عمومی طرح ایجاد یک موزه تخصصی برای پایتخت را به شورای شهر تهران ارائه کنیم.

خسروآبادی ادامه داد: از هشت فرودین ماه فرم نظر سنجی به همه بازدیدکنندگان نمایشگاه تا آخر فروردین ماه ارائه می‌شود تا نتایج تحلیلی قابل دفاع آن به عنوان یک خواسته عمومی به شورای شهر ارسال شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با تاکید بر این‌که شورای شهر تهران، شورای شهرداری نیست بلکه شورایی برای نظارت و مطالبه حقوق شهروندان در همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، محیط زیست است، تصریح کرد: نیاز موزه برای شهری با این اشیاء تاریخی ارزشمند یک مطالبه عمومی است.

وی همچنین نگاه ملی به برنامه های میراثی پایتخت را عاملی دانست که باعث مغفول ماندن بسیاری از اقدامات استانی در سال های گذشته در حوزه میراث فرهنگی شده است.

خسروآبادی با تاکید بر این‌که اگر هویت تاریخی تهران به درستی به شهروندان معرفی شود قطعا ایجاد موزه به یک مطالبه عمومی تبدیل خواهد شد، اظهار کرد: برگزاری این نمایشگاه در ایام عید بهترین زمان برای معرفی هویت تاریخی تهران به شهروندان بود چون تا پنجم فروردین ماه ۶ هزار نفر از نمایشگاه «تهران، کهن شهر من» در طبقه دوم موزه ملی بازدید کرده اند.

۱۱۲ قلم شی نفیس از هزاره ششم پیش از میلاد تا سده هفتم هجری قمری حاصل از کاوش های باستانشناسی در مناطق مختلف تهران از جمله منطقه قیطریه، دروس، مولوی چشمه علی در نمایشگاه «تهران، کهن شهر من» تا پایان فروردین ماه به نمایش گذاشته شده است.