تهران‌گردان

تهران‌گردان نوروزی از تخفیف‌های بازدید از بناها و موزه‌های تهران در ایام نوروز بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، «تهران» به عنوان پرترافیک‌ترین شهر ایران در طول هر سال، فقط نوروز می‌تواند قدری از شلوغی و آلودگی هوا نفس بکشد، به همین دلیل شهره‌ی تهران خلوت در نوروز چند سالی است که برخی از تهرانی‌ها و حتی شهرستانی‌ها را وسوسه می‌کند تا دست‌کم یک نوروز را در تهران بگذرانند.

به همین دلیل اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی امسال برای تهران‌گردان نوروزی نیز تدبیری اندیشیده است.

محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌ها و امول منقول تاریخی در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: در توافقی که بین سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران امضا شده، قرار است در مبادی ورودی شهر تهران کارت‌های «تهران‌گردی» بین مسافران توزیع شود که با داشتن آن، مسافران می‌توانند برای بازدید از بناها و موزه‌های تهران از تخفیف استفاده کنند.

او درباره‌ی نوع استفاده‌ی تهرانی‌ها از این کارت‌ها نیز اظهار کرد: احتمال برپایی چادرهایی در برخی نقاط شهر تهران برای ارائه‌ی کاتالوگ و کارت‌های تهران‌گردی وجود دارد، که در این حالت تهران‌گردان تهرانی هم می‌توانند از این کارت‌ها که فقط در نوروز امسال اعتبار دارد، استفاده کنند.

وی همچنین با اشاره به ادامه‌دار بودن تخفیف‌هائی که در طول سال برای برخی بازدیدکنندگان موزه‌ها همچنان فعال است، افزود: برای استقبال از بهار، موزه‌ها تلاش کردند نواقص احتمالی مجموعه‌های خود را برطرف کند و با چاپ پوستر، بروشور و کاتولوگ و ارائه آنها به مسافران موزه‌ی خود را به دیگران بهتر معرفی کنند.

او همچنین از برنام‌ریزی متفاوت هرکدام از موزه‌ها در نوروز خبر داد و افزود: انداختن سفره‌های هفت سین باستانی و برپایی کارگاه‌ها و نمایشگاه‌هایی برای کودکان در برخی از موزه‌ها مانند کاخ گلستان از دیگر اقداماتی است که قرار است در اکثر موزه‌های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برپا شود.

به گفته‌ کارگر، همه موزه‌های زیر نظر این سازمان تا 12 فروردین باز هستند و فقط موزه‌هایی که فضای سبز دارند در روز 13 فروردین که روز طبیعت است، تعطیل می‌شوند.

وی «نیاوران»، «گلستان»، «سعدآباد» و موزه‌ی «ملی» را از جمله‌ی این مکان‌ها دانست.

به گزارش ایسنا، بر اساس بخشنامه اعلام شده به موزه‌های زیر نظرسازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گذشته، شرایط معمولی تخفیف از موزه‌های زیر نظر این سازمان که در نوروز امسال نیز اجرایی هستند، به شرح ذیل است:

افراد مشمول بازدید رایگان از این موزه گروه‌های سنی کمتر از 7 سال و بیشتر از 70 سال با ارائه کارت شناسایی معتبر، بازنشستگان با ارائه یا حکم بازنشستگی، پژوهشگران و محققان با ارائه تاییدیه از مراکز تحقیقاتی و علمی مربوط، مدعوین و میهمانان رسمی دولت با ارائه دعوت نامه مربوط.

همچنین افراد مشمول بازدید نیم‌بها: دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و استادان دانشگاه‌ها به صورت انفرادی با ارائه کارت شناسایی، اعضای تحت پوشش کمیته امداد خمینی (ره ) و سازمان بهزیستی، آزدگان، جانبازان و خانواده‌های معظم شهدا، کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌های وابسته و خانواده‌های آنها.