اسکلت

مسئول آزمایشگاه فرسودگی زیستی اعلام کرد: زن ۷ هزار ساله تهران احتمالا به دلیل عفونت استخوانی فوت کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه میراث فرهنگی، «پرستو عرفان ‌منش» با اشاره به بخشی از مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته روی اسکلت بانوی ۷هزار ساله تهران بیان کرد: با کشف این اسکلت نخست مطالعات آنتروپولوژی به منظور تشخیص جنس و بررسی آسیب‌های وارده بر اسکلت انجام شد؛ به همین منظور در ابتدا مطالعات X.ray برای بررسی شکستگی ایجاد شده در ناحیه کتف مورد ارزیابی قرار گرفت که عفونت استخوانی را در بررسی‌ها نشان داد.

به گفته این کارشناس، در ادامه مطالعات آزمایشات FT_IR و XRD برای تجزیه و تحلیل‌های عناصر تشکیل‌دهنده استخوانی انجام گرفت که با توجه به نتایج حاصله، تحلیل‌های ساختار کریستالی استخوان را برای کارشناسان مطرح کرد.

وی افزود: در ادامه تحقیقات، مطالعات بافتی و سلولی با کمک میکروسکوپ‌های الکترونی صورت گرفت تا بتوان تغییرات بافتی که در سالیان سال ایجاد شده است را برای کارشناسان نمایش داد.

امکان انتقال اسکلت زن ۷ هزارساله به محل کشف

فتح‌الله نیازی، کارشناس و پژوهشگر پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگیتاریخی نیز با اشاره به نمایش اسکلت بانوی ۷هزار ساله همزمان با هفته پژوهش در موزه ملی ایران بیان کرد: در صورت تصمیم بر انتقال مجدد اسکلت، انتقال آن امکان‌پذیر خواهد بود.

مطالعات اولیه مجسمه «نادر»

شیبا خدیر، مسئول بخش لیزر پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی – تاریخی در ادامه با ارائه گزارش مرحله اول مطالعات انجام‌شده بر روی مجسمه نادر که توسط وی با همکاری مهشید ایلخانی، نرگس دوستی ثانی و اداره میراث فرهنگی خراسان رضوی انجام شد اظهار کرد: نوع تکنیک، شیوه ساخت، ابعاد، اندازه و نحوه توزیع بار اهمیت این مجسمه را علاوه‌بر جنبه تاریخی آن، دو چندان می‌کند.

وی  افزود: طرح این مجسمه توسط استاد ابوالحسن صدیقی در سال ۱۳۳۸ کشیده شد و شرکت ایتالیایی آن را ساخته و بر روی پایه سنگی به ارتفاع ۱۷متر نصب شده است.

به گفته این کارشناس، با بررسی نمونه‌های آزمایشگاهی برداشته شده، امکان انجام کارهای مقدماتی حفاظتی را بر روی این مجسمه میسر شد.