گردشگری

در حاشیه مراسم کاشت۱۰۰ اصله نهال در اراضی عباس آباد معاون فرهنگی اجتماعی شرکت نوسازی عباس آباد از تاسیس هلدینگ گردشگری در شهرداری تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر مراسم کاشت ۱۰۰ اصله نهال توسط خبرنگاران، عکاسان، دانشجویان و اساتید حوزه گردشگری بعدازظهر روز شنبه ۱۶ اسفندماه در منطقه فرهنگی گردشگری عباس برگزار شد.

در این مراسم محمد حسین حجازی معاون فرهنگی اجتماعی شرکت نوسازی عباس آباد گفت: این محدوده را به عنوان مرکز فرهنگی گردشگری اراضی عباس آباد تعریف کرده ایم. ۵۶۰ هکتار اراضی عباس آباد منطقه ای در دل تهران است که به عنوان منطقه زیست محیطی و فرهنگی نامگذاری شده است. ما در این محدوده، بالای ۸۰ هزار درخت کاشته ایم چون توجه به محیط زیست جزو الویت های اول مجموعه اراضی عباس آباد است.

وی گفت: مجموعه گردشگری قصد دارد با نگاه زیست محیطی قدم های جدی در این حوزه بردارد و سال جدید را به عنوان سال توریسم و گردشگری در اراضی عباس آباد بدانیم. همچنین به دستور شهردار، یک گروه هلدینگ گردشگری در شهرداری تاسیس شده که این مجموعه نیز یکی از اعضای این گروه است. امیدواریم این مراسم نمادین آغازگر حرکت در مجموعه اراضی عباس آباد مخصوصا حوزه شهری باشد.

برنامه جامعی برای اراضی عباس آباد ترسیم شود

در ادامه مراسم رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گفت: آنچه ما به آن نیاز داریم احیای میراث های ماندگار است. یکی از این میراث های ماندگار درختکاری است. همه می دانند ما جزو کشورهای هستیم که در منطقه گرم و خشک قرار گرفته ایم و درختکاری با رویش طبیعی شکل نگرفته و نیازمند این بوده که افرادی درخت بکارند و از آن نگهداری کنند. درختکاری نوعی احیای این میراث ماندگار است.

وی گفت: لازم است در تهران مقاصدی برای تفریح شناخته شود. فکر می کنم اینجا ناشناخته است و لازم دارد برنامه جامعی برای اراضی عباس آباد تدوین شود. برای این کار ما و دفاتر خدمات مسافرتی در تهران، این آمادگی را داریم. می توان پکیج های گردشگری نیز تعریف کرده و درباره بسیاری از اتفاقات و خدمات فرهنگی گردشگری  که در این محدوده اتفاق می افتد به گردشگران اطلاع رسانی کنیم. فکر می کنم این کار نمادین درختکاری، ماندگاری میراث را در پی داشته باشد.

در ادامه این مراسم محمد تقی رهنمایی استاد دانشگاه در حوزه گردشگری گفت: در ۲ هزار سال پیش مساحت جنگل های ایران ۱۶۸ میلیون هکتار بود. از آن به بعد اطلاع چندانی از شیب تند نابودی جنگل ها نداریم جز نوشته های پراکنده ای که نشان می دهد در زمان ناصرالدین شاه، ظل السطان هرچه درخت بوده بریده تا به پول تبدیل شود. آن زمان ۱۲ هزار تومان از محل فروش درخت های اصفهان پول بدست آورد. در سال ۱۳۳۰به گزارش فائو مساحت جنگل های ایران ۲۵ میلیون هکتار بوده است و در سال ۱۳۵۵ مساحت جنگل های ایران طی ۲۵ سال به ۱۲.۴ میلیون هکتار رسیده است. آخرین سرشماری را دیدم که نشان می دهد مساحت جنگل های ایران به ۸.۵ میلیون هکتار رسیده است که این آمار بسیار تاسف برانگیز است.

رهنمایی گفت: در ایران ۴ میلیون و ۴۳۰ هزار دانشجو و در کلانشهر تهران ۷۲۰ هزار دانشجو داریم که اگر از این تعداد تنها ۵۱۰ هزار دانشجو در تهران درخت بکارند در سال تعداد زیادی درخت توسط نسل جوان کاشته شده است اما اگر این آمار را به تمام دانش آموزان کشور گسترش دهیم ارتشی داریم که در سطح ملی می توانند درخت بکارند.

وی که دبیری کنگره گردشگری سازمان ملل متحد را بر عهده داشته گفت: از منابع طبیعی بسیار ناامید هستم در یک جلسه در رامسر قطع درختان و دادن مجوز ساخت و ساز را به گردن یکدیگر می انداختند آیا این همان عزم ملی است. ما باید عزم ملی را در تهران شروع کنیم چون هر کاری که تهرانی ها انجام می دهند مردم شهرهای دیگر نیز آن را انجام می دهند. بنابراین تنها راه آن فرهنگ سازی است.