ورامین

ورامین-روستای خاوه را باید یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین روستاهای استان تهران دانست، روستایی دیدنی که به‌عنوان یکی از هدف‌های گردشگری در استان تهران شناخته می‌شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها-محمدرضا حیدری: روستای خاوه در دل شهرستان ورامین یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان تهران محسوب می‌شود که می تواند مورد توجه گردشگران و مسافران نوروزی قرار گیرد.

روستای خاوه را باید یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین روستاهای استان تهران دانست، روستایی دیدنی که به‌عنوان یکی از هدف‌های گردشگری در استان تهران شناخته می‌شود.

این روستا دارای بافت سنتی و قدیمی بوده و باوجود گستره شهرنشینی در بسیاری از مناطق کشور، توانسته ماهیت خود را تا حدود زیادی حفظ کند وبه عنوان یک روستای تاریخی در استان تهران شناخته شود.

برخی از اسناد تاریخی از قدمت هزار ساله روستای خاوه خبر می دهد که در دل خود انسان های بزرگ و شخصیت های علمی و شیعی نظیر ابوالقاسم خوابی را پرورش داده است.

روستایی که می‌تواند برای ورامین سودآور باشد

جاذبه‌های گردشگری روستای خاوه، موردتوجه گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ این سرزمین است و حتی برخی از گردشگران خارجی طی سال‌های اخیر از این روستا بازدید کردند.

شغل اکثر اهالی خاوه، کشاورزی و دام‌پروری است و زمین‌های حاصلخیز و قابل‌کشت در این روستا، زمینه را برای رونق اقتصادی دریکی از هدف‌های گردشگری استان تهران فراهم کرده است.

از طرف دیگر زنان روستای خاوه نیز ازجمله زنان زحمت‌کش و غیور منطقه ورامین محسوب می‌شود که برخی از آنان به قالی‌بافی مشغول بوده و هنر خود را در قالب طرح‌های گوناگون به معرض نمایش می‌گذارند.

به عقیده کارشناسان و فعالان حوزه فرهنگی و تاریخی، روستای خاوه می‌تواند درآمد شایانی را برای ورامین و منطقه به همراه داشته باشد.

فعالان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری معتقد هستند که اگر توجه لازم به این روستا شود و امکانات و زمینه‌های لازم برای جذب گردشگر در خاوه فراهم گردد، می‌توان صنعت سودآور گردشگری را در این روستا رونق داد.

آب‌انبارها و آثار تاریخی و باستانی در روستای خاوه، چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند، آثاری که برخی از آنان به ثبت ملی نیز رسیده و مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

بقعه‌ای تاریخی در خاوه که به ثبت ملی رسیده است

حسینیه احمدی‌ها، درختان زبان‌گنجشک، بقعه سلطان محمود، امامزاده  علی، امامزادگان بی‌بی و زبیده و آب‌انبارهای روستای خاوه ازجمله آثار فرهنگی، مذهبی و طبیعی این روستا محسوب می‌شود.

بقعه سلطان محمود خاوه ای ازجمله آثار باستانی این روستای کهن و تاریخی محسوب می‌شود که به دلیل ویژگی‌های جذابش در سال۸۲ به ثبت ملی رسید و جز آثار مهم کشوری محسوب شد.

حمامی منحصربه‌فرد در روستای خاوه

حمام قدیمی در روستای خاوه یکی از آثار تاریخی و جذاب این روستا محسوب می‌شود که موردتوجه گردشگران قرارگرفته است.

حمام قدیمی در خاوه با ارتفاع دو و نیم متر از سطح زمین از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است و به همین خاطر ازجمله آثار مهم این روستا محسوب شده و قدمت آن به دوران قاجاریه بازمی‌گردد.

بقعه امامزاده علی(ع) نیز از دیگر آثار تاریخی روستای خاوه محسوب شده که در سال ۸۱ به ثبت ملی رسید و این نشان‌دهنده قدمت و ظرفیت بالای این اثر معنوی و مذهبی است.

خاوه یکی از مراکز گردشگری و تاریخی در استان تهران است

سعید تاجیک خاوه یکی از اهالی روستای خاوه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به ظرفیت‌های موجود در این روستا اظهار داشت: روستای خاوه را باید یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری و تاریخی استان تهران دانست.

وی افزود: طی سال‌های اخیر برخی از مسئولان و شخصیت‌های کشوری در حاشیه سفر به ورامین، در روستای خاوه حاضرشده‌اند که این نشان‌دهنده اهمیت این روستای تاریخی و کهن است.

تاجیک خاوه ادامه داد: روستای خاوه می‌تواند در زمینه رونق گردشگری بیش از وضعیت کنونی موفق باشد که این امر نیازمند برنامه‌ریزی و حمایت مسئولان مربوطه است.

وی اضافه کرد: روستای خاوه طی سال‌های اخیر شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی در این روستا بوده است اما هنوز به جایگاه حقیقی خود در صنعت گردشگری نرسیده است.

وی ادامه داد: اگر صنعت گردشگری در روستای خاوه شکل بگیرد، علاوه بر سودآوری برای منطقه، زمینه اشتغال‌زایی برای جوانان و علاقه‌مندان به این حوزه را فراهم می‌سازد.

باید به ظرفیت‌های گردشگری روستای خاوه توجه شود

رضا تاجیک خاوه یکی دیگر از اهالی روستا نیز با اشاره به ضرورت توجه به ظرفیت های گردشگری روستای خاوه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خاوه دارای آثار متعددی تاریخی و طبیعی است.

وی با اشاره به ثبت ملی برخی از آثار تاریخی و گردشگری در این روستا افزود: برخی از آثار تاریخی و فرهنگی موجود در روستای خاوه منحصربه‌فرد است و برخی از این آثار نیز به ثبت ملی رسیده است.

تاجیک خاوه با تأکید بر ضرورت برنامه ریزی دقیق و منسجم برای استفاده از ظرفیت های موجود در حوزه گردشگری روستای خاوه ادامه داد: اگر به ظرفیت های روستای خاوه توجه شود، قطعا در آینده بیشتر از این روستا خواهیم شنید.

وی بیان داشت: باید دستگاه های اجرایی و فرهنگی شهرستان ورامین بویژه فرمانداری شهرستان و میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه برنامه ریزی کرده و از ظرفیت های خاوه بیش از وضعیت کنونی استفاده کنند.

محمد عبداللهی کارشناس گردشگری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان ورامین دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است که روستای خاوه یکی از هدف های گردشگری استان محسوب می شود.

وی افزود: برخی از آثار تاریخی و طبیعی موجود در این روستای قدیمی و کهن به ثبت ملی رسیده که جایگاه این آثار را نشان می دهد.

عبداللهی ادامه داد: امروز باید صنعت گردشگری و توریسم در منطقه فعال شود که روستای خاوه با وجود جاذبه های گردشگری می تواند در این زمینه نقش آفرینی بالایی را انجام دهد.

وی اضافه کرد: ایام نوروز و تعطیلات نوروزی می تواند بستر مناسبی را برای معرفی هر چه بیشتر آثار تاریخی و گردشگری منطقه فراهم کند و باید از این فرصت به خوبی بهره برد.

به هرترتیب گردشگران و مسافران نوروزی می توانند در ایام تعطیلات در روستای زیبای خاوه حاضر شده و با مردم خونگرم این روستا آشنا  و از آثار تاریخی هدف گردشگری استان تهران بازدید کنند.