22

تغییر وضعیت مدیریت سامان‌دهی سواحل شمال کشور از «دولتی» به مردمی، در دستور کار معاونت گردشگری کشور قرار گرفت.

مرتضی رحمانی‌موحد – معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – درباره‌ی اقدامات و برنامه‌های این معاونت برای سامان‌دهی سفرهای تابستانی، با توجه فرا رسیدن خرداد‌ماه و آغاز این سفرها، به خبرنگار سرویس گردشگری گفت: این جریان از مکانیزم ستاد هماهنگی خدمات سفر پیگیری می‌شود. در جلسه‌ی نخست که 5 / 1 ماه پیش برگزار شد‌، اعضای ستاد تصویب کردند که دستگاه‌های عضو، برنامه‌ی تابستانی خود را ارائه دهند. تا کنون در دو جلسه‌ی کارشناسی‌، بحث‌هایی درباره‌ی این برنامه‌ها شده است.

او ادامه داد: امیدواریم تا نیمه‌ی خردادماه، آنچه وظیفه‌ی دستگاه‌های عضو ستاد هماهنگی خدمات سفر است، در چارچوپ هماهنگی‌ها اعلام شود.

معاون گردشگری اظهار کرد: آنچه در حوزه‌ی وظایف سازمان درباره‌ی سفر تعریف شده، مانند صدور بخشنامه‌های لازم برای استان‌ها‌، نظارت‌، تأمین امنیت گردشگری‌، رعایت مسائل اخلاقی در تورها و رعایت حقوق مسافران و جامعه‌ی میزبان،‌ تعیین و مشخص شده است.

او در کنار این وظایف‌، ورود به موضوع سامان‌دهی سواحل شمالی کشور را از دیگر اقدامات لازم و قابل پیگیری در ستاد هماهنگی خدمات سفر دانست و بیان کرد: ما به‌شکل جدی با استان‌های شمالی کشور از طریق وزارت کشور‌، گفت‌وگو می‌کنیم و خیلی جدی مطرح کرده‌ایم که سامان‌دهی سواحل از حالت مدیریت دولتی به مدیریت مردمی و با نظارت دولت تغییر وضعیت دهد تا این طرح به‌نحو مطلوبی اجرا شود. اعضای ستاد تا کنون این موضوع را پذیرفته‌اند و امیدواریم این اتفاق هرچه زودتر در استان‌های شمالی رخ دهد.

رحمانی‌موحد در ادامه گفت: جشنواره‌ها و برنامه‌های مختلفی از سوی استان‌ها برای تابستان امسال طراحی شده است تا تنوعی در مقاصد سفر ایجاد شود. ضمن آن‌که تابستان امسال با رویداد جام جهانی فوتبال همراه است و به احتمال زیاد، بیشتر سفرها پس از آن آغاز شود که ما به برنامه‌ریزی آن نیز توجه داریم.

او افزود: در هر حال، ما پیش از تابستان، برنامه‌ها را اعلام می‌کنیم و همایشی برای معاونان گردشگری برگزار می‌شود تا وظایف و برنامه‌های آن‌ها نیز مشخص شود.