نشست هم‌اندیشی

جمعی از هتل‌داران کشور از بانک گردشگری که به تازگی یکی از هتل‌های فرودگاهی‌اش را به بهره‌برداری رسانده، هشدار دادند “در خدمت صنعت گردشگری باشد تا به سرنوشت سایر بانک‌هایی که برای بخش کشاورزی و صنعت راه اندازی شدند‌، دچار نشود”.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا‌، در نشست هم‌اندیشی مدیران گروه‌های هتلی و هتل‌های پنج ستاره تهران علاوه بر بررسی مشکلات صنعت هتل‌داری و چالش‌های فرهنگی هتلداران در کشور، گروه بانک گردشگری اعلام کرد: اگر هتلداران حساب‌های پوز خود را به سیستم این بانک متصل کنند و یا حساب‌های جاری‌شان را در بانک گردشگری متمرکز کنند، سود تسهیلات را تا سطح حداقلی بانک مرکزی، یعنی 22 درصد کاهش می‌دهد.

این اعلام بانک گردشگری در ادامه نشست با اعتراض و انتقاد هتلداران مواجه و این پرسش مطرح شد که چگونه با شرایط پولی در کشور، با این سود می‌توان کنار آمد؟!

هتلداران درخواست کردند بانک گردشگری به جای این تسهیلات که بهره‌ی آن با سایر بانک‌ها تفاوتی ندارد‌، به‌دنبال منابع ارزان برای تامین تسهیلات صنعت گردشگری باشد.

نشست هم‌اندیشی مدیران گروه‌های هتلداران و مدیران هتل‌های پنج ستاره تهران عصر روز گذشته در یکی از هتل‌های پنج ستاره پایتخت برگزار شد و جمشید حمزه‌زاده، رییس جامعه هتلداران ایران در این نشست با بیان این‌که مسائل هتل‌ها در هر سطح متفاوت از یکدیگر است‌، افزود: سیاست بر این شده که پس از دریافت نظر هتلداران کارگروه‌هایی به صورت تخصصی و مجزا برای هر درجه از هتل‌ها و همچنین زنجیره‌های هتلی راه‌اندازی کنیم تا به صورت جزئی به مشکلات رسیدگی شود.

علی رحیم‌پور، مدیر گروه هتل‌های هما نیز در ادامه این بحث با بیان این‌که مشکلات هتل‌های پنج ستاره متفاوت از سایر هتل‌ها است‌ و هتل‌های کم ستاره چشم‌شان به این هتل‌ها به عنوان پیشروان صنعت دوخته شده ‌است، گفت: گردشگران در حال حاضر به این دلیل به ایران نمی‌آیند که ما در شهری مثل اصفهان اقامتگاه خالی نداریم و تهران ضرر می‌دهد برای این‌که اصفهان جای خالی ندارد. گردشگر هم اصرار دارد جاذبه‌های دوران اسلامی را در اصفهان ببیند، بنابراین لازم است برای حل این مساله چاره‌ای اندیشیده شود.

او در عین حال بیان کرد: اگر استاندارد خدمات در هتل‌ها تغییر کند، قطعا روی تصویر ایران در جهان اثر مثبت خواهد داشت.

این فعال گردشگری سپس با اشاره به سفر اخیرش به برلین برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ITB، با انتقاد از جای خالی هتل‌های ایران در این نمایشگاه اظهار کرد: بسیاری از مراجعه‌کنندگان غرفه ایران این سوال را مطرح می‌کردند که آیا در ایران هتل هم دارید (!) هتل‌های ایران در بزرگترین رخدادهای نمایشگاهی جهان حضور ندارند برای همین با چنین سوال‌هایی مواجه می‌شویم. لازم است کارگروه بازاریابی برای این هتل‌ها راه‌اندازی کنیم تا دست‌کم یک بروشور از هتل‌های ایران در نمایشگاه‌های خارجی توزیع شود.

چرا هتل‌های تهران را باید به حراج گذاشت؟

وی ادامه داد: در زمان برپایی نمایشگاه گردشگری آلمان در برلین یک اتاق خالی پیدا نمی‌شد، آن‌ها فصل کم سفرشان را به خوبی با برگزاری چنین رخدادهایی مدیریت کرده‌اند، چرا نباید در شهری مثل تهران که نوروز خالی دارد چنین اتفاقی افتد و ما هتل‌ها را به حراج بگذاریم.

در ادامه‌ این نشست، کِشانی، مدیرعامل گروه هتل‌های کوثر با اشاره به جایگاه مهم صنعت هتلداری در دنیا بیان کرد: هتل‌ها در بیشتر کشورها رکن اساسی به شمار می‌آیند و نقش اثرگذاری دارند، آنها حتی روسای جمهور را بازخواست می‌کنند، درحالی که در کشور ما سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان متولی این صنعت بدون دریافت نظر هتلداران درباره ما تصمیم می‌گیرد و یا اظهار نظر می‌کند.

وی افزود: جامعه هتلداران باید قوی باشد و با سماجت روی خواسته‌های خود بایستد. این‌طور نباشد که هر شخصی درباره این صنعت مهم و اساسی قضاوت کند و سیاست‌هایی که تاکنون درست نبوده را اجرا کند.

هتلدارها را حاجی بازاری‌های گران فروش می‌دانند

کشانی گفت: باید هتل را مثل یک نیروگاه و یا سد بدانند. درحالی که نگاهشان به ما به عنوان حاجی بازاری گران فروش است. در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره هتلداران اینطور فکر می‌کنند که ما دست‌مان را داخل جیب‌مان کرده‌ایم و منتظریم عید شود و مردم بیایند و آن‌ها را بدوشیم. آن‌ها از سختی‌های ما خبر ندارند و نمی‌دانند چطور کارکنان و هتل‌هایمان را اداره می‌کنیم.

به گزارش ایسنا‌، براتی، از گروه هتل‌های پارسیان‌ نیز در ادامه‌ی این نشست با بیان این‌که هتلداران برای خودشان تصمیم گیرنده نیستند، گفت: در سال‌های اخیر نگاهی که به صنعت هتلداری وجود داشته مخرب بوده است. تعریف هتل به معنای واقعی درک نشده و همیشه فکر کرده‌اند صنعت هتلداری و گردشگری در مقابل یک‌سری فرهنگ‌های داخلی قرار گرفته است.

16 ماه خون دل خوردن فقط برای گرفتن یک مجوز

وی ادامه داد: اگر کشورهایی را که بودجه اصلی‌شان از گردشگری تامین می‌شود بررسی کنید‌، متوجه می‌شوید تمام مسؤولان آن کشورها در کنار صنعت هتلداری هستند؛ اما در کشور ما همه در مقابل این صنعت قرار گرفته‌اند. مثلا در اصفهان 16 ماه خون دل خورده‌اند تا مجوز ساخت یک هتل را بگیرند و تازه می‌خواهند پس از این همه مدت ساخت هتل را شروع کنند.

او با نگاهی به وضعیت هتل‌های پارسیان متعلق به بنیاد مستضعفان بیان کرد: ما هتل‌های بزرگی را در ایران در اختیار داریم، اما تمام سازمان‌ها و نهادها دنبال سهم خود از ما هستند. ما نمی‌گوییم سهم‌شان را از ما نگیرند، اما دست‌کم درصد کمی را بگیرند‌ تا این صنعت جا بیافتد. لازم است با توجه به رویکردی که دنیا نسبت به گردشگری ایران پیدا کرده، دولت و همه دستگاه‌ها در کنار صنعت گردشگری قرار بگیرند و از آن حمایت کنند.

براتی در ادامه با اشاره به موانعی که برخی از نهادها برای برگزاری رویدادها ایجاد می‌کنند، گفت: خیلی خوب است که فستیوال‌ها و یا رخدادهایی را برای زمان کم سفر تعریف کنیم؛ اما آیا دولت با این موضوع موافقت می‌کند؟ مثلا ما می‌خواهیم برای لحظه تحویل سال نو جشن برگزار کنیم؛ اما از حالا با اداره اماکن و وزارت ارشاد درگیریم؛ همه مانع هستند، در صورتی که آن‌ها باید حمایت کنند. چطور با این شرایط می‌توان فستیوال تعریف کرد.

در ادامه نشست، قدیری از گروه هتل‌های اسپیناس با اشاره به دیگر مشکلات هتل‌ها به ویژه هتل‌های پنج ستاره اظهار کرد: دو سال پیش در ارتباط با مهمانان خارجی قرار شد‌ ارز دریافت کنیم؛ اما عده‌ای حمله کردند که هتل‌ها گران فروشی می‌کنند، در حالیکه هزینه‌های ما را در نظر نگرفتند. آن جریان موفق نشد و بسیاری از هتل‌های پنج ستاره با وجود تلاش برای تصویب دریافت نرخ ارز از مشتری خارجی ممانعت‌هایی را به عمل آوردند به نظر می‌رسد لازم است تفکر مدیریت خدمات مشترک را تعریف کنیم.

وی همچنین اظهار کرد: در کشور ما اگر صنعت هتلداری رشد نمی‌کند به دلیل قیمت بالای خدمات است. پیشنهاد می‌شود اگر قیمتی از طرف اتحادیه‌ها ابلاغ شد مخصوصا درباره نرخ ارز روی آن ایستادگی شود تا هتل‌ها از درآمدهایی که کسب می‌کنند خدمات بهتری بدهند.

استانداردسازی ابتر در هتل‌ها

قدیری در ادامه سخنانش به مساله استانداردسازی هتل‌ها اشاره کرد و افزود: 10 سال است هتل‌ها در حال استانداردسازی هستند، اما این طرح موفق نبوده؛ چون افرادی که مسؤولیت کار را برعهده گرفته‌اند خودشان استاندارد هتل را نمی‌دانند. استانداردسازی هتل آن چیزی نیست که اکنون اتفاق افتاده.

او تاکید کرد: در هتل‌های پنج ستاره به استاندارد نمی‌رسیم، مگر این‌که استانداردی برای نیروهای این هتل‌ها تعریف کنیم.

در ادامه این بحث‌ها شیروانی، مدیر گروه هتل‌های باباطاهر به مساله سرمایه‌گذاری در هتل‌سازی اشاره کرد و گفت: در کشور سرمایه‌دار داریم که هتل بسازد، اما استقبال نمی‌شود، چون خیلی از ارگان‌هایی که باید پای کار باشند حمایت نمی‌کنند. اگر سرمایه‌گذار هم وارد شود سرمایه را دور ریخته است، چون هیچ سازمانی تا کنون برای ساخت هتل در نقاط مختلف کشور نیازسنجی نکرده است.

او خواستار تعیین قانونی برای حد فاصل ساخت و سازها شد تا از سرمایه‌گذاران حمایت شود.

تعیین 55 میلیون عوارض برای جمع کردن زباله‌های یک هتل

وی گفت: باید قوانین متمرکزی برای صنعت هتلداری ایجاد شود و همه آن قانون را رعایت کنند، نباید شاهد برخوردهای سلیقه‌ای در شهرهای مختلف باشیم، مثل این‌که در شهری مثل همدان برای جمع کردن زباله‌های یک هتل 55 میلیون تومان عوارض تعیین کرده‌اند و در شهر دیگری برای همین کار دو میلیون تومان.

شیروانی سپس پیشنهاد داد: نیروهای خارجی برای آموزش در صنعت هتلداری به ایران وارد شوند تا مشکل ضعف آموزشی نیروهای انسانی برطرف شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه نشست محمدناصر چیتی – از بانک گردشگری – با بیان این‌که این بانک می‌تواند به خوبی در کنار صنعت گردشگری باشد‌، درباره نرخ تسهیلات بانکی توضیحاتی داد و گفت: معمولا درباره این نرخ‌ها اعتراض‌های زیادی می‌شود. تمهیداتی شده است که اگر هتلداران حساب‌های پوز خود را به سیستم این بانک متصل کنند و یا حساب جاری‌شان را در این بانک متمرکز کنند، سود تسهیلات تا سطح حداقلی بانک مرکزی، یعنی 22 درصد پایین آورده می‌شود.

در ادامه یزدانی، عضو دیگری از گروه بازرگانی بانک گردشگری با اشاره به بهره‌برداری جدید از هتل فرودگاهی توسط این بانک گفت: بانک گردشگری تصمیم دارد وارد صنعت گردشگری به‌ویژه هتل‌سازی شود‌. در عین حال خدمات ویژه‌ای را برای این صنعت طراحی کرده است که از آن جمله می‌توان به “توریست کارت” اشاره کرد.

وی افزود: توریست کارت برای ایجاد تسهیلات الکترونیک گردشگران خارجی راه‌اندازی شده است که در صورت محقق شدن، ارتباط مستقیم با مشتریان در خارج از کشور برقرار می‌شود.

او در عین حال متذکر شد: نام بانک همواره با تسهیلات مالی گره خورده و هیچ‌وقت فکر نشده که از بانک برای بهبود روش‌های خدماتی و کاهش هزینه‌ها می‌توان استفاده کرد.

اما در ادامه این بحث، براتی از گروه هتل‌های پارسیان این موضوع را یادآور شد که بانک گردشگری باید در خدمت صنعت گردشگری باشد و مسیر و سرنوشت بانک‌های کشاورزی‌، رفاه و یا صنعت را طی نکند.

وی اضافه کرد: بهره‌ی 22 درصدی که این بانک از آن سخن می‌گوید خدمت جدیدی برای هتلداران نیست که با آن برای هتل‌سازی تشویق شود. ما در این بانک حساب هم باز می‌کنیم؛ اما انتظار داریم تسهیلات را با بهره پایین در اختیار بگذارند نه 22 درصد.

چیتی از بانک گردشگری در پاسخ به این اظهارات بیان کرد: ما در بخش ساخت هتل خیلی سریع در حال پیشرفت هستیم. با ایرلاین‌ها هم همکاری‌های مستقیمی آغاز کردیم و در حال احداث رستوران‌های بین‌راهی هستیم. با این روندی که در طی چهار سال گذشته آغاز کرده‌ایم قطعا متوقف نمی‌شویم و در حوزه گردشگری گسترده خواهد شد.

وی همچنین گفت: ما به نوعی امانت‌دار مردم هستیم نمی‌توانیم پول آن را بگیریم و به هتل‌دار‌ها یارانه بدهیم، بانک ضرر می‌کند؛ اما روشنی‌هایی در راه است که کلید آن در دست شماست. هتل‌ها می‌توانند از طریق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری 8 درصد از مبلغ سودی که ما می‌گیریم را دریافت کنند. برای این مصوبه وجود دارد.

شیروانی از گروه هتل‌های باباطاهر در ادامه این بحث گفت: می‌گویند دولت یارانه می‌دهد البته که ما آن را ندیدیم. مبلغی که گفته می‌شود از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گرفته شده بین 2.5 تا 4 درصد است آن هم به چه شکلی می‌دهند!

وی ادامه داد: این توقع از بانک گردشگری می‌رود که با دولت تعامل کند یارانه را بگیرد و در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد. ما نمی‌خواهیم بانک ضرر کند‌.

شیروانی همچنین درباره طراحی کارت‌های اعتباری برای گردشگران، گفت: باید این موضوع را در نظر گرفت که گردشگر هیچ‌وقت چنین کارت‌هایی را از هتل نمی‌گیرد، از صرافی می‌گیرد، چرا که صرافی‌ها با محاسبه ارز آزاد پول بیشتری می‌دهند. بنابراین باید گفت این کار شدنی نیست.

چیتی رییس اداره بازاریابی بانک گردشگری نیز در پاسخ به پیشنهاد دریافت یارانه از دولت توسط بانک، گفت: این پیشنهاد قابل پیگیری است. البته اگر بتوان مصوبه‌های آن را گرفت. ما دوست داریم این کار انجام شود؛ ولی دستگاه‌های مجری محدودیت‌هایی دارند، این‌که دولت آن هشت درصد یارانه را به ما بدهد و ما از آن طریق در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهیم خیلی خوب است، قول می‌دهیم این پیشنهاد را پیگیری کنیم.

مگر با بهره‌ 30 درصد می‌توان هتل ساخت؟

رحیم‌پور، مدیر گروه هتل‌های هما همچنین با یادآوری این موضوع که بانک گردشگری یک بانک خصوصی است، گفت: در ابتدا قرار بود یک صندوق به جای این بانک تشکیل شود که بعدها تبدیل به بانک شد، هرچند سایه مشایی و بقایی این بانک را نابود کرد. حالا هم که این دوستان بانکدار هتل ساخته‌اند کار مهمی کرده‌اند و بخشی از اهدافشان محقق شده است؛ ولی واقعیت امر آن است که پول در ایران گران است، مگر می‌شود با بهره 30 درصد در ایران هتل ساخت؟!

او درباره کارت‌های اعتباری هم اظهار کرد: دعا می‌کنیم آقایان روحانی و اوباما با هم صلح کنند و کارت‌های اعتباری مرسوم در دنیا استفاده شود.

این ره که تو می‌روی به ترکستان است

وی افزود: این راه‌هایی که بانک گردشگری برای طراحی و تهیه کارت‌های اعتباری می‌رود، قبلا رفته شده و به نتیجه هم نرسیده است. باید توجه کنیم که این روزها حمل بیش از 100 دلار به معنی در خطر انداختن امنیت شخصی است.

رحیم‌پور که به گفته خودش حدود 20 سال در صنعت گردشگری فعالیت کرده و در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سمت‌های مختلفی داشته است‌، گفت: آن موقع‌ها با آقای جهانگیری (مدیر اکنون گروه مالی سمگا و بانک گردشگری) صحبت می‌کردیم که دنبال منابع ارزان باشد. بانک باید تضمین کند تا از منابع خارجی بتوان پول گرفت.

او سپس با اشاره به شرایط کشور و وضعیت پرداخت تسهیلات به پرونده‌های گردشگری، گفت: چگونه از دولتی که سازمانی با 400 میلیارد تومان بدهی تحویل گرفت انتظار حمایت می‌توان داشت.

رحیم‌پور همچنین پیشنهاد داد: تفاهم‌نامه‌ای با بانک گردشگری برای آموزش و تامین منابع انسانی‌، بازسازی و بهسازی هتل‌ها امضا شود تا شاید این همکاری‌ها و تمایل‌ها برای توسعه صنعت گردشگری به نتیجه برسد.

در ادامه حسام‌الدین امیری، از گروه هتل‌های اسپیناس، اظهار کرد: اگر بانک گردشگری می‌خواهد مالک هتل شود، حتما با این رقم‌ها و بهره‌ها می‌شود.

وی در عین حال بیان کرد: اگر در این نشست ایراد و نقدی به بانک گردشگری می‌شود برای آن است که این بانک را جزو خانواده گردشگری می‌دانیم و نمی‌خواهیم راه بانک‌های دیگر را برود و سرانجام کار، مالکیت مجموعه‌های بزرگ را در اختیار بگیرد.

قراردادهای بانک‌ها شبیه عهدنامه ترکمنچای

او همچنین گفت: قراردادهای بانک‌ها همه یک طرفه است، مثل قرارداد ترکمنچای. بانک باید در سود و زیان بنگاههای اقتصادی شریک باشد همانطور که دین و آیین ما می‌گوید؛ ولی در جامعه ما بانک‌داری نزول‌خواری به سبک حرفه‌ای است.

این هتلدار ادامه داد: چقدر چای‌، نسکافه و چلوکباب بفروشیم تا این سود و زیان را با این نرخ بالای بهره بانک‌ها پس دهیم؟ بانک اگر نمی‌تواند در این حوزه وارد شود دنبال منابع ارزان باشد.

تغییر نظر جک استراو درباره ایران با اقامت در یک هتل

او همچنین به اظهارات “جک استراو” – وزیر پیشین امور خارجه انگلیس – در سفرش به ایران اشاره کرد و گفت: کل سفر او در ایران خلاصه شد به اقامت در هتل ما و دیدارهای رسمی که داشت. جای دیگری را در ایران ندید، اما وقتی برگشت در مصاحبه‌هایش گفت قبلا فکر می‌کرده تهران مثل کابل باشد، در حالی که بعد از اقامت در این هتل تهران را با مادرید و بارسلون مقایسه کرد. درنظر بگیرید که او وقتی در ایران بود فقط در هتل اقامت داشت. وقتی یک هتل اینقدر می‌تواند در تصویر و افکار جهانی اثرگذار باشد و به مثبت شدن چهره یک کشور کمک کند، پس باید از صنعت هتلداری و گردشگری‌اش هم حمایت شود.

صندوق توسعه ملی به چند پروژه گردشگری تسهیلات داده؟

در این نشست درباره تسهیلاتی که صندوق توسعه ملی طبق اظهارات رییس میراث فرهنگی و گردشگری قرار بوده به پرونده‌های گردشگری اختصاص یابد، ابهام‌هایی مطرح شد مبنی بر این‌که که این صندوق تاکنون چند درصد از مبالغ تعیین شده را پرداخت کرده است که لطفی از بخش مالی بانک گردشگری در پاسخ به این ابهام، گفت: معرفی پرونده‌ها به صندوق توسعه ملی بر اساس معرفی پرونده‌هایی است که از طریق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: تاکنون 16 پرونده از طریق این سازمان به بانک گردشگری به عنوان یکی از عاملین صندوق توسعه ملی معرفی شده که هشت پروژه به صندوق فرستاده شده و فکر می‌کنم سه پروژه تسهیلات را گرفته و یا در حال دریافت آن هستند.

لطفی افزود: با توجه به هشت پرونده‌ای که از طریق این بانک به صندوق توسعه ملی معرفی شده سقف سهمیه امسال ما پر شده است.

چیتی نیز در توضیحات تکمیلی نیز اظهار کرد: رییس صندوق توسعه ملی مشخصا و موکدا اعلام کردند سقفی را برای بانک گردشگری در نظر نمی‌گیرند و برای پروژه‌هایی که ما معرفی می‌کنیم عاملیت را واگذار می‌کند.