تهران

مدیرکل حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی گفت: باید با همکاری شورای شهر و میراث فرهنگی و سازمان‌های دیگر از جمله اوقاف به فصل جدید و مشترکی از معرفی تهران برسیم.

علیرضا تابش درباره برگزاری تورهای تهران‌گردی شورای شهر تهران به خبرنگار مهر گفت: تهران به‌عنوان پایتخت، بیشتر جنبه‌های توسعه‌ای آن و اینکه پایتخت سیاسی کشور است و بیشترین اتفاقات سیاسی اجتماعی در بعد داخلی و بین‌المللی متوجه این کلانشهر بزرگ است مدنظر قرار می‌گیرد و به جنبه‌های تاریخی شهر توجهی نمی‌شود. تهران‌گردی‌ها در کنار تمام بازدیدها این تذکر را می‌دهد که به جنبه‌های تاریخی باید بیشتر پرداخته و معرفی شود.

وی افزود: جنبه معرفی تهران برای ما که در سازمان فرهنگی آن هم از نوع میراثی کار می‌کنیم همیشه دغدغه مهمی بوده است و همیشه می‌خواستیم که میراث تاریخی و حتی طبیعی این شهر معرفی شود. تهران‌گردی‌ها افکار عمومی را متوجه برخی داشته‌ها و ظرفیت‌های تاریخی آن کرده‌است.

تابش ادامه داد: از سوی دیگر تولید ادبیات جنبه دیگر آن است. همراهان گروه تهران‌گردی به صورت داوطلبانه در این برنامه شرکت می‌کنند و همه اعضا از جمله خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی با نوشتن مطالبی درباره معرفی تهران به این تولید ادبیات در حوزه تهران‌گردی دامن می‌زنند.

مدیرکل حوزه ریاست سازمان بیان کرد: من به عنوان مسوول در سازمان میراث فرهنگی، مدیرکل میراث تهران و یا مسئولان میراث فرهنگی کشور چه در تورهای تهران‌گردی حضور داشته باشیم یا نه، باز هم هر هفته برخی نکات را به نفع سازمان میراث فرهنگی برای تداوم یا همکاری با مدیریت شهری و بخش‌های دیگر استفاده می‌کنیم. مانند موضوعاتی که به دستور کار برای شهرداری تبدیل شده است.

وی به ارایه مثالی پرداخت و گفت: آرامگاه ملک المتکلمین مدت‌ها بلاتکلیف مانده بود. بخشی از معضلات آن در شهرداری، اداره ثبت املاک و اسناد به علت برگزاری جلسات مختلف حل شهر هر چند عملیات عمرانی هنوز آغاز نشده است ولی پیش شرط‌هایی داشت که درباره آن با مالک و اوقاف نیز مذاکرات کردیم.

تابش  ادامه داد: در بحث اسکلت کشف شده در خیابان مولوی نیز با همکاری شورای شهر، شهرداری و پژوهشگاه میراث فرهنگی به یک جمع‌بندی خواهیم رسید که چطور میراث فرهنگی و شهری حفظ شود و در عین حال توسعه شهری نیز متوقف نشود شاید در این بین به مدل جدیدی از معرفی تهران برسیم.

وی گفت: در سفرهای نیم روزه تهران‌گردی بین مدیران شهری، میراث فرهنگی و بخش خصوصی گفتگوهای شکل گرفته که نتیجه آن بحث و تفاهم بیشتر برای حفظ میراث فرهنگی است. در طی این گفتگوها به نتیجه خوبی می‌رسیم ولی شاید به زودی این اتفاق رخ ندهد.

تابش بیان کرد: هر هفته فراهم می‌شود که مدیران شهری و میراثی زمانی را برای دیدن تهران صرف کنند و با مسایل آن آشنا شوند. بنابراین احمد مسجدجامعی در این تورها دعوت به دیدن تهران می‌کند.