سیاست‌های گردشگری

پوستر نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران با حضور نمایندگان 19 سفارتخانه خارجی مستقر در ایران در حالی برای دومین‌بار رونمایی شد که روسای تشکل‌های بخش خصوصی گردشگری پررنگ‌ترین غایبان این مراسم بودند.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، عصر امروز – یکشنبه 19 مهرماه – مراسم اعلان و پذیرش بین‌المللی نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران رسما آغاز شد. پوستر این نمایشگاه نیز در حضور نمایندگانی از 19 سفارتخانه مستقر در ایران و همچنین مرتضی رحمانی‌موحد، ‌معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رونمایی شد.

این پوستر یک‌بار پیش از این در حضور اصحاب رسانه رونمایی شده بود و این دومین‌بار بود که پوستر نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری با شعار «مهمان ما باشید» و تصویری از خانه بروجردی‌ها در داخل کره زمین و فرش گسترده شده در مقابل آن رونمایی می‌شود که البته توجیه مقامات گردشگری کشور، پرزنت بین‌المللی آن برای نمایندگان خارجی بود.

در این مراسم که مدت یک ساعت در هتل لاله تهران برگزار شد، سفرای کرواسی، نیکاراگوئه و موریتانی و همچنین سرکنسول و کارداران سفارتخانه‌های گرجستان، تایلند، تاجیکستان، ازبکستان، فیلیپین، عراق، هند، ویتنام، روسیه، سنگال، ونزوئلا، بلغارستان، گینه کوناکری و غنا حضور داشتند.

معرفی این نمایشگاه که قرار است 27 تا 30 بهمن‌ماه برابر با 16 تا 19 فوریه در حدود 30 هزار متر مربع از فضای نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شود، توسط علی‌باقر نعمتی زرگران، مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به زبان انگلیسی انجام شد.

معاون گردشگری نیز درباره‌ی وضعیت گردشگری ایران پس از تحریم‌ها و همچنین فرصت حضور در نهمین نمایشگاه بین‌المللی تهران، به زبان انگلیسی سخنرانی کرد.

در پایان هم پس از آن‌که پوستر نمایشگاه توسط مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری و مدیرکل شرکت نمایشگاه بین‌المللی رونمایی شد، «نعمتی» از نمایندگان خارجی حاضر در مراسم درخواست کرد اگر سوالی درباره این نمایشگاه دارند، مطرح کنند که هیچ کدام برای طرح سوال داوطلب نشدند.

توضیحات ارائه شده درباره نهمین نمایشگاه بین‌المللی بیشتر کلی بود و سخنران‌ها چندان به جزییاتی درباره مزایای حضور در چنین نمایشگاه و یا موقیعت واقعی آن در صنعت گردشگری اشاره‌ای نکردند. در بسته ارائه شده به مهمان‌های مراسم نیز فرم‌های مشارکت و درخواست حضور در این نمایشگاه قرار داشت که هزینه خرید هر متر زمین در نمایشگاه را تا 220 یورو تعیین کرده بود.

قرار بود در این مراسم روسای تشکل‌های بخش خصوصی گردشگری نیز حضور داشته باشند، این موضوع حتی در دعوت‌نامه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان شده بود، اما هیچ یک از روسای تشکل‌ها در این مراسم حضور نداشتند. این درحالی است که امروز نامه ای اعتراض آمیز از سوی تشکل‌های صنفی خطاب به مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر این‌که رویکردهای این سازمان مغایر با سیاست های برنامه ششم توسعه است، منتشر شده است.