امام خمینی

قائم‌مقام مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از پایان عملیات مرمت و بهسازی خانه تاریخی بنیانگذار کبیر انقلاب خبر داد.

 به گزارش فارس، مراسم پایان عملیات مرمت و بهسازی خانه تاریخی بنیانگذار کبیر انقلاب، با حضور جمعی از مسولین بیت امام راحل (ره)، محمدخانی، قائم مقام مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، رضائیان، قائم مقام شهردار منطقه 1، معاونین و مدیران سازمان زیباسازی شهر تهران، مدیران شهرداری منطقه و مشاور فنی پروژه برگزار شد.

محمدخانی، قائم مقام مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در این جلسه با بیان اینکه بهمن ماه، ایامی است که با نام حضرت امام خمینی (ره) گره خورده است، گفت: اقدامات انجام شده از سوی سازمان در این محله مانند نگینی در بین سایر فعالیت های سازمان میدرخشد.

وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا محل زندگی بزرگان مورد حفظ و نگهداری قرار گرفته و به عنوان یک میراث تاریخی مهم با آن برخورد می شود، ادامه داد: مرمت و بهسازی خانه تاریخی رهبر کبیر انقلاب نگین فعالیت های سازمان زیباسازی به شمار می رود.

به گفته محمدخانی، معاونت برنامه ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهر تهران آمادگی دارد تا با ثبت و وقایع نگاری اتفاقاتی که در این خانه افتاده است، فضایی را که با عطر امام (ره) پر شده است حفظ و نگهداری کند.

در ادامه این جلسه نیلی، معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه عملیات گسترده ای در این محل انجام شده است، گفت: علاوه بر مقاوم سازی، استحکام بخشی و عایق کاری تلاش شده است تا اصالت بنا حفظ شده و به آن خدشه ای وارد نشود.

به گفته وی در یک تقسیم بندی کلی آسیب های موجود در بیت حضرت امام خمینی (ره) شامل رطوبت(صعودی و نزولی)، آشفتگی های بصری، فرسایش اندودها، ترک های مویی، اشتباه در طراحی و اجرا و مداخلات شناسایی شد که برای رفع آنها برنامه ریزی های لازم و زمان بندی مناسب صورت گرفت.

نیلی با بیان اینکه فعالیت های مرمتی ظرف مدت 3 ماه در این خانه تاریخی انجام شد، ادامه داد: با توجه به وجود رشته قنات موجود در محل و گذر آب از زیر بنا و بالا بودن سطح آب در بنای مذکور می توان اثرات تخریبی آن به وضوح قابل مشاهده بود که برای رفع این مشکل، فعالیت های مرمتی ویژه ای صورت گرفت.

در ادامه مختاری که مسولیت اجرای پروژه مرمت و بهسازی بنا را به عهده داشت با اشاره به اینکه ساختمان به دلیل حضور و سکوت حضرت امام (ره) دارای تشرف مکانی است، افزود: پیشنهاد می کنم برای حفظ بهتر و ثبت تاریخی بنا و با توجه به اتفاقات رخ داده در آن وقایع نگاری از آن انجام شده تا این محل مانند یک گنجینه حفظ شود.

وی ضمن پیشنهاداتی در مورد گسترش فعالیت های برای بالا بردن ارزش تاریخی و گردشگری محله جماران، ادامه داد: این محل به عنوان یک گنجینه تاریخی به شمار می رود که می تواند برای گردشگران داخلی و خارجی قابل توجه باشد و به انتقال وجه مهمی از تاریخ کشور کمک کند، از این رو باید برای آن برنامه ریزی های مناسبی صورت گیرد.

رضاییان، قائم مقام شهردار منطقه یک در این جلسه ضمن قدردانی از فعالیت های صورت گرفته از سوی سازمان زیباسازی در محله جماران گفت: با توجه به اتفاقات رخ داده در این محله تاریخی و ارزش آن فعالیت های صورت گرفته از سوی سازمان زیباسازی قابل تقدیر و تشکر بوده و امیدواریم این فعالیت ها گسترش پیدا کند.

فدایی، مسول دفتر بیت رهبر کبیر انقلاب نیز با بیان اینکه امیدواریم فعالیت های صورت گرفته از سوی سازمان در این محله ادامه داشته باشد، گفت: دو عمارت موجود در باغ خسروشاهی نیاز به بازسازی و مرمت دارد که ما امیدواریم سازمان زیباسازی شهر تهران نسبت به انجام فعالیت های لازم در این دو عمارت اقدام لازم را انجام دهد.