قلعه کولک

عملیات گمانه زنی به منظور لایه نگاری تپه قلعه کولک سیستان به کشف آثار معماری، قسمتی از یک النگو، میخ کوچک، سفال و بقایای یک ظرف فلزی انجامید.

 به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، جواد علایی مقدم سر پرست هیأت کاوش در تپه قلعه کولک در اولین نشست تخصصی پژوهشکده باستان شناسی در سال 94 این خبر را اعلام کرد.

وی گاهنگاری و شناسایی دوره های استقرار محوطه، شناسایی حدود و گسترش دوران هخامنشی در بخش شمال سیستان و شناسی حدود گسترش عصر مفرغ در بخش شمال سیستان را از اهداف این لایه نگاری بر شمرد.

علایی با اشاره به وجود هزارو 663 محوطه تاریخی در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تپه قلعه کولک از جمله محوطه های حائز اهمیت و بزرگ سیستان محسوب می شود که در 22کیلومتری شمال زابل واقع شده است.

وی خاطر نشان کرد: تپه قلعه کولک از معدود حصارهای دوران تاریخی است که در ساخت آن از آجر استفاده شده است.

این باستان شناس با بیان اینکه 65 اتاقک کنگره ای می توان برای این مجموعه متصور شد، افزود: لایه نگاری های انجام شده در تپه قلعه کولک نشان می دهد این محوطه تاریخی تک دوره ای است.

علایی تصریح کرد: کار با ایجاد یک ترانشه 2در 5 متردر شمال ترین قسمت محوطه آغاز شد و در عمق 320سانتی متری به آثار معماری و فرهنگی رسیدیم.

به گفته سرپرست گروه کاوش در تپه قلعه کولک، با انجام لایه نگاری در این کارگاه 4 دوره فاز معماری و 4 دوره استقرار برای محوطه شناسایی شد که گروه را به هدف اصلی که همان رسیدن به یک شاخص معماری علاوه بر لایه نگاری بود نزدیک می کرد.

وی افزود: فاز اول معماری شامل یک دیوار با خشت هایی شبیه خشت های دوره ساسانی می شود که به خشت های نامرغوب ساسانی معروفند.

در فاز دوم فضایی از یک اتاق، در فاز سوم یک سکو با دوره دوم استقرار در قلعه و در فاز چهارم نیز معماری پیچیده با سازه های غیر مشخص آشکار شد.

علایی اظهارداشت: نکته ای که در محوطه های تاریخی سیستان جلب توجه می کند این است که بر خلاف بیشتر محوطه های تاریخی که بر اثر جنگ و بیماری از بین رفته اند این محوطه ها بر اثر جابجایی ساکنین آنها متروک شده اند از این رو آثار منقول زیادی در آنها وجود ندارد.

وی با اشاره به این نکته که بیشتر یافته های فرهنگی در این محوطه در سفال خلاصه می شود، افزود: سفال های اسلامی دوران قاجار، دوران میانی اسلامی و سفال های ساسانی یافته های گروه از این محوطه تاریخی را تشکیل می دهند.

علایی آثار بدست آمده از تپه قلعه کولک را بقایای یک ظرف فلزی ، قسمتی از یک النگو و یک میخ کوچک اعلام کرد.

این باستان شناس افزود: به غیر از کار حفاری در محوطه تپه قلعه کولک گروه به بررسی محیط محوطه نیز پرداخت و موفق شد 112 محوطه را شناسیایی کند که 6 محوطه آن تاریخی است.