بارسلون

در حالی که همه کشورها و شهرهای جهان در تلاش برای جذب تعداد گردشگران بیشتری هستند،‌ اهالی شهر بارسلون اسپانیا بر این باورند که منافع مالیِ حضور بی‌شمار گردشگران در مقابل هرج و مرج شلوغی ناشی از آنها مقرون به صرفه نیست.

به گزارش ایسنا، رشد پنج برابری حضور گردشگران در شهر بارسلون در منطقه کاتالونیای اسپانیا گرچه با رشد آمار و ارقام اقتصادی همراه بوده است، اما ساکنین این شهر توریست‌پذیر که در ابتدا زمزمه‌هایی از عدم رضایت خود از حضور بی‌شمار گردشگران می‌کردند،‌ حالا دست به اعتراض خیابانی می‌زنند و به نوعی دچار فوبیای توریست (توریست هراسی) شده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 9 میلیون گردشگر وارد شهر کوچک بارسلون شوند که خودش جمعیتی بالغ بر 1.6 میلیون نفر دارد، تعداد گردشگرانی که در 20 سال اخیر تا پنج برابر افزایش داشته است.

همچنین کاهش ارزش یورو موجب شده که حدود 2.5 میلیون گردشگر نیز هر ساله از طریق کشتی‌های مسافرتی وارد بارسلون شوند‌، گردشگرانی که این شهر کوچک را به نوعی در محاصره خود در آورده‌اند.

«ماری پائو آلونسو»، مدیر انجمن راهنمایان حرفه‌ای گردشگران شهر بارسلون می‌گوید: هنگامی که گردشگران را برای بازدید از مناطق مختلف شهری می‌بریم‌، مردم با نگاه‌های خشمگین و غصب‌آلودی به ما نگاه کرده و با حرف‌های تند و زننده‌ از ما استقبال می کنند.

«ایوان یوردی کلوس»، رئیس اتحادیه هتل‌داران بارسلون نیز که خواهان افزایش تعداد گردشگران ورودی به این شهر به 10 میلیون نفر در سال است، معتقد است که ضرورتی اساسی برای تلطیف رابطه میان مردم شهر و گردشگران وجود دارد چرا که آنها در سال‌های اخیر احساس می‌کنند که حقوقشان پایمال شده است.

از سویی دیگر «آدا کولائو» شهر جدید شهر بر این باور است که اگر نخواهیم به سرنوشت و نیز دچار شویم باید حد و محدوده‌ای برای حضور گردشگران در نظر بگیریم و ساخت هتل‌های جدید و مجوز ساخت هتل آپارتمان ها را به صورت موقت متوقف کنیم.

تحقیقی که یکی از گروه‌های گردشگری در بارسلون انجام داد حاکی از آن است که در حال حاضر 138 هزار تخت‌خواب در هتل آپارتمان‌های شهر بارسلون وجود دارد که دو برابر میزان ظرفیت هتل‌هاست.

هتل آپارتمان از لحاظ اقتصادی برای گردشگران جذاب‌تر هستند و مالکان این ساختمان‌ها تا 12.5 درصد اجاره بهای بیشتری از این طریق کسب می‌کنند.

گردشگران روزانه 25 میلیون یورو (18 میلیون پوند) در شهر بارسلون هزینه می‌کنند و صنعت گردشگری شامل 15 درصد از تولید ناخالص این شهر است که با ایجاد 120 هزار شغل در این شهر همراه بوده است.

منطقه «Ciutat Vella» به عنوان قلب قدیمی شهر و یکی از مهمترین جاذبه‌های مورد علاقه گردشگران در هشت سال گذشته به دلیل اجاره بهای بالا و سروصدای اذیت‌کننده گردشگران، 13 هزار ساکن خود را از دست داده و مردم بارسلون به بسیاری از مناطق معروف شهر وارد نمی‌شوند.

شهردار جدید بارسلون پیشنهاد می‌دهد گردشگران به بازدید از سایر نقاط شهر نیز ترغیب شوند، اما گردشگران بیشتر به بخش قدیمی و سواحل بارسلون علاقه دارند.

بسیاری از جمله شخص شهردار معتقدند تاثیر اجتماعی ورود کشتی‌های گردشگری به ساحل بارسلون به سود اقتصادی آن نمی‌صرفد و خواستار اعمال مالیات به ورودی کشتی‌ها شدند.

تاکنون هفت میلیون یورو حاصل از دریافت مالیات از هتل‌ها برای توسعه گردشگری هزینه شده، اما مجلس کاتالان در نظر دارد این منبع مالی را برای بهبود اثرات سوء ناشی از این صنعت صرف کند.