پس از اینکه طرح ۵۷ هکتاری تخریب بافت تاریخی شیراز اجرا شد اکنون نوبت به احیای گذر سید ذوالفقار رسیده است گذری که شهردار بافت تاریخی شیراز قسم می‌خورد قرار نیست خانه‌های تاریخی‌اش تخریب شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح موسوم به «۵۷ هکتاری» که پیش از این به تایید شورای عالی شهرسازی نیز رسیده بود، اکنون قاتل خانه‌های تاریخی با ارزش، ملی و یا دارای المان های معماری خاص در شهر شیراز شده است. به نحوی که هر چند وقت یکبار بلدوزرها به جان آنها افتاده، مالکان را تهدید به تخلیه و سپس این خانه‌ها را تخریب می کنند.

بافت تاریخی شیراز زخم های زیادی از ارگانهایی خورد که به بهانه تبدیل بافت فرسوده، خانه های دارای ارزش را خراب کردند تا به جای آنها مجتمع تجاری، آموزشی و حتی مذهبی بسازند.

حالا اما خبر رسیده که شهرداری نیز می‌خواهد طرح فضای شهری را در قالب احیای گذر سید ذوالفقار اجرا کند و به این بهانه نامه‌ای به مالکان نوشته که ملک مورد نظر در مسیر اجرای پروژه تعریض گذر و طرح توسعه شهری قرار دارد و نظر به واقع شدن این ملک در مسیر اجرای طرح در مدت یک هفته به منظور تعیین تکلیفف به واحد املاک شهرداری منطقه تاریخی فرهنگی مراجعه کنید در غیر این صورت شهرداری راسا و از طریق مراجع ذی صلاح و در چارچوب مقررات حاکم بر تملک املاک مورد مسیر اقدام می‌کند.

به این ترتیب مالکان این خانه‌ها به شهرداری مراجعه می‌کنند و در صورتی که مایل باشند می‌توانند این بناها را به شهرداری بفروشند.

خانه تاریخی شیراز

برخی خانه‌های تاریخی گذر سید ذوالفقار در فهرست میراث ملی نیستند

برخی از آنها به خبرنگار مهر می‌گویند این خانه‌ها قرار است تخریب شود. چرا که تجربه تلخ مالکان خانه‌هایی که در طرح مسیر بین‌الحرمین شیراز قرار داشتند را دیده‌اند. آنها با ارسال تصاویری از خانه‌های خود می خواهند تا از این اقدام جلوگیری شود این مالکان می‌گویند که شهرداری حتما تخریب می‌کند چون خانه ما در فهرست میراث ملی ثبت نیست و از نظر شهرداری این بناها فرسوده است.

شهردار شیراز: قرار نیست خانه‌ای تخریب شود

اما شهردار بافت تاریخی شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر قسم می خورد که این طور نیست. ابراهیم خداشناس توضیح می دهد: قرار نیست خانه های تاریخی گذر سید ذوالفقار تخریب شوند.

او ادامه می‌دهد: مدتی پیش تفاهمنامه‌ای بین سازمان میراث فرهنگی، شهرداری شیراز، سازمان عمران و بهسازی و استانداری امضا شد. براساس آن سه گذر سنگ سیاه، زینل خان به دو دستگاه و احیای گذر سید ذوالفقار به شهرداری واگذار شد. در این میان تنها شهرداری به سمت احیای گذر رفت. شنیدم برای احیای گذر حاج زینل، سازمان میراث فرهنگی ۱۵۰ میلیون و برای احیای گذر سنگ سیاه ۲۰۰ میلیون تومان کنار گذاشته بودند اما شهرداری برای احیای گذر سیدذوالفقار ۶ میلیارد تومان اعتبار گذاشت. طرح ما به تایید سازمان میراث فرهنگی و معاونت شهرسازی رسید.

وی ادامه می‌دهد: ما بنا داریم تا خانه‌های تاریخی این گذر  را احیا کنیم مانند خانه تاریخی توتونچی تا فعالیت گردشگری در آنها انجام شود. حتی با وجود اینکه احیای بدنه‌ها در این گذر وظیفه ما نبود اما این کار را انجام دادیم.

خانه تاریخی شیراز

خداشناس می‌گوید: برخی از فضاها مانند خانه‌های فرسوده در این گذر را تملک کردیم. در این گذر چهار خانه تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی قرار دارد و چهار خانه نیز غیر ثبتی اما با ارزش است.

شهردار بافت تاریخی شیراز درباره نامه داده شده به مالکان می‌گوید: ما به مالکان همه خانه‌ها نامه نوشتیم که به ما مراجعه کنند آنها را به اداره کل میراث فرهنگی می‌فرستیم تا این اداره کل تاریخی و یا ارزشمند بودن این خانه را بررسی و درجه آن را مشخص کند.   اگر این خانه فاقد ارزش بود شهرداری آن را خریده و در دایره تخریب، قرار می گیرد. اما اگر دارای ارزش بود، در دایره احیا قرار خواهد گرفت. در این صورت یا مالک باید آن را احیا کند و یا خانه را به شهرداری فروخته تا این نهاد احیای آن را بر عهده بگیرد.

خداشناس هم بر این باور است که متن نامه ارسال شده به مالکان ممکن است این تصور را به وجود آورد که شهرداری قصد تخریب ملک را به دلیل تعریض گذر دارد درحالی که این طور نیست.

او توضیح می‌دهد: من در یک خانه تاریخی بزرگ شده‌ام و می‌دانم که حفظ یک بنای تاریخی چه مفهومی دارد. به شما قول می دهم که اصلا قرار نیست. این خانه ها تخریب شود. من قسم می‌خورم که شهرداری هیچ کاری را بدون نظر سازمان میراث فرهنگی انجام نمی دهد و خانه ای را تخریب نمی‌کند. مگر اینکه شیوع بیماری در آنها آنقدر زیاد باشد که دیگر چاره ای نباشد.

خانه های تاریخی شیراز

خداشناس در این باره توضیح می‌دهد: حضور معتادان و عوامل مختلف در خانه های فرسوده و بلااستفاده به حدی است که اهالی محل نسبت به آن اعلام نارضایتی می کنند حتی زباله های تجمع شده در آنها شیوع بیماری هایی از جمله سل و… را به دنبال دارد به همین دلیل با حکم دادستانی و علوم پزشکی از آنها بازدید کرده و میراث فرهنگی هم اعلام کرد که این خانه ها فاقد ارزش هستند بنابراین تخریب شدند.

وی درباره اینکه مگر بروز بیماری چقدر است که نمی توان سم زدایی کرد و فقط با تخریب مسئله حل می‌شود، گفت: برخی اوقات با سم زدایی نمی‌توان مشکل را حل کرد. این تخریب‌ها با هماهنگی میراث فرهنگی انجام می شود.