تپه طالب خان

ششمین فصل کاوش‌های باستان شناسی تپه طالب خان سیستان با هدف تعیین دوره‌های فرهنگی این تپه و ارتباط آن با شهر سوخته و محوطه‌های همجوار آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسینعلی کاوش، سرپرست هیأت باستان شناسی در  تپه طالب خان سیستان با اعلام این خبر گفت : در این فصل از کاوش، یک گمانه با هدف لایه نگاری و یک ترانشة افقی برای مطالعه آثار معماری انتخاب و ایجاد شد.

او تصریح کرد: کاوش های انجام گرفته در فصل های گذشته منجر به کشف بخش هایی از ساختار معماری، پیکرک های حیوانی و انسانی، قطعات سفالینه ها، مُهرهای سنگی، مهره‌های تزیینی و …شده است.

کاوش ابراز امیدواری کرد که گروه باستان شناسی در این فصل نیز به داده‌های ارزشمندی دست یابد تا جنبه های گوناگون  اقتصادی، فرهنگی، معیشتی و تجاری این تپه در دوران مفرغ آشکار شود .

وی هدف دیگر از عملیات کاوش و حفاری  در اين محوطه را آموزش دانشجویان جوان باستان شناسی دانشگاه زابل با کاوش‌های میدانی و همچنین مشخص کردن دوره‌های فرهنگي این تپه و ارتباط آن از لحاظ گاهنگاري با شهرسوخته و دیگر محوطه های همجوار آن اعلام کرد .

تپه باستاني طالب خان در ۶۸ كيلومتري جنوب غربی زابل و در حدود ۱۲ كيلومتری شهرسوخته قرار گرفته است و يکي از تپه هاي اقماري این شهر محسوب می شود.

عملیات کاوش و باستان شناسی در این محوطه تاریخی که مجوز آن توسط رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است تا تاریخ سی ام اردیبهشت ماه امسال ادامه دارد.