تجریش

یک برج ۲۲ طبقه به جای یک بنای دارای ارزش ملی در بافت تاریخی تجریش ساخته می‌شود؛ این اقدام بدعتی خواهد شد برای همه کسانی که قصد دارند بافت تاریخی تجریش را به یک مرکز تجاری تبدیل کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، در بافت تاریخی تجریش حدفاصل میدان تجریش تا ضلع شمالی میدان قدس، دو بنای تاریخی ثبت ملی شده به نام تکیه تجریش و خانه فرمانفرما (مرکز انیستیتو پاستور) و همچنین ۵ بنای دارای ارزش ملی وجود دارد.

بین دو بنای خانه فرمانفرما و تکیه تجریش خانه‌ای با پلاک ۱۸ وجود داشت که اگر چه در فهرست میراث ملی به ثبت نرسیده ولی جزو بناهای دارای ارزش ملی به حساب می‌آید با این حال این بنا توسط بخش خصوصی خریداری شد و به جای آن قرار است یک برج ۲۲ طبقه با کاربری تجاری و پارکینگ ساخته شود.

عرض کوچه‌ای که قرار است این برج در آن ساخته شود، کمتر از پنج متر است و ساختمان‌های اطراف آن یک تا دو طبقه هستند. حتی برجی که در میدان ساخته شده نیز تنها ۱۵ طبقه ارتفاع دارد ولی این ساختمان در حریم دو اثر ثبت ملی شده تکیه تجریش و خانه فرمانفرما قرار دارد و با ساخت این بنا می‌توان گفت تجریش با بدعتی جدید در ساخت برج و باروهای تجاری رو به رو خواهد شد.

با این حال متولیان میراث فرهنگی در این باره ابلاغی را به مالک نوشته‌اند و مخالفت خود را ابراز کرده و گفته‌اند که این ساخت و ساز مغایر با قوانین حوزه میراث فرهنگی است و باید هرگونه ساخت و سازی در حریم آثار تاریخی متوقف شود.

پیش از این در سال ۷۸ طبق مصوبه سازمان میراث فرهنگی هرگونه ساخت و ساز در عرصه و حريم درجه يك بناهای تاریخی ممنوع شد همچنین بر اساس ماده‌ ۵۶۰ قانون مجازات اسلامی عملیات بدون مجوز در حریم آثار میراث فرهنگی تاریخی که به تنزل بنیان و خرابی آن بنا یا اثر منجر می‌شود، جرم محسوب شده و شخص خاطی باید علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت آن عملیات به آثار و بناهای مذکور، به حبس از یک تا سه سال محکوم شود.