تخت جمشید
شیراز – خبرگزاری مهر: درپی وقوع فرونشست زمین در نزدیکی تخت جمشید، اکنون مسئولان امر سعی دارند با تحقیقات علمی راهکارهای کاهش مخاطرات ناشی از این پدیده را بررسی و اجرایی کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، خشکسالی فارس تنها ضربات خود را به کشاورزی، باغداری یا دریاچه ها وارد نکرده بلکه این روزها تبعات ناشی از آن عظیم ترین بنای سنگی جهان را نیز دچار مخاطره کرده است.

اخیرا زمین در نزدیکی تخت جمشید فرو نشسته و برخی از کارشناسان این پدیده را ناشی از افت سطح آب در مطنقه می دانند.

فرونشست در طولانی مدت و با ادامه این روند ممکن است مشکلاتی را برای بنای جهانی تخت جمشید به وجود آورد.

پژوهشگر، زمین شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز  در خصوص فرونشست زمین در تخت جمشید پیش از این  به خبرنگار مهر گفته بود: یکی از این خطراتی که این مجموعه را تهدید می کند پدیده نشست زمین است که تحت تاثیر فعالیتهای انسانی از قبیل برداشت بی رویه آب زیرزمینی رخ داده است.

پرفسور رئیسی ادامه داد: افت شدید سطح آب زیرزمینی (حدود 10 تا 15 متر)، بروز خشکسالی شدید طی این سالها و همچنین مساعد بودن آبخوان برای نشست ( وجود لایه های ریزدانه رسی) موجب نشست در این محدوده شده است.

وی اظهار داشت: افت سطح آب زیرزمینی بالاخره اثر خود را در سال 1391 نشان داد به طوریکه در فاصله 200 متری از صفه اصلی تخت جمشید شکافی موازی با صفه به طول 150 تا 200 متر، عرض یک متر و عمق حداکثر یک متر نمایان شد و محدوده تخت جمشید نیز پدیده نشست زمین را تجربه کرد.

پرفسور رئیسی افزود: همچنین بر اساس مطالعات انجام شده مشخص شد که به علت وجود آهک در زیر آبرفت، چنانچه چاههای برداشت آب تا مرز این دو سازند و یا پایین تر از آن حفر شوند، در اثر برداشت طولانی مدت آب احتمال رخداد آبفروچاله نیز وجود دارد که می تواند خطر احتمالی دیگری برای تخت جمشید و نقش رستم در آینده باشد.

این شرایط در حالی وجود دارد که اخیرا رئیس ستاد بحران کشور در سفر به شیراز، بازدیدی نیز از تخت جمشید داشت و اعلام کرده که پدیده فرونشست در دستور کار قرار می گیرد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس در خصوص بازدید رئیس ستاد بحران کشور از مجموعه تخت جمشید به دلیل فرونشست زمین به خبرنگار مهر گفت: اخیرا گزارشهایی در خصوص فرونشست زمین در اطراف این مجموعه گزارش شده بود از این رو “نجار” رئیس ستاد بحران کشور اخیرا در سفر به استان فارس از این مجموعه نیز بازدید کرد.

حسن فیاض پور ادامه داد: اخیرا فرونشست زمین ناشی از افت آب و خشکسالی در اراضی تخت جمشید و نقش رستم نگرانی هایی را به دنبال داشت.

وی اظهار داشت: در این راستا بر اساس مطالعاتی که از سوی اساتید دانشگاه در خصوص فرونشست زمین در این محدوده ها انجام شده بود طرحی به ستاد بحران گزارش که مقرر شد این طرح به تهران ارائه شود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس بیان کرد: در این راستا و با بازدیدهای صورت گرفته مقرر شد که طرح به وزیر کشور اعلام تا در هیات وزیران مطرح و در نهایت با مشارکت میراث فرهنگی طرح مطالعه و راهکارهای اجرایی در کاهش مخاطرات این مجموعه و جلوگیری از صدمه دیدن آن اعلام شود.

سرپرست پایگاه جهانی تخت جمشید نیز در این خصوص در خصوص فرونشست زمین در اطراف تخت جمشید گفت: کارشناسان زمین شناسی و دانشگاه شیراز بر این باورند که برداشت بی رویه آب فرونشست زمین را به همراه داشته اما کارشناسان حوزه آب ادعا دارند که این امر در فرونشست زمین دخالتی نداشته است.

مسعود رضایی منفرد افزود: در این راستا مقرر شده اعتباری برای مطالعه پیرامون این بحران انجام شود.

وی ادامه داد: در این راستا باید زمین شناسی نیز وارد شده و مطالعاتی را در این حوزه انجام شود به همین دلیل ضروری است اعتباری برای انجام این کار اختصاص یابد.