سفر

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گرانی تورهای نوروزی را غیرطبیعی ندانست و گفت: این شرایط در همه جای دنیا برقرار است، در زمان پرتقاضا قیمت خدمات افزایش می‌یابد. قیمت‌ها وقتی کم می‌شود که متقاضی نباشد و کاهش نرخ عاملی برای تشویق مشتریان است.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، رجبعلی خسروآبادی در حاشیه بازدید از هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری درباره کنترل نشدن قیمت تورهای نوروزی که با افزایش روبرو شده و نمونه آن در این نمایشگاه هم کم نیست، اظهار کرد: در تورگردانی به تناسب عرضه و تقاضا اعتقاد داریم. در شرایطی که نتوانیم این تناسب را برقرار کنیم، فشار آوردن به قیمت ها فقط به ضعیف شدن خدمات منجر می‌شود.

او هیچ ارزانی را بی‌حکمت ندانست و افزود: گرانی و ارزانی به نوع خدمت خیلی بستگی دارد و بهتر است در این شرایط این سوال را مطرح کنیم که آیا این خدمت متناسب با قیمت تعیین شده است؟ چرا که متناسب سازی بین خدمت و قیمت یک اصل به شمار می‌آید و اگر نتوان گردش اقتصادی مناسب، سودآور و رضایت‌بخش را ایجاد کرد، قطعا با موانع توسعه مواجه می‌شویم.

وی با تاکید بر این که رشد گردشگری به بستری برای کسب سود معقول نیاز دارد، اظهار کرد: ارزان کردن خدمات شرط توسعه نیست، این رضایت‌مندی مشتری است که اهمیت دارد. برای همین هم برای تورهای نوروزی ضمانت‌نامه بیمه‌ای الزام‌آور شده تا از حقوق مسافر دفاع شود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران اضافه کرد: یک آژانس گردشگری که نزد ما پنج میلیون تومان وثیقه دارد و برای اجرای تورهای گردشگری خارجی از هر نفر بیش از پنج میلیون تومان پول می‌گیرد، در صورت بروز مشکل چطور می‌تواند با آن ضمانت‌نامه اولیه پاسخگوی مشتری باشد؟

وی ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که در نوروز و تابستان امسال در برخی از تورها رخ داد و مسافران با مشکل مواجه شدند، بیمه جدیدی طراحی شد تا از برگزاری تورها و مشتری پشتیبانی کند. اکنون شرط برگزاری تورهای کلان داشتن ضمانت‌نامه بیمه‌ای است که هم متضمن تور است و هم آن را ساماندهی می‌کند و از فعالیت مدعیان کار مانع می‌شود.

خسروآبادی همچنین با اشاره به هماهنگی‌هایی که با سازمان هواپیمایی برای فروش چارترها صورت گرفته است، گفت: اگر این سازمان هنگام صدور مجوز پروازها دقت نظر بیشتری داشته باشد، بسیاری از مشکلات بخش سفرهای چارتری حل می‌شود، برای همین هماهنگی‌هایی صورت گرفت تا سازمان هواپیمایی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌هایی که در بخش چارتری می‌شود، با نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجوزها را صادر کند.

وی سپس با تاکید بر این که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فقط مسوول پاسخگویی به مسائلی است که مجوز آن را صادر کرده و یا در حیطه وظایف‌اش می‌گنجد، افزود: ادعای بسیاری از افراد در حوزه فروش تور واقعی نیست، برخی از این مدعیان یا تعلیق و یا لغو مجوز شده‌اند، قطعا شرایط این دفاتر خدمات مسافرتی باید اطلاع‌رسانی شوند تا مردم از شرایط آنها آگاه شوند.

او در عین‌حال از تصمیم این اداره برای انتشار مجوزهای صادره برای آژانس ‌های مسافرتی خبر داد و افزود: مردم باید روی این قضیه حساس شوند تا با هر پیشنهاد و تقاضایی سفر خود را انجام ندهند.

خسروآبادی در ادامه سخنانش به توافق با شهرداری‌ها و فرمانداری‌های شهرستان‌های استان تهران برای اجرای تورهای تهرانگردی در تعطیلات نوروزی اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم این همکاری سه جانبه را برای اجرای تورهای گردشگری در سطح استان تهران توسعه دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران همچنین درباره ساماندهی سرویس‌های بهداشتی در سطح این استان برای تعطیلات نوروزی اظهار کرد: شهرداری تهران قبول کرده بعضی از اقدامات مربوط به نوروز را به عهده بگیرد، خصوصا در ورودی شهر تهران امکان اسکان اضطراری را فراهم کند و برای برخی از خدمات بهداشتی نیز پیش بینی هایی کرده است.

وی افزود: در تهران وضعیت بهداشت برخی از این سرویس‌های بهداشتی بهبود یافته، اما از شهرداری می‌خواهیم رسیدگی ویژه کند.