2
هتل آپادانای تخت جمشید به دلیل متعهد نبودن بهره بردار به مفاد قرارداد با صندوق حفظ و احیا آثار تاریخی پلمپ شد. این درحالی است که بر اساس اسناد و مدارک موجود این هتل محلی برای نگهداری گرگ بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، هتل آپادانای تخت جمشید بنایی متعلق به دوران پهلوی دوم است که در یکصد متری بنای جهانی تخت جمشید قرار گرفته است. هتل آپادانا حدود 80 سال پیش به عنوان مرکز اقامتی پژوهشگران و باستان شناسان فرانسوی مورد استفاده قرار می گرفته و بعد از آن به اداره میراث فارس و پایگاه تخت جمشید واگذار شد تا دهه 70 که در قالب اجرای طرح پردیسان، احیا و راه اندازی شد و مجموعه پژوهشی آپادانا را با عنوان هتل آپادانای تخت جمشید در طرح پردیسان مصوب کردند. از آنجا که این بنا آماده واگذاری به بخش خصوصی بود با هزینه دولت تجهیز و به صندوق حفظ و احیا داده شده تا کارهای واگذاری آن به بخش خصوصی را انجام دهد.

منتها صندوق حفظ و احیا نتوانست در واگذاری  این هتل به بخش خصوصی موفق عمل کند چرا که پس از چهار سال این واگذاری لغو شد. دلیل مدیر وقت صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی هم عمل نکردن بهره بردار به ضوابطی بود که موقع عقد قرارداد ما بین صندوق و او بسته شده بود.

در این باره، احسان ایروانی، مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی به خبرنگار مهر گفت: در جلسه ای که با بهره بردار داشتیم، او ادعا کرد که از جیبش پول گذاشته و در این هتل خرج کرده. من زمانی که مدیر حراست را به این هتل فرستادم، اعلام کرد بهره بردار به اندازه پول هتل از این قهوه خانه درآمد کسب می کند. این مجموعه تاریخی است و اگر برای آن یک نوع کاربری تعریف شده است پس براساس همان قرارداد بسته می شود و دیگر نباید هیچ تغییری در بنا ایجاد شود، در حالی که طرح ایجاد قهوه خانه دوم، بدون طرح مصوب صندوق حفظ و احیا و بدون اجازه این صندوق اجرا و به مجموعه هتل اضافه شده است.

وی گفت: قهوه خانه ای در محوطه هتل وجود داشت که بهره بردار می توانست از آن استفاده کند، منتها شرکت بهره‌بردار یک قهوه خانه دیگر را نیز در گوشه دیگری از حیاط راه اندازی کرد و درآمد هنگفتی از آن بدست می آورد.

ایروانی بیان کرد: حراست میراث فرهنگی استان فارس به ما اعلام کرد، بابت این هتل و بهره بردار هر از چندگاهی اماکن به ما اخطار می دهد.  چون اماکن معترض فعالیت های اوست و گفته که در این مکان حیوان نگهداری می شود.

وی توضیح داد: شغل بهره بردار هتل، محیط بانی است. طبق گزارشی که برای من روایت شده این بهره بردار در هتل آپادانا گرگ نگهداری می کرده است. این موضوع مستند شده و در اختیار حراست میراث فارس قرار دارد. ندادن اجاره بها و نگهداری حیوانات و تغییرات در بنا بدون طرح مصوب از جمله تخلفات وی به شمار می رود با این حال صبر کردیم تا این مورد قضایی به صلح بیانجامد.

ایروانی تصریح کرد: بهره بردار هتل پس از 3 جلسه اعلام کرد قراردادی که شرکت توسعه گردشگری به عنوان طرف صندوق حفظ و احیاء با شرکت بهره بردار این هتل بسته، قرارداد اجاره بوده ولی قراردادی که صندوق با شرکت توسعه بسته، قرارداد مشارکتی بوده است. این هتل 400 میلیون تومان بدهی به دولت دارد. منتها در سال 90 بهره بردار قبول کرده بود که باید ماهی 6 میلیون تومان اجاره بدهد اما در رسیدگی سوم همه موارد را تکذیب کرد و گفت که ما شریک صندوق بودیم و در این معامله ضرر کردیم و باید صندوق ضرر ما را بدهد.

وی افزود:  49 صفحه برگه اموال این هتل را در اختیار داریم اما طبق آنچه که به من گزارش شده، بهره بردار از دری غیر از در پلمپ شده، تعدادی وسایل و صندلی که برچسب دولتی داشته را از هتل خارج کرده و حدود 400 میلیون تومان به دولت بدهی دارد.  با این حال قاضی پرونده اعلام کرد که میزان هزینه های هتلدار باید بررسی کارشناسی شود ولی سوال من این است که مگر می توان با کسی در بهره برداری از ملکی شریک بود ولی بدون اجازه شریک، اقدامی در آن ملک انجام داد؟ درحالی که صندوق برای هیچ یک از هزینه هایی که ایشان در هتل کرده، تاییدیه ای نداده است.

درحال حاضر هتل آپادانا طبق قانون پلمپ شد و ساختمان تاریخی آن در اختیار اداره کل میراث فرهنگی استان فارس قرار گرفته است.

گزارش از فاطیما کریمی