رجبعلی خسروآبادی

رجبعلی خسروآبادی با بیان این که یازدهمین مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در 10 سال گذشته است که حدود یک‌سال و نیم در این پُست دوام آورده، از اقدامات صورت گرفته در این استان سخن گفت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران درباره روند افزایش و اصلاح ستاره‌ی هتل‌ها، اظهار کرد: از مهر ماه کمیسیون درجه‌بندی برای هتل‌ها تشکیل شده است. حدود هفت سال بود این کمیسیون شکل نگرفته بود. اکنون از سه گروه کارشناسی بهداشت، ایمنی فنی و خدماتی درخواست کرده‌ایم نظارتی روی هتل‌ها داشته باشند تا بررسی‌ها و تشخیص‌های اصولی درباره‌ی افزایش یا کاهش ستاره هتل‌ها داشته باشند. معمولا هتل‌هایی که دچار نقص هستند سه ماه فرصت داده می‌شود تا نواقص‌شان را برطرف کنند.

خسروآبادی با بیان این‌که نواقص هتل‌ها به دو شکل بررسی می‌شود، افزود: مثلا اگر بهداشت هتلی دچار مشکل باشد، هرقدر هم که کیفیت خوبی داشته باشد، ما نمی‌توانیم به آن اجازه فعالیت بدهیم. ما از حدود 123 هتل 55 قرارداد تنظیم کرده‌ایم و امیدواریم تا چند ماه آینده بیش از نیمی از آن‌ها را به استانداردسازی نزدیک کنیم، اگرچه برخی از آن‌ها استاندارد لازم را دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری استان تهران با بیان اینکه برخی از کارها زمان‌بر است، گفت: از این 55 هتل، 10 هتل به نوعی ارتقاء پیدا کرده‌اند، برخی بازسازی، بهسازی و تبدیل وضعیت شده‌اند، حدود 22 هتل نیز دچار نقص بودند که از این میان 10 واحد افت درجه داشته‌اند که البته این تصمیم موقتی است و به نوعی زمینه‌ای ایجاد می‌کند تا سیستم تطبیق انجام شود.

تهران برای نظارت به 50 بخش تقسیم می‌شود

وی همچنین درباره نظارت این سازمان بر دفاتر خدمات مسافرتی اظهار کرد: یک هزار و 760 آژانس در تهران داریم که نظارت بر آن‌ها از این منظر حائز اهمیت است که متوجه شویم چه خدماتی به مردم ارائه می‌دهند. وقتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این مجوزها را برای آژانس‌ها صادر می‌کند طبیعتا باید روی آن هم نظارت داشته باشد.

به گفته‌ او، گاهی مردم بر اساس برنامه سفری که برخی از آژانس‌ها ارائه می‌دهند، تصمیماتی می‌گیرند که در ادامه با بی‌تعهدی آژانس‌ها مواجه می‌شوند که این مساله در نهایت به شکایت منجر می‌شود.

خسروآبادی ادامه داد: ما برای پیشگیری از این موضوع باید اقداماتی انجام می‌دادیم، برای همین تهران را به پنج حوزه شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز تقسیم کردیم. به طور مثال در بخش مرکز، منطقه 6 و 7 قرار می‌گیرد که خیابان‌های بهشتی و ولیعصر (عج) بخشی از آن است و نظارت آن به یک واحد سپرده می شود تا نظارت متمرکز صورت گیرد. در کل تهران برای نظارت به حدود 50 قسمت تقسیم می‌شود.

وی یادآور شد: ما از بخش خصوصی درخواست کردیم 30 پیشکسوت به عنوان ناظر معرفی کنند. علاوه‌بر این از کارمندان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم برای نظارت استفاده می‌کنیم. خبرنگارانی هم که تمایل دارند در این زمینه کمک کنند می‌توانند به ما اعلام کنند.

بازارچه صنایع دستی سرانجام قسمت تهران می‌شود؟

او در ادامه سخنانش درباره ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در پایتخت اظهار کرد: ما چند مکان را به شهرداری پیشنهاد داده‌ایم که منطقه جنوبی فرهنگسرای خاوران و برج میلاد از جمله اینها بوده است. بازارچه عودلاجان را هم آماده کردیم که بزودی به مرحله بهربرداری می‌رسد.

خسروآبادی درباره اجرایی شدن سایت موزه خیابان مولوی نیز یادآور شد: سایت موزه یعنی به جای آن‌که کالاها و اشیای کشف شده را به جایی ببریم، همان جا را به موزه تبدیل کنیم. اعتقادمان بر این است که تعریفی برای سایت موزه انجام شود تا مردم از آنجا بازدید کنند. ما اعتقاد داریم میراث فرهنگی هیچ منعی برای توسعه ایجاد نمی‌کند.

شناسایی 4000 خانه واجد ارزش اما بدون حریم در استان تهران

وی سپس در مورد وضعیت تعداد خانه‌های واجد ارزش و تعیین حریم آن‌ها توضیح داد: درحال حاضر در شهر تهران دو هزار و 300 خانه واجد ارزش وجود دارد که 290 خانه در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند؛ اما حرائم آن‌ها مشخص نیست. البته تعداد این خانه‌ها در استان تهران حدود 4000 واحد است.

خسروآبادی گفت: عدم ثبت حریم این خانه‌ها موجب شده که هر شهروندی برای ساخت و ساز استعلام بگیرد که این خودش یک دردسر جدید است. برای تسهیل در این کار قراردادی با شهرداری بسته شد و کمیته حفاظت از آثار تاریخی در معاونت شهرداری ایجاد شد که سید محمد بهشتی، فریبرز دولت‌آبادی و سید احمد محیط طباطبایی هم در این کمیته حضور دارند و مشاوری را تأیید کردند تا او حرائم آثار ثبتی را مشخص کند. مشکل عمده‌ای که در این بحث وجود داشته بی‌دقت در حریم‌گذاری است. برای تسهیل در این قضیه کمیته مشترکی بین میراث فرهنگی استان و معاونت میراث فرهنگی کشور شکل گرفته تا مسیر طولانی مدتی وجود نداشته باشد.