تهران

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران از بازسازی تاریخ هتل لاله (کنتیننتال سابق) تهران خبر داد و گفت: واگذاری هتل لاله به بخش خصوصی مستلزم ارزش گذاری مجدد است.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین حسینی در نشستی با خبرنگاران که عصر روز گذشته در هتل لاله تهران برگزار شد، بیان کرد: زمانی مدیران قبلی در تصمیمی اعلام کردند که قرار است ۶۰ هتل توسط این شرکت ساخته شود. هیچ گاه این ۶۰ هتل ساخته نشد. یکی دو هتل نیز که متعلق به شرکت بود، مانند هتل لاله کیش و یزد، فروخته شد. اکنون پروژه‌های نیمه تمام زیادی وجود دارد که با بخش خصوصی دچار مشکل شده‌ایم و این پرونده‌ها منتج به پرونده حقوقی شده‌اند. درباره تکمیل برخی از آنها که بدون بررسی‌های اقتصادی، قراردادی بسته شده، ‌سماجتی نداریم.

وی پروژه‌های نیمه تمام این شرکت را هتل لاله اردبیل و هتل لاله عسلویه اعلام کرد وگفت: برخی از پروژه‌ها هفت سال از زمان آغاز آنها گذشته است ولی تنها پنج یا ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

واگذاری هتل لاله به بخش خصوصی باید دوباره ارزش گذاری شود

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری افزود: در نیمه دوم سال ۹۳ پرونده واگذاری شرکت که دو سه سال در حوزه هیات داوری مطرح بود، ‌ ابطال شد. هیچ‌کس مخالف این نیست که چنین حوزه‌هایی با مدل بخش‌ خصوصی بهتر اداره می‌شوند ولی ارزش‌گذاری شرکت ناصحیح بود. بنابراین مصر بودیم که این قضیه با تدبیر اساسی حل شود. پس با همکاری وزرای مرتبط، رای واگذاری شرکت ابطال شد. یک مرحله دیگر در دادگاه مانده که به احتمال زیاد این رای نیز به نفع شرکت صادر خواهد شد. امیدواریم قوه قضاییه در این زمینه فضای عدالت محوری را رعایت کند.

وی درباره واگذاری هتل لاله نیز گفت: اینکه سازمان دوباره بخواهد هتل لاله را به بخش خصوصی واگذار کند یا نه، مستلزم ارزش‌گذاری مجدد است. سازمان میراث فرهنگی با واگذاری مخالف نیست، منتهی باید این واگذاری با قیمت درست و رعایت حقوق مردم انجام شود.

پیش نویس قرارداد الجزایر بین شاه و صدام در تهران نوشته شد

حسینی بیان کرد: هتل لاله تهران غیر از ظاهری که برای همه آشناست، وقایع خاصی نیز در آن اتفاق افتاده مانند پیش‌نویس قرارداد الجزایر بین شاه، صدام ملعون. در نظر داریم تاریخ اینجا را بازسازی کنیم. حتی این هتل، ‌مهمانان مهمی مانند دبیرکل سازمان ملل، ‌گاندی و… داشته است. این هتل مخصوص خبرنگاران خارجی بوده و آنها کنفرانس‌های بین‌المللی را در اینجا برگزار می‌کردند. کشورهای دیگر مانند ترکیه از فرصت دو روز اقامت رضاشاه در یکی از آن هتل‌ها استفاده کرده و اکنون به پکیج جذابیت‌هایی که دارند، موزه شدن این هتل را نیز اضافه کردند. بنابراین می‌توان اتفاقاتی که در این هتل افتاده را بازسازی کرد.

بهره برداری از هتل سنتی بیستون

وی افزود: ما در نظر داریم گروه هتل‌های لاله را با برند جداگانه‌ای ثبت کنیم. همچنین اوایل تابستان امسال از هتل سنتی بیستون بهره‌برداری خواهد شد. مرمت این هتل تمام شده و اکنون در حال تجهیز است.
حسینی گفت: بهره‌برداری از اماکن گردشگری که امکان بهره‌برداری توسط بهره‌بردار وجود ندارد، جزو برنامه‌های کوتاه مدت ماست. بنابراین از متقاضیان می‌خواهیم که اگر چنین مواردی را می‌شناسند، به ما معرفی کنند.

وی گفت: ۲۹ شرکت استانی تشکیل شده بود که در سال‌های گذشته دستور توقف آنها صادر شد. ۱۴ یا ۱۵ شرکت با سیاست‌های هیات مدیره فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها سوددهی داشته و الان هیات مدیره جدیدی برای آنها انتخاب کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره پروژه‌های نیمه تمام این شرکت، گفت: شش ماه است درباره یکی از پروژه‌هایمان جلسه برگزار می‌کنیم تا اختلافمان را با بخش خصوصی حل کنیم؛ چون قراردادها ضعیف بسته شده بود و باید محکم جلو برویم.

کمتر از ۵ درصد مهمان دولتی داریم!

حسینی در ادامه با وجود اینکه هتل لاله تهران همیشه میزبان مهمانان دولتی بوده و هست گفت که کمتر از پنج درصد مهمانان هتل لاله دولتی هستند! بخش زیادی از آنها مهمانان خارجی بوده است. ما هنوز مشتری‌های وفادار داریم که هتل لاله را ترجیح می‌دهند.

حسینی همچنین در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر درباره فرسودگی هتل لاله گفت: ما به عنوان مجموعه دولتی شاید نتوانیم مثل بخش خصوصی این هتل را باسازی کنیم، چون بسیار هزینه‌بر است. اکنون کارهای بازسازی در نمای هتل را در دستور کار داریم؛ چون این هتل مانند هتل‌های جنگ جهانی بود. با این حال نمای این هتل با بسیاری از هتل‌هایی که رو به کولرهای فرسوده خانه‌های مردم قرار دارد، متفاوت است. پایه هتل لاله، کونتیننتال است و اکنون زمان بازسازی آن شده است.

هتل لاله

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری درباره شرکت‌های استانی گفت: برخی از این شرکت‌ها از ردیف تملک‌های بودجه استانی تغذیه می‌شوند  مانند استان کرمانشاه. عمده شرکت‌های استانی در حوزه مشارکت فعالیت دارند و فعالیت‌های نمونه را شناسایی کرده، مجوزهای لازم را اخذ و به صورت بسته‌های سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی می‌دهند و یا فعالیت‌های بهره‌برداری انجام می‌دهند؛ مانند کرمانشاه، اردبیل، فارس و یزد. برخی از شرکت‌ها نیز مانند خراسان رضوی ضعیف عمل کرده‌اند.

حسینی درباره ساخت بال غربی هتل نیز گفت: از اسفند ماه پیگیر این قضیه شده‌ایم. تراکم زمین در این محدوده اجازه نمی‌دهد و باید مجوز کمیسیون ماده ۵ را داشته باشد. این کار از دهم اسفند ماه با تاکید رئیس سازمان میراث فرهنگی در دستور کار است. قرار است این بخش از هتل ۳۷۰ واحد داشته باشد. یکی از متقاضیان درخواست طبقات بالاتر داده بود که درباره آن هم باید کمیسیون ماده ۵ تصمیم‌گیری کند.