محیط طباطبایی

شیراز – مشاورعالی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: کاوش در تپه «پوستچی» شیراز مدارک بسیار مهمی برای قدمت شیراز است و به این شهر ارزش باستانی می‌بخشد.

محیط طباطبایی در حاشیه بازدید از تپه پوستچی در شیراز که اخیرا باستان شناسان در حال کاوش آن هستند، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه لایه های تاریخی در خاک این تپه به خوبی نمایان است، تاکید کرد: ارزش باستانی این منطقه تا این لحظه به طور کامل مشخص نشده اما آثار تمدن تاریخ قطعی است.

وی ادامه داد: سن این تپه تاریخی در حال بررسی است زیرا این تپه به طور حتم تمدن تاریخی شیراز را نشان می دهد.

مشاورعالی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی تصریح کرد: وجود و کشف چنین تپه ای در شیراز به طور یقین ارزش افزوده برای این منطقه شهر شیراز است زیرا همانگونه که برخی از مشاغل باعث کاهش ارزش یک منطقه می شود وجود چنین اثر تاریخی بر قیمت و ارزش منطقه می افزاید.

طباطبایی تاکید کرد: شهر شیراز در گذشته با توجه به مدارک موجود فاقد ارزش باستانی بود که این کشف این تپه قدمت باستانی شیراز را نشان می دهد.

قدمت شیراز ۶ هزار ساله می‌شود

وی یادآور شد: به طور دقیق نمی توان گفت اما با کشف این تپه قدمت شیراز به حدود ۶ هزار سال می رسد.

مشاورعالی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به اینکه مسئولین شهر شیراز و استان باید از این فرصت بسیار بزرگ استفاده مناسب داشته باشند، گفت: موضوع سایت موزه شهری در کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته اما مسئولین شهر شیراز می توانند از این فرصت به دست امده برای راه اندازی چنین سایتی بهترین استفاده را داشته باشند.

طی چند مدت گذشته باستان شناسان مشغول کاوش در تپه ای به نام پوستچی در شیراز هستند که در صورت اثبات شواهد موجود، به قدمت تاریخی شیراز سه الی چهار هزار سال می افزاید.