نشست

نشست هماهنگی طرح شناسایی و تدقیق لایه حریم بناهای تاریخی در طرح تفصیلی شهر تهران با حضور مدیران و نمایندگان مناطق 22گانه شهرداری و صاحب‌‌نظران حوزه میراث فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این جلسه محمد باقر خسروی مدیر بافت و بناهای تاریخی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به اهمیت برگزاری این نشست در ایجاد هماهنگی بین شهرداری تهران به‌عنوان نهاد تهیهکننده طرح و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به‌عنوان متولی قانونی تعیین حریم بناهای تاریخی، اجرای این طرح را گامی بزرگ در رفع تعارضات بین مالکان، شهرداری و سازمان میراث فرهنگی دانست.

در ادامه علیرضا قلی نژاد، مدیر اجرایی طرح شناسایی و تدقیق لایه حرایم بناهای تاریخی نیز با اشاره به موانع و مشکلات موجود، این طرح را از پروژه‌های پیشرو در کشور دانست که اجرای آن در سایر شهرهای کشور نیز ضروری به‌نظر می‌رسد.

قلی‌نژاد ضمن ارائه توضیحاتی در مورد روند حریم گذاری بناهای تاریخی، اظهار امیدواری کرد که تهیه و اجرای  این طرح بتواند نقش موثری در حل مسائل حقوقی و هویتی شهر تهران از دید توسعه پایدار داشته باشد.

در ادامه محیط طباطبائی مشاور رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به پیشینه تاریخی مساله حریم در فلات ایران، حریم را از جمله مواردی دانست که از دیرباز بر جنبه‌های مختلف زندگی ایرانیان تاثیرگذار بوده است.

احمد محیط طباطبایی ضمن انتقاد از تحولات کالبدی بی‌ضابطه ۵۰ سال اخیر شهر تهران، بسیاری از معضلات و نابسامانی‌های امروز شهر تهران از جمله مسائل اجتماعی و زیست محیطی را ناشی از بی‌توجهی به موضوع حریم در این شهر دانست.

سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز ضمن تقدیر از زحمات شهرداری تهران در حفظ، نگهداری و احیای آثار ارزشمند تاریخی شهر تهران، همکاری سازمان فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با شهرداری را از نتایج مثبت و ارزشمند برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهرداری تهران دانست. رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه برای اولین بار در کشور شهرداری به جای سازمان میراث فرهنگی نسبت به تهیه پرونده ثبتی خیابان ولیعصر اقدام کرده است گفت: «از ابتدای اجرای این برنامه اتفاقات بزرگی روی داده است و خوشبختانه امروز شهرداری تهران نسبت به ارزش‌های تاریخی احساس مسئولیت می‌کند. »

وی بهره‌مندی از رهنمودهای سند جامع راهبردهای صیانت از ارزش‌های تاریخی – فرهنگی تهران را که توسط مدیریت بافت و بناهای تاریخی چاپ و به تصویب رسیده است به نمایندگان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران توصیه کرد.

طرح شناسایی و تدقیق لایه حرایم بناهای تاریخی در طرح تفصیلی شهر تهران از اواسط سال ۱۳۹۳ در مدیریت بافت و بناهای تاریخی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در دست تهیه است و هدف از آن تعیین حریم بناهای تاریخی ارزشمند شهر تهران و انعکاس آن در سیستم اطلاعات مکانی شهرداری است.

در حال حاضر به دلیل نارسایی‌های ناشی از عدم وجود لایه حرایم تاریخی در طرح تفصیلی شهر تهران، بسیاری از بناهای تاریخی با مشکلات عدیده‌ای در خصوص حریم مواجه هستند که انجام این طرح می‌تواند علاوه بر تضمین موجودیت این بناها، گامی موثر در رفع مشکلات مالکان بناهای تاریخی و بناهای مجاور آن‌ها داشته باشد.