کتیبه داریوش
شیراز – خبرگزاری مهر: طی چند مدت اخیر برخی از فعالان و کارشناسان باستان شناسی اعلام کرده اند که قسمتی از کتیبه تخت جمشید دچار تغییر رنگ شده و علت آن نیز وجود رطوبت در آن است اما مسئولان پایگاه تخت جمشید اعلام کرده اند که میزان رطوبت در تخت جمشید تحت کنترل و پایش است و در این کتیبه رطوبتی مشاهده نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کتیبه داریوش  در ضلع جنوبی تخت جمشید قرار دارد.  این کتیبه توسط داریوش و هنگامی که درب جنوبی محل آمد و شد در تخت جمشید بود به مناسبت پی‌بنای کاخ تخت جمشید حک شده است.

کتیبه مذکور  بر روی تخته سنگی در ابعاد  حدود هفت متر در دو متر در جبهه جنوبی قرار گرفته است.

این کتیبه به چهار قسمت تقسیم شده‌ و در هر قسمت کتیبه‌ای به خط میخی کنده شده‌است. دو کتیبه سمت چپ به خط و زبان فارسی باستان نوشته شده‌ و کتیبه سمت راست  از چپ به راست به ترتیب به خط عیلامی و خط بابلی نوشته شده‌است.

گفته می شود که کتیبه داریوش جز اولین کتیبه های بنای عظیم تخت جمشید بوده است.

اما برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که کتیبه ای که به زبان عیلامی نوشته شده دچار تغییر رنگ شده و حتی لکه هایی نیز بروی سنگ مشاهده می شود که به گفته این کارشناسان خواندن آن را سخت کرده است. برخی از فعالان میراث فرهنگی اعتقاد دارند که رطوبت باعث تغییر رنگ و ناخوانا شدن این قسمت از کتیبه شده است.

مدیر پایگاه تخت جمشید: کارشناسان مشغول بررسی هستند/ رطوبت در تخت جمشید تحت کنترل و پایش است

مدیرپایگاه مجموعهی جهانی تختجمشید در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه تخت جمشید یک موزه باز است، گفت: به منظور بررسی میزان رطوبت در این مجموعه جهانی یکسری مانیتورینگ وجود دارد که  میزان رطوبت  و درجه حرارت رادر قسمتهای مختلف این بنا بر اساس درصد اعلام می کند.

مسعود رضایی منفرد ادامه داد: بر اساس این مانیتورینگها درجه حرارت و رطوبت را در قسمتهای مختلف مجموعه جهانی تخت جمشید مشخص و ضمن مقایسه با عکسهایی که از گذشته از قسمتهای مختلف بنا تهیه شده اطلاعات لازم به دست می آید.

وی در خصوص ناخوانا شدن برخی از کتیبه ها بیان کرد: به عنوان نمونه در بررسیهای صورت گرفته توسط اطلاعات به دست آمده از این مانیتورینگها و با بررسی کارشناسان مدتی قبل تصمیم گرفته شد پشت پلکان شمالی  کاخ شورا با مجوز پژوهشکده باستانشناسی حفاری علمی شود تا مشکل به وجود آمده ناشی از رطوبت برطرف شود.

مدیرپایگاه مجموعه جهانی تخت جمشید با تاکید بر اینکه میزان رطوبت در بنا توسط کارشناسان مختلف بررسی می شود، گفت: در مجموعه تخت جمشید برای بررسی موارد مختلف از جمله میزان رطوبت، گلسنگها و… گروه های کارشناسی مختلفی نظارت می کنند تا مشکل خاصی به وجود نیاید.

رضایی پیرامون وضعیت ناخوانا شدن کتیبه داریوش نیز اظهار داشت: اینگونه نیست که درمجموعه فرسایشی نداشته باشیم  ولی به طور حتم این فرسایشها اگر چه طبیعی است اما کاملا تحت کنترل و پایش هستند.

وی افزود: در این راستا با توجه به مطرح شدن برخی مسائل مبنی بر ناخوانا شدن این کتیبه کارهای کارشناسی در حال انجام است تا گزارش کامل تهیه و به دنبال آن تصمیم گیری شود.

مدیر پایگاه مجموعه تخت جمشید اظهار داشت: برای بررسی موضوعات مختلف در تخت جمشید طرحهای مختلفی شامل طرحهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ارائه می شود و حتی ممکن است برخی از طرحهای بلند مدت حتی 10 سال نیز طول بکشد زیرا برای انجام هرگونه فعالیتی در این مجموعه باید پایشها به صورت علمی پیگیری شود.

مسئول گروه حافظت و مرمت تخت جمشید: اثری از رطوبت در کتیبه نیست

مسئول گروه حفاظت و مرمت مجموعه جهانی تخت جمشید نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: تغییرات در سنگهای رسوبی وجود دارد به گونه ای که سنگ یک دست در سنگهای رسوبی وجود ندارد و در تخت جمشید نیز به همین گونه است.

رهبر با بیان اینکه طی چند مدت اخیر دستگاه های رطوبت سنج در این مجموعه نصب شده اند، اظهار داشت: اخیرا موضوعاتی در خصوص محو شدن نوشته های کتیبه داریوش مطرح شده که این موضوع را بررسی کرده و هیچگونه اثری از رطوبت در این کتیبه وجود ندارد.

وی گفت: البته در این فصل طبیعی است که هیچگونه رطوبتی وجود نداشته باشد.

رهبر اظهار داشت: یکسری برنامه های مرمتی برای این آثار در دستور کار است که از جمله می توان به انجام اقدامات حفاظتی  نظیر نصب سایه بان اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه از نظر من به عنوان کارشناس مشکل خاصی در این کتیبه مشاهده نشده، اظهار داشت: متاسفانه تمام آثار تاریخی ایران یک روند فرسایشی را دارد که مجموعه تخت جمشید نیز از این امر مستثنی نیست.

مسئول گروه حفاظت و مرمت مجموعه جهانی تخت جمشید با بیان اینکه روند فرسایش بناها طی چند سال گذشته شدت یافته، افزود: روند افزایشی تخریب به دلیل آلاینده های هواست.

وی با بیان اینکه تغییر رنگ به دلیل ساختار سنگهای رسوبی است، گفت: این سنگها در زمانهای مختلف طول می کشد که یک سانتی متر مکعب  سنگ تشکیل شود، در روند تشکیل ممکن است یکسری مواد به آن سنگها اضافه شده باشد که  بعدها منجر به تغییر رنگ شود.

رهبر بیان کرد: در این راستا ضروری است که حفاظت صورت گیرد که این حفاظت  باید با پوشش های حساب شده باشد زیرا برخی پوشش ها ممکن است مناسب نبوده و باعث ضرر شود.

وی گفت: در این خصوص اگر حفاظت صورت گیرد و از بارش باران و تگرگ با نصب پوشش جلوگیری شود به طور حتم عمر این آثار بیشتر می شود.