شهر سوخته

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: جشن ثبت جهانی شهر سوخته مهر ماه امسال به مدت یک هفته در زابل برگزار می‌شود.

علی اصغر جمشیدنژاد در جلسه هماهنگی برگزاری جشن ثبت جهانی شهر سوخته در استانداری سیستان و بلوچستان، افزود: با توجه به این که در این مراسم مسئولان و مهمانان ملی و بین المللی حضور دارند، نیاز است تمامی امکانات و تجهیزات لازم برای بهره مندی لازم از این مراسم فراهم شود.

وی مکان برگزاری این جشن را در محوطه شهر سوخته عنوان کرد و گفت: باید مقدمات این مراسم از هم اکنون اندیشیده شود و هر یک از ادارات اقدامات مربوط به خود را پیگیری کنند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان این که شهر سوخته به عنوان شهر صلح معرفی شده است، گفت: باید علاوه بر مزیت گردشگری از شهر سوخته در زمینه اقتصادی نیز بهره گیری کنیم، اگرچه رفت و آمد گردشگران و توریست های ملی و بین المللی خود در رونق اقتصادی منطقه بسیار موثر است.

این مسئول با تاکید بر این که شهر سوخته تنها متعلق به سیستان و بلوچستان و ایران نیست، گفت: وقتی این اثر ثبت جهانی شده است، باید استانداردها و امکانات نیز در همین وسعت در شهر سوخته ایجاد شود.

تیرماه امسال اثر تاریخی شهر سوخته سیستان و بلوچستان به عنوان نخستین محوطه های باستانی ایران در سی و هشتمین اجلاس یونسکو به ثبت جهانی رسید. شهر سوخته با برخورداری از قدمت 5 هزار ساله اکنون به عنوان یکی از پیشرفته ترین شهرهای باستانی دنیا شناخته میشود. بر مبنای یافتههای باستان شناسان شهر سوخته 280 هکتار وسعت دارد و 120 هکتار از این شهر دارای آثار و بقایای دیرینه است. (فارس)