تپه پوستچی

شیراز– سرپرست مشترک تیم کاوش تپه پوستچی شیراز از کشف حدود یک هزار شیء باستانی از این تپه در جریان کاوش‌های اخیر خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علیرضا سرداری در جریان بازدید عضو شورای شهر از روند کاوش در این تپه باستانی گفت: از ۱۲ اردیبهشت که مجوزهای لازم صادر شد تا به امروز کاوش در منطقه ادامه داشته است.

وی با اشاره به اینکه این کاوش‌ها کار مشترک پژوهشگاه میراث و دانشگاه هنر است، افزود: تپه پوستچی یک سایت پیش از تاریخ و متعلق به هزاره پنج قبل از میلاد است به بیان دیگر این تپه حدود هفت هزار سال قدمت دارد که چنین قدمتی در شیراز بی نظیر است.

وی با اشاره به اینکه این محوطه باستانی اطلاعات بسیار مناسبی را از دشت شیراز در اختیار ما قرار خواهد داد، افزود: این محوطه نشان می دهد که پهنه شیراز از  دوران استانی  نیز محل سکونت بوده است.

سرپرست مشترک تیم کاوش تپه پوستچی با اشاره به پیشینه تاریخی و عکس‌های هوایی موجود از این تپه بیان کرد: در عکس‌های هوایی سال ۴۸ مقابل این تپه منازل مسکونی با همین قرینه وجود داشته است که نشان می دهد که ونسعت تپه بیشتر از وضعیت کنونی آن است.

دکتر سرداری گفت: اگر اطلاعاتی که از کاوش جمع آوری شود به نتیجه برسد، قدمت تپه به دوره باکون یعنی شش هزار ساله خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه چند ماه پیش رئیس دانشگاه هنر این تپه را به ثبت ملی رساند، افزود: کاوشهای ما در اولین مرحله شامل گمانه زنی می شود که در این راستا دو فضا به عنوان کارگاه کاوش مورد استفاده قرار گرفت و لایه هایی که در این کاوش پیدا شد با یکدیگر مطابق داشتند.

سرپرست مشترک تیم کاوش با اشاره به شواهدی که از کاوش به دست آورده اند نیز بیان کرد: روستایی که در تپه وجود داشت خشتی  و با سقف‌های کاه و چوب بوده است که به علت فرسایش های ناشی از باد و باران و… تخریب می شود و بعد از ۱۰۰ سال دوباره بنا ساخته شده و این چرخه به توالی تکرار شده است و بنا داریم که این مراحل را تفکیک کنیم.

وی گفت: آنچه از این محوطه کشف شد شامل حدود ۸۰۰ قطعه سفال، ۲۰۰ قطعه ابزار سنگی و حدود ۳۰ قطعه شیء دیگر بوده است.

در ادامه این بازدید حسنعلی عرب سرپرست مشترک تیم کاوش این تپه بیان کرد: هدف اولیه از این کاوش آموزش دانشجویان باستان شناسی دانشگاه هنر بود ولی با توجه به آثاری که به دست امد و حجم کار که خیلی زیاد بود اهداف ما نیز جنبه پزوهشی تر به خود گرفت و اکنون هدف‌ها تفاوت دارد.

عرب با اشاره به کم نظیر بودن این کارگاه نیز بیان کرد:  می توان کارگاه های کاوش را گسترش داد و نتایج را در قالب یک سیات موزه به نمایش گذاشت.

وی با اشاره به سازه های کشف شد در این کاوش نیز بیان کرد: یکی از کشفیات شاخص ما در این حوزه «کف خشت فرش» بوده است.

وی بیان کرد: یک نکته جالب در این محوطه کشف گچ  بود در حالیکه در دوره های نوسنگی گچ دیده نمی شود.

این سرپرست مشترک تیم کاوش با اشاره به سایر اقلام مکشوفه نیز بیان کرد: در محوطه مهرهای صدفی نیز به دست آمد که نشان از وجود ارتباطات مردم این منطقه با خلیج فارس و دریا بوده است و همچنین ابزارهای سفالی که بر روی آن خطوط هندسی مختلفی  نیز دیده می شود.

عرب با اشاره به اینکه یک سازه مهم این تپه دیوار خشتی یکی از خانه های آن دوران بود، بیان کرد: در این دیوار یک دیوار پشتیبان نیز قرار دارد که نشان می دهد ساکنان بعد از چند دوره یاد گرفته بودند برای جلوگیری از حراب شدن دیوار یک دیوار پیشتیبان نیز بسازند که نشان می دهد یک مرحله از تکنولوژی معماری در اینجا پیشرفت کرده تا دیوار ریزش نکند.

وی با اشاره به ابعاد خشتهای کشف شده نیز گفت: ابعاد خشت‌ها ۲۰ در ۲۰ است.

این عضو تیم کاوش تاکید کرد: با دستاوردهایی که از این کاوشها حاصل می شود می توان جنبه های زیادی از قدمت تاریخ شیراز را نمایان کرد.