اسکلت

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با هدف حفاظت از اسکلت زن هفت هزار ساله تهران و همچنین شناسایی ژنتیکی آن که در نتیجه کاوش در خیابان مولوی کشف شد ،اقداماتی عملی و مطالعاتی را انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید فدایی عضو هیات علمی پژوهشکده حفاظت ومرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این مطلب گفت : در بخش عملی روی دو گزینه شامل،   استمرار نگهداری از اسکلت در محل و انتقال آن به موزه در حال رایزنی هستیم.

او با اشاره به اینکه هنوز تصمیمی برای انتقال و یا نگهداری اسکلت از محل گرفته نشده است افزود: در صورتیکه پژوهشکده باستان شناسی تصمیم بگیرد که کار انتقال انجام شود اسکلت منتقل می شود ولی اگر قرار باشد که  کاوش ها در محل ادامه یابد باید کار حفاظت با ایجاد پوشش های موقت در دستور کار قرار می گیرد.

فدایی تصریح کرد: برای ادامه کاوش در خیابان مولوی لازم است تا ترانشه ها گسترش یافته و اقدامات حفاظتی ویژه ای در نظر گرفته شود همچنین در صورت تصمیم گیری مبنی بر انتقال نیز با در اختیار گرفتن فضای بیشتر بر انتقال یکپارچه تأکید داریم.

این کارشناس با اشاره به فعالیت های مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است اظهار داشت : در ابتدا مستند نگاری دقیق با اسکنرهای نوری که یک مدل سه بعدی را ارایه می دهند انجام گرفت.

او افزود : اقدام دیگر پژوهشکده حفاظت ومرمت در این طرح برقراری ارتباط با مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی دانشگاه بقیه ا… الاعظم بود که تنها مرکز معتبر فعال در این زمینه است.

فدایی با اشاره به فعالیت های گسترده ای که در ایران در حوزه باستان شناسی انجام می گیرد بیان کرد :این امری معقول است که علاوه بر فعالیت های باستان شناسی که به کشف های ارزنده ای می انجامد بر روی مطالعات ژنتیک هم کار شود.

به گفته او، پژوهشگاه مدت ها قبل با این مرکز تحقیقاتی تفاهم نامه ای امضا کرده بود ولی تا این زمان موقعیتی برای فعالیت پیش نیامده بود که وجود این اسکلت بهانه ای شد برای انجام فعالیت های تحقیقاتی بر روی ژنتیک یافته ها.

عضو هیات علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت افزود: محمود تولایی رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی دانشگاه بقیه ا… الاعظم با بازدید از محل ابراز امیدواری کرد بتوان با در نظر گرفتن شرایط قرار گیری اسکلت امکان شناسایی ژنتیک فراهم شود.

این کارشناس حوزه حفاظت خاطر نشان ساخت که در قدم بعدی با همکاری دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران امکان تصویر برداری رادیولوژی (ایکس ری) فراهم شد.

به گفته او در این راستا متخصصان در محل حضور یافته  و با عکسبرداری توانستند اقدامات اولیه را انجام دهند که این کار نیازمند اقدامات تکمیلی است.

فدایی افزود: به دلیل اینکه این اسکلت در واقع عنصر هویت بخش به تاریخ تهران است پژوهشکده نظر ویژه ای به سایت موزه شدن منطقه حفاری شده دارد که برای ایجاد سایت موزه نیز ظرفیت ویژه ای در نظر گرفته شده است.

چندی پیش کاوش های باستان شناسی در حفاریهای فاضلاب خیابان مولوی منجر به شناسایی اسکلتی متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد شد. بعد از ادامه تحقیقات بر روی این اسکلت بررسی های اولیه متخصصان حوزه های انسان‌شناسی، کالبدشناسی، ژنتیک و باستان شناسی نشان دادکه این اسکلت متعلق به یک زن میانسال است.