حریم شاهچراغ

به دنبال از سرگیری تخریب بافت تاریخی اطراف حرم شاهچراغ شیراز در جهت طرح توسعه این حرم، معاون پارلمانی سازمان میراث فرهنگی از شکایت این سازمان علیه عاملان تخریب این بافت تاریخی به دستگاه قضایی خبر داد.

 اجرای طرح توسعه 57 هکتاری حرم شاهچراغ شیراز که طی یک ماهه اخیر به تخریب بخشی از بافت تاریخی و ارزشمند شیراز منجر شده بود، با پیگیری میراث فرهنگی و همچنین به دلیل مغایرت با طرح تفضیلی شیراز، بیش از یک هفته پیش از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ملغی اعلام و ادامه آن به بررسی مجدد و تکمیل نواقص طرح منوط شد. با این حال مجریان طرح بدون توجه به این مصوبه از صبح دوشنبه (نوزدهم آبان) تخریب بخش هایی از بافت تاریخی را در ضلع شرقی شاهچراغ (محله اسکندری) و در نزدیکی خانه تخریب شده پورنواب و خانه ثبت شده اکبری آغاز کردند.

سیامک بصیری، مدیر پایگاه میراث فرهنگی شیراز دراین باره به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: گرچه بلدوزرها اکنون خانه های بدون ارزش تاریخی این محدوده را تخریب می کنند، اما موضوعی که اکنون اهمیت دارد، بی توجهی به ضوابط موجود و دستور توقف طرح توسعه 57 هکتاری شاهچراغ است که رونوشت آن به تمامی نهادهای شهری استان فارس و تولیت آستان شاهچراغ اعلام شده است. ضمن این که خانه تاریخی و ارزشمند شفیعی اردکانی در نزدیکی و تیررس فعالیت بلدوزرها قرار دارد؛ خانه ای که پیش از این آستان شاهچراغ درصدد خریداری آن برآمده بود.

به هر روی فعالیت مجدد مجریان طرح توسعه 57 هکتاری بدون توجه به مصوبه لغو آن، میراث فرهنگی را برآن داشت تا روز گذشته و برای جلوگیری از ادامه تخریب بافت تاریخی، از عاملان تخریب به دستگاه قضایی شکایت کند و به گفته اسدالله درویش امیری، معاون پارلمانی سازمان میراث فرهنگی، دستگاه قضایی نیز دستور پیگیری این موضوع را داده است.

وی با اشاره به این که این شکایت از افرادی شده است که در بافت تاریخی اطراف حرم دست به تغییر زده اند و طرح هایی برای حرم مطهر دارند، تاکید کرد: ما نیز به توسعه حرم مطهر علاقه مند هستیم، اما با حفظ ساختمان های ثبت شده و بافت تاریخی و اجتماعی آن.

معاون استان های سازمان میراث فرهنگی یادآور شد که سازمان میراث فرهنگی و برخی اعضای هیات امنای آستانه شاهچراغ بشدت به دنبال حفظ خانه های ثبتی هستیم و بهتر است اجازه داده شود ما و حرم مطهر بر مبنای طرح جامعی که کمیسیون ماده 5 تعریف کرده است، حرکت کنیم.

اکنون طبق پلاک گذاری های انجام شده، بناهای تاریخی شهرام بهرامی، شمس سلیمی، یدالله منتصری، اکبر کبری، شفیعی اردکانی، حاج منصور طیوری، صدر جهرمی، حمام صدرآباد، یوسف سامان پور، شیرزاد بیات و خانه خلیل پسند که قدمت آنها از دوره زندیه تا قاجار تخمین زده می شود، مهر تخریب خورده و در طرح توسعه شاهچراغ قرار گرفته است. هر چند که گفته می شود میان بناهای تخریبی قرار است مالکیت خانه منتصری و خانه اکبری توسط آستان گرفته شود و تخریبی در کار نیست. با این حال مالکان این بناهای تاریخی از آینده خانه های خود بشدت نگران هستند