شیراز
ادامه مناقشات مربوط به برگزاری رالی در تخت جمشید و افزایش میزان تخریب بناهای تاریخی در بافت شهر شیراز، حذف شدن نام باغچه بان از مدارس استثنایی و منتفی شدن خصوصی سازی صنایع دستی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته  رئیس پایگاه میراث جهانی میدان نقش جهان گفت: این میدان و بناهای واقع در آن در مقابل آتش سوزی گسترده ایمن نیست چون اعتباری برای شارژ مجدد کپسولهای واقع در این مجموعه را نداریم.

فریبا خطابخش گفت: هیچ کدام از بناهای واقع در میدان نقش جهان در مقابل آتش سوزی ایمن نیستند. برای این کار امکانات و وسایل مورد نیاز خریداری شده ولی راه اندازی نشده است. فقط در مسیر بازار اصلی نقش جهان امکانات آتش نشانی وجود دارد که به شارژ مجدد نیاز دارد اما اعتباری برای شارژ مجدد نداریم.

ضرب و شتم ماموران یگان حفاظت خانه تاریخی پورنواب

تخریب بافت تاریخی شیراز همچنان خبرساز بود تا جایی که خبرگزاری مهر از تخریب یکی  از بهترین بناهای این بافت تاریخی خبر داد و مدیرکل حراست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: شناسایی عاملین ضرب و شتم ماموران یگان حفاظت در جلوگیری از تخریب خانه تاریخی پورنواب در حال پیگیری است.

محمدجواد عباباف افزود: هویت افراد غیرمسئولی که اقدام به ضرب و شتم ماموران یگان حفاظت در حین انجام وظیفه برای جلوگیری از تخریب خانه پورنواب بوده‌اند در حال شناسایی و پیگیری است.

نخستین مدرسه دوستدار میراث فرهنگی افتتاح شد

روز اول مهر رئیس سازمان میراث فرهنگی به مدرسه نخبگان رفت و زنگ آن را نواخت و این مدرسه پسرانه را به عنوان اولین مدرسه دوستدار میراث فرهنگی افتتاح کرد.

در این برنامه مسعود سلطانی فر گفت: بیش از 95 درصد از آثار تاریخی و فرهنگی ما هنوز در دل خاک ها و کوهها پنهان است و باید توسط نسل های فعلی و آینده مورد کاوش و احیاء قرار گیرد.

سلطانی فر گفت: سازمان فرهنگی و علمی ملل متحد (یونسکو) بناهایی که دارای شاخصه های ویژه هستند را به عنوان میراث جهانی معرفی می کند و این مکان ها را به عنوان مقاصد گردشگری به گردشگران دنیا می شناساند. ایران نیز از چنین موقعیتی برخوردار شده و 17 اثر جهانی ثبت شده دارد. اما از آنجا که سهمیه هر کشور در سال تنها ثبت یک بنای تاریخی شده است ایران تا 20 سال آینده پرونده هایی را در نوبت ثبت جهانی دارد.

نام باغچه بان را از مدارس استثنایی حذف می کنند

در تهران گردی های این هفته مسجد جامعی، مشخص شد که آموزش و پرورش قصد دارد تا نام باغچه بان را از مدارس استثنایی آن حذف کند. آن طور که دبیران مدرسه ناشنوایان باغچه بان 20 گفتند: آموزش و پرورش سازمان مدارس استثنایی قصد دارد تا کم کم نام باغچه بان را از تمام مدارس استثنایی حذف کند به همین علت اکنون تعداد زیادی از مدارسی که به نام باغچه بان است و با شماره گذاری از یکدیگر تفکیک شده را نامگذاری کرده اند.

همچنین یکی دیگر از دبیران این مدرسه گفت: ما همچنان با مشکل سرویس ایاب و ذهاب مواجه هستیم از آقای مسجد جامعی می خواهیم تا این مشکل را برایمان حل کند.

احمد مسجد جامعی نیز گفت: در روز عصای سفید اعلام شد که شهرداری موظف است در تامین هزینه های دانش آموزان نابینا کمک کند. این تامین هزینه حدود سه میلیارد تومان پیش بینی شده بود. بعضی از مدارس ین کمک را دریافت کردند ولی بعضی از مدارس دیگر هنوز اعتباری را نگرفته اند.

دبیرستان دخترانه انوشیروان دادگر را موریانه ها خوردند

دبیرستان تاریخی انوشیروان دادگر یکی از مدارس موقوفه تاریخی انجمن زرتشتیان تهران است که به علت نداشتن بودجه برای تعمیر و مرمت آن در آستانه تخریب قرار گرفته و در و پنجره های چوبی آن را موریانه زده است. این مدرسه تا قبل از انقلاب به عنوان مدرسه ملی شناخته شده بود پس از انقلاب نیز به مدرسه دولتی تبدیل شد ولی همچنان ساختمان آن جزو موقوفات انجمن زرتشتیان تهران است. این مدرسه به مدرسه توسط مارکوف طراح فرانسوی ساخته شده است. تمام کلاسهای آن به گونه ای است که تعداد پنجره های زیادش موجب خنکی کلاسها می شود با این حال هنوز این مدرسه سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب ندارد.

همچنین این مدرسه  دارای دومین آزمایشگاه مهم در مدرسه  بود ولی اکنون کمبود اعتبار سبب شده تا آزمایشگاه این مدرسه نیمه فعال شود.

واگذاری تصدی‌گری به بخش خصوصی منتفی شد

گفتگوی مشروح خبرگزاری مهر در این هفته با معاون صنایع دستی کشور انجام شد. در این گفتگو بهمن نامور مطلق گفت که هیچ وقت فکر نمی کرده بودجه و اعتبار و اختیارات معاونت صنایع دستی انقدر کم باشد تا جایی که حتی نمایندگان مجلس نیز دغدغه ای برای مشکلات هنرمندان و صنایع دستی نداشته باشند .

در بخشی از این گقتگو، نامور مطلق درباره اینکه تا چندی پیش هنرمندان صنایع دستی نگران واگذاری تصدی گری به بخش خصوصی بودند گفت: ما وظایف حمایتی داریم که آن را انجام می دهیم و سعی می کنیم از بخش خصوصی حمایت کنیم. قرار نیست واگذاری انجام شود چون چیزی نمانده که آن را واگذار کنیم. قبلا واگذاری ها انجام شده است دادن امتیاز مجوزها و پروانه ها نیز واگذار نمی شود .ما با تشکل های ضعیفی رو به رو هستیم. این یکی از مشکلات ماست. یکی از تدابیر این است که تشکل ها را تقویت کنیم. شورای عالی تشکل های غیر دولتی صنایع دستی تشکیل شده و ما آنها را به عنوان حوزه های تصمیم گیر و تصمیم ساز حوزه معاونت می شناسیم و با نمایندگانشان جلسه می گذاریم و راهکار می گیریم. آنها نیز در حوزه مدیریت صنایع دستی دخالت و اعمال نظر می کنند. بنابراین ما به کمک این گروهها نیاز داریم.