تخت جمشید
عملیات باستان شناسی و برنامه مطالعات شهر پارسه تخت جمشید با رویکرد شناخت شهر ایرانی در چارچوب برنامه مطالعاتی دستگاه های پژوهشی و دانشگاهی کشور آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این طرح تحقیقاتی با پاسخگویی به چند پرسش مرتبط  با باستان شناسی هخامنشی و پس از هخامنشی فارس به ویژه برای بازسازی بافت ابتدایی مرکز هخامنشی با شکوه تخت جمشید آغاز شده است.

این طرح براساس امضای تفاهم نامه بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و دانشگاه بولونیا ایتالیا و به سرپرستی دکتر علیرضا عسکری چاوردی از ایران و دکتر پی یر فرانچسکو کالیری از ایتالیا اجرا می شود.

دراجرای این طرح که 40 روز به طول می انجامد کارشناسان پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی،میراث فرهنگی فارس و بنیاد پژوهشی پارسه  پاسارگاد مشارکت دارند.

یادداشت تفاهم مربوط به عملیات باستان شناسی شهر پارسه را چند روز پیش سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و آنجلو پمپیلیو رییس گروه میراث فرهنگی دانشگاه بلونیا امضا کردند.

در فصل گذشته عملیات باستان شناسی در این منطقه چند اثر تاریخی و 3 بنااز جمله بنای دارای آجرهای لعاب دار با تصاویری از اسطوره های ایران که قابل مقایسه با بین النهرین و شوش است، کشف شد. تعدادبناهای کشف شده در شهر پارسه تخت جمشید تا کنون به عدد 20 رسید.