شیراز
خانه تاریخی حسن حلی ساز در شیراز به دنبال تخریب خانه ها و بافت تاریخی این شهر با خاک یکسان شد. متولیان میراث فرهنگی اعلام کردند که ممکن است بناهای تاریخی دیگری نیز که در مجاورت این بنا قرار دارد در ساعات آتی تخریب شود.

سیامک بصیری مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز به خبرنگار مهر گفت: یک باب خانه تاریخی به نام حلی ساز در بافت تاریخی شیراز ساعت دو بامداد روز پنج شنبه تخریب شد. به همین علت مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس نامه های متعددی را به استاندار، مسئولین شهر ، استان و کشور و مقامات قضایی ارسال کرد و خواستار توقف عملیات و برخورد قانونی با عوامل تخریب خانه و جلوگیری از وقوع مجدد تخریب بناها در بافت تاریخی شیراز شد .

وی ادامه داد: خانه تاریخی حلی ساز با شماره 8974 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود. این خانه جزو بناهای ارزشمند در شیراز بود که در محله گود عربان ، جنب بازار حاجی ، در کوچه سجادی واقع شده است و در سال 82 به علت داشتن ارزش های معماری و تاریخی در فهرست میراث ملی ثبت شد.

فرهاد نظری مدیرکل ثبت آثار تاریخی نیز با بیان اینکه خانه حلی ساز رو به روی خانه پورنواب قرار داشت به خبرنگار مهر گفت: احتمال دارد تا ساعات آینده خانه های تاریخی دیگری مانند بناهای بهرامی، سلیمی، منتصری و اکبری که در نزدیکی شاه چراغ قرار دارند نیز در راستای تخریب بافت تاریخی شیراز از بین برود.

وی اعلام کرد که قصد رفتن به شیراز برای بررسی این موضوع را دارد.

در پرونده ثبتی خانه تاریخی حلی ساز آمده که این خانه متعلق به دوره پهلوی اول بوده است، در دو طبقه احداث شده بود و دارای یک حیاط مرکزی و ساخت و ساز در اطراف بنا بود. ورودی بنا در ضلع غربی قرار داشت و نمای شمالی بنا دارای یک ایوان دو ستونی بوده که به واسطه یک پلکان سنگی به ایوان دسترسی داشته است. در پشت ایوان اتاق های اصلی قرار داشته و دارای دریچه های چوبی بوده است در ضلع شرقی بنا نیز اتاقهای احداث شده بود که به آشپزخانه راه داشته و ضلع جنوبی بنا نیز دارای دو اتاق ساده بود. این بنای تاریخی دارای زیرزمین هایی بود که نورگیرهای آن با پنجره های فلزی فرنگی پیچ تزئین شده بود. از تزئینات خاص این بنای تاریخی می توان به طرح های آجری نمای خانه اشاره کرد.

پیش از این خبرگزاری مهر اعلام کرد بود که بافت تاریخی شیراز در چندین مرحله توسط مسئولان شهری تخریب شده است.